تکنیک های موثر در استفاده از زبان بدن برای ارتباطات موثر کاری

تکنیک های موثر در استفاده از زبان بدن برای ارتباطات موثر کاری

تکنیک های موثر در استفاده از زبان بدن برای ارتباطات موثر کاری 1350 500 مصلایی

۹۰% از اظهار نظر دیگران راجع به شما در چهار دقیقه اول یک ارتباط شکل می گرفته و چیزی در حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد از تاثیرات شما روی دیگران از طریق ارتباطات غیر کلامی است. تکنیک های زیر ایده آل ترین موقعیت جهت تاثیر گذاری مثبت روی دیگران را برای شما ایجاد می کند.

کف دستان خود را رو به بالا نگاه دارید. (به طور غیر مستقیم کف دستان تان را در معرض دید شخص مقابل قرار دهید)

به هنگام صحبت کف دست تان را در معرض دید شخص مقابل قرار دهید. استفاده از این تکگنیک باعث ایجاد حسی مثبت در او شده و نشان دهنده ی پذیرش درونی و صمیمیت بیشتر است.

در موقعیت های مناسب انگشتتان خود را درهم فرو کنید

قفل کردن انگشتان درهم و قرار دادن دستان به زیر چانه به هنگام گوش دادن به صحبت های طرف مقابل نشان دهنده ی اهمیتی است که برای شخص مقابل قائل بوده و در عین حال بدین واسطه اعتبار خود را بالا می برید.

بازوهای خود را بازکنید

به هنگام نشستن روی صندلی دستان خود را روی دسته صندلی قرار دهید، که این خود نشان دهنده قدرت و اعتماد به نفس شماست.

افراد بیش از حد متواضع و خجالتی جهت ایجاد سپر دفاعی در برابر دیگران دستان خود را داخل صندلی قرار داده و بازوهای خود را به به بدن شان نزدیک می کنند و بدین نحو احساسی از عدم اعتماد به نفس شخصی را در ذهن مخاطبان تداعی می کنند.

قرار گرفتن در وضعیت دست به سینه تلاشی است برای فاصله گرفتن از چیزی که فرد تمایلی به انجام یا گوش دادن به آن ندارد. در عین حال چنانچه اطلاعاتی به افراد در این وضعیت داده شود میزان یادآوری آن ها را تا ۴۰% کاهش می دهد. از این رو جهت متمرکز کردن ذهن افراد به صحبت های خود می بایست به نوعی آن ها از حالت دست به سینه خارج کرده و در ادامه به سمت جلو متمایل شده و صحبت های خود را دنبال کنید.

 

فاصله خود را حفظ کنید

به طور کلی حریم شخصی افراد با توجه به شخصیت و خصوصیات اخلاقی آن ها تعیین شده و داخل شدن بیش از حد در این حریم باعث آزردگی فرد مقابل خواهد شد بنابراین حفظ و رعایت این حریم یکی از نکات بسیار مهم در ارتباطات است.

اگر چنانجه شما بیش از حد به فردی نزدیک شوید شخص مقابل در پاسخ ممکن است که به سمت عقب حرکت کرده و یا اینکه به وسیله ی حرکاتی همچون ضربه زدن انگشتان به هم و یا پا تکان دادن خودکار، ناراحتی خود را نشان دهد.

این فاصله با توجه به میزان علاقه افراد و مرور زمان کاهش می یابد اما به یاد داشته باشید که حفظ این فاصله با افرادی که تازه با آن ها آشنا می شوید لازم و ضروری است. رعایت فاصله به سن و سال طرف مقابل نیز بستگی دارد. برای مثال شما می توانید با افراد هم سن و سال خود نزدیک تر بنشینید و فاصله کمتری داشته باشید ولی حفظ فاصله با افرادی که اختلاف سنی زیادی با شما دارند چه جوان تر و چه پیرتر اهمیت ویژه ای داشته و چنانچه آن را رعایت نکنید از میزان اعتبار شما نزد آن ها کاسته می شود.

زبان بدن دیگران را آینه وار تکرار کنید

تکرار حرکات بدن طرف مقابل باعث ایجاد سازگاری شده و پیام  مثبتی را به شخص مقابل ارسال می کند. در برخورد اولیه با یک فرد نحوه نشستن، حرکات صورت، زاویه بدن و آهنگ صدای شخص مقابل را عینا تکرار کنید. بدین صورت، به تدریج احساسی در درون آن ها شکل گرفته که باعث جذب علاقه آن ها و داشتن احساسی راحت در رابطه با شما خواهد شد.

میران سرعت صحبت خود را با طرف مقابل تنظیم کنید

میزان سرعت افراد در صحبت کردن نشان دهنده میزان سرعت تحلیل و پردازش اطلاعات در مغز آن هاست. بنابراین جهت نفوذ به عمق ذهن افراد به میزانی برابر یا کمی کندتر از شخص مقابل صحبت و نوع صدا و آهنگ وی را تکرار کنید. مطالعات نشان می دهد که دیگران نسبت به افرادی که تند تر از آنها صحبت می کنند احساس مورد تحمیل واقع شدن دارند.

بازو طرف مقابل را لمس کنید

تماس فیزیکی خود را با دیگران به صورت آینه وار تکرار کنید. اگر چنانچه افراد روابط صمیمانه ای با شما نداشتند وارد شدن به فضای صمیمی تر تنها از میزان اعتبار و تاثیرگذاری شما خواهد کاست.

در عین حال تجربه نشان داده است، جنانچه در برقراری ارتباط لمسی استادانه برخود کنید تاثیرات شگفت انگیزی روی افراد ایجاد خواهید کرد. بر اساس آزمایشات گوناگون روی افراد در موقعیت های مختلف محققان به این نتیجه رسیده اند که چنانچه کمتر از سه ثانیه بازوی شخص مقابل را لمس کنید تا ۶۸% میزان آمادگی او جهت همکاری با شما افزایش خواهد یافت. بر اساس آزمایشی که در مدت شش ماه بروی گارسون های یک رستوران معروف در آمریکا انجام گرفت نشان داد که میزان انعام گارسون هایی که در هنگام خروج بازوی مشتریان رستوران را جهت احترام با دست گرفتند تا ۳۲% افزایش داشته است. به بیان دیگر میزان موفقیت و دستیابی شما به هدفتان در صورت برقراری ارتباط لمسی مناسب تا سه برابر افزایش خواهد یافت.

نام آن ها را تکرار کنید

در جلسه بعدی خود با یک فرد جدید، بازوی او را در هنگام دست دادن لمس کنید و نامش را جهت اطمینان از صحیح شنیدن آن تکرار کنید این عمل نه تنها احساس مهم بودن به شخص مقابل خواهد داد بلکه باعث خواهد شد تا نام او را راحت تر به یاد بسپارید.

ازدست دادن به صورت خود پرهیز کنید

براساس تحقیقات دانشمندان به هنگام محفی کردن موضوع و یا دروغ گفتن به دلیل افزایش فشارخون میزان تماس با بینی و دیگر اعضای صورت در افراد افزایش می یابد.

حتی چنانچه بینی شما دچار خارش شد از تماس دستان با بینی خود در مواجهه با اشخاصی که برای بار اول برخود می کنید خودداری کنید چراکه به صورت ناخودآگاه احساسی از عدم اطمینان را در آن ها به وجود می آورید. از این رو دستان خود را از صورتتان دور کنید.

قبل از رفتن به یک جلسه کاری و تجاری در جایی خلوت کلیه تکنیک ها را تمرین کنید. با تمرین و تکرار مداوم ذهنی بدن شما هم به نحو مطلوب آن ها را نمایش خواهد داد.

برای تاثیرگذاری واقعی باید به گونه ای قابل باور تمرین نموده و از تظاهری جلوه دادن تکنیک ها پرهیز کنید.

 

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

 

این مقاله مفید بود ؟
چرا از این پست راضی نبودید ؟
تصویر کپچا

Subscribe for free resources and news updates.