صفحه اختصاصی خطای ۴۰۴ یا Error 404 و نقش آن در بهبود سئو سایت

افزایش سئو سایت با استفاده از صفحه اختصاصی خطای 404 Error Page

صفحه اختصاصی خطای ۴۰۴ یا Error 404 و نقش آن در بهبود سئو سایت

صفحه اختصاصی خطای ۴۰۴ یا Error 404 و نقش آن در بهبود سئو سایت 1350 500 مجید رجبی

صفحه اختصاصی خطای ۴۰۴ (۴۰۴ Page) یکی از مهم ترین المان هایی است که در کمپین های بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو نادیده گرفته می شود. مشتریان معمولا در پروسه سئو سازی سایت درگیر تولید محتوا ، بهینه سازی لینک ها و دیگر پارامترهای سئوی داخلی (onpage SEO) و سئوی خارجی (Offpage SEO) می شوند که به کلی اهمیت نگه داشتن مخاطبان در سایت در صورت بروز مشکل در عملکرد سایت را نادیده می گیرند. با نادیده گرفتن صفحه ۴۰۴ اختصاصی ، شما موقعیت ارزشمندی را برای حفظ مشتریان خود را از دست می دهید.

صفحه اختصاصی خطای 404

از طرف دیگر ، ممکن است مخاطبین شما به دلایل زیادی مثل: کلیک کردن بر روی یک لینک معیوب (broken link) ، سعی برای دسترسی به صفحات bookmark شده سایت شما که دیگر وجود ندارند ، اشتباه در تایپ آدرس سایت و… با صفحه ۴۰۴ رو به رو شوند. در این مواقع باید برای بازدید کنندگان سایت خود یک راهنما تهیه کرده باشید که با استفاده از آن بتوانند مجدداً به جستجو در سایت شما مشغول شوند و این یکی از مهمترین اهداف بهینه سازی سایت است.

نحوه ساخت صفحه اختصاصی خطای ۴۰۴

یک مثال ، فرض کنید که شما در حال جستجو برای خرید یک سگ هستید. در این جستجو شما خیلی زود یک سایت جدید مبینید، روی آن کلیک می کنید و وارد سایت می شوید. اطلاعاتی که در مورد سگ مورد نظر شما در سایت درج شده به نظر درست و قابل اعتماد می آید و حرکت در سایت (Navigation) هم بسیار راحت است ، در نتیجه شما ترغیب می شوید که روی سگ مورد علاقه خود کلیک کنید و آن را بخرید. بعد از کلیک ناگهان با این صفحه مواجه می شوید:

صفحه اختصاصی خطای 404

در این صفحه هیچ navigationی وجود ندارد ، هیچ لینکی به صفحات مرتبط وجود ندارد ، هیچ راهی برای بازگشت به صفحه قبل وجود ندارد و بدتر از همه در این صفحه هیچ سگی هم دیده نمی شود. در این حالت شما نه تنها باعث نارضایتی مشتری خود شده اید که قصد خرید سگ مورد علاقه اش را داشته است؛ بلکه او را با صفحه ۴۰۴ ای مواجه کرده اید که در آن هیچ لینک، راهنما و هیچ راهی برای بازگشت وجود ندارد. اگر می خواهید در چنین مواقعی کاربران خود را راضی نگه دارید، بهترین راه، ارائه راهنمایی و لینک های مفیدی است که کاربر در این شرایط با استفاده از آن ها راه خود را در سایت پیدا کند.

 

چرا گوگل سایتم رو در صفحه اول نشون نمی‌ده؟

بهینه سازی و سئو رو برای سایتت شروع کن

 

بیایید با هم صادق باشیم ، صفحه پیش فرض ۴۰۴ یک صفحه خشک است و هیچ سود یا کاربردی برای کاربران ندارد. بهترین صفحات ۴۰۴ آن هایی هستند که با سایت شما ترکیب شده باشند، یک متن ساده در آن ها نوشته شده باشد، کاربران را تشویق کند که باز هم در سایت شما بمانند و با سایت شما تعامل داشته باشند.

صفحات ۴۰۴ باید شامل موارد زیر باشند:

  • یک پیغام عذرخواهی برای مشکل پیش آمده
  • یک جعبه جستجوی برجسته
  • لینک به صفحه اصلی سایت
  • لینک به نقشه سایت
  • لینک به بخش های مهم و کاربردی سایت

همچنین اگر به سایت شما لطمه نمیزند می توانید کمی شوخ طبعی هم چاشنی طرح این صفحه بکید.

صفحه ۴۰۴ سایت Bruce Clay را ببینید. این صفحه شامل یک پیغام عذرخواهی ، مسیریابی کامل سایت (Full Navigation) ، لینک صفحه اصلی سایت ، لینک نقشه سایت و لینک به بخش های مهم دیگر سایت می باشد. در این صفحه شما دوباره می توانید خیلی راحت در سایت حرکت کنید و به هدف خود برسید.

نکته دیگری که در این صفحه باید به آن دقت کرد این است که در این صفحه هیچ نشانی از صفحه ۴۰۴ وجود ندارد. این کار برای این انجام شده است که صفحه کاربرپسندتر باشد و کاربر را هنگام رسیدن به این صفحه دچار استرس نکند. اکثر کاربران با خطای ۴۰۴ آشنا نیستند و از کاربرد آن چیزی نمی دانند، پس دلیلی ندارد که در صفحه ۴۰۴ خود، الزماً پیغام “۴۰۴ ERROR!” را نشان دهید. در عوض با یک پیغام مفید و یک طراحی خوب، می توانید کاربر را به قسمت دیگری از سایت که ممکن است به او کمک کند، هدایت کنید. احتمالاً با خواندن این مطلب متوجه اهمیت طراحی صفحه اختصاصی خطای ۴۰۴ در سئوی سایت شده اید.

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

این مقاله مفید بود ؟
چرا از این پست راضی نبودید ؟
تصویر کپچا

Subscribe for free resources and news updates.