انواع سبک‌های انیمیشن

انواع سبک‌های انیمیشن

انواع سبک‌های انیمیشن 1200 800 علی ابونوری

انواع سبک‌های انیمیشن

انیمیشن و دنیای تصویر متحرک بطور شگفت انگیزی در مسیر پیشرفت خودش قرار گرفته و تقریبا تمامی صنعت‌ها از این تکنیک و روش برای ارائه محصول، ایده و داستان فکری که دارند استفاده می‌کنند.

ما در این مقاله قصد معرفی انواع سبک‌های انیمیشن و معرفی آن‌ها و بهترین انتخاب برای ارائه محصول، قصه، ایده و داستان به شما داریم.

برای شروع شاید بهتر باشد تاریخچه‌ایی از سیر تحول انیمیشن را بازگو کنیم و در خلال این موضوع سبک‌های مختلف انیمیشن را معرفی کنیم.

انیمیشن برای اولین بار در سده ۱۸۰۰ بطور رسمی به دنیا معرفی شد و بصورت ترکیب چند عکس در کنار هم که با سرعت حرکت می‌کردند اتفاق افتاد. البته می‌توان انیمیشن را به دوران قبل از میلاد مسیح و نقاشی‌های روی غار هم نسبت داد اما انیمیشن به تعریف امروزی در جهان از همان صده ۱۸۰۰ معرفی شد.

با این حال می‌توانیم اولین سبک انیمیشن را انیمشین سنتی و یا سل انیمیشن معرفی کنیم که بصورت تک فریم طراحی می‌شدند و با حرکت سریع این فریم‌ها، تصویر طراحی شده به حرکت در می‌آمد. در انیمیشن سنتی انیماتورها با طراحی روی تلق و به حرکت در آوردن آن باعث ایجاد حس حرکت در مخاطب می‌شدند.

بعد از گذشت چندین سال کارگردان‌های مختلف از این تکنیک برای اضافه کردن جلوه‌های ویژه به فیلم‌های خودشون استفاده کردند. یکی از مثال‌های خیلی معروف آن فیلم سفر به ماه بود. این سبک از انیمیشن که امروزه جایگاه مهمی گرفته و خود سبک‌های مختلفی دارد، به استاپ موشن شهرت دارد. این سبک از انیمیشن بصورت ترکیبی از چند عکس اتفاق می‌افتاد و انیماتور و یا کارگردان با گرفتن یک فریم عکس و تغییر کوچک در فریم بعد باعث ایجاد حس حرکت در مخاطب شده است. از اولین فیلمی که به بطور کامل با این تکنیک ساخته شد می‌توان به فیلم The Haunted Hotel در سال ۱۹۰۷ اشاره کرد.

 

 

با اینکه این تکنیک شاید خیلی ابتدایی بنظر برسد اما همچنان در بسیاری از انیمیشن‌ها و فیلم‌های روز دنیا استفاده می‌شود و برای ارسال پیام به مخاطب بسیار کاربردی و جذاب است.

همزمان با رونق انیمیشن در کنار استاپ موشن نوع دیگری از انیمیشن در حال پیشرفت بود که به انیمیشن دو بعدی دستی معروف است، که در این سبک از انیمیشن انیماتور با مهارت بالای خود در طراحی، تک تک فریم‌های انیمیشن را طراحی می‌کند و با در کنار هم قرار دادن این طراحی ها تصویرها به حرکت درمی‌آیند. از معروف‌ترین کمپانی‌هایی که از این روش برای ساخت انیمیشن استفاده کردند می‌توان به دیزنی اشاره کرد. دیزنی با ساخت مجموعه انیمیشن‌های میکی‌موس انقلابی در صنعت انیمیشن‌های دستی به وجود آورد. این سبک از انیمیشن با گذشت زمان محبوبیت شگرفی برای خود کسب کرد و توانست جای خود را در میان کودکان و بزرگسالان محکم کند.

 

 

این سبک از انیمیشن بیشتر در سبک‌های فیلم کوتاه یا بلند شهرت دارد و برای ساخت داستان‌هایی که ژانر بخصوصی دارند استفاده می‌شود، اما در زمان حال از تکنیک‌های انیمیشن دو بعدی دستی که به ۱۲ اصل معروف انیمیت دو بعدی است، در طراحی تیزرهای تبلیغاتی نیز استفاده می‌شود.

 

 

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی استفاده از کامپیوتر برای طراحی‌های دستی رونق گرفت. از اولین نرم‌افزار‌هایی که می توان نام برد نرم افزار Flash است که با استفاده از طراحی‌های دستی و ارائه کار خود در اینترنت توانست جایگاه خوبی را در میان انیماتورها بوجود آورد و این شهرت باعث خرید این نرم‌افزار توسط شرکت ادوبی شد.

 

 

در کنار نرم‌افزارهایی که برای طراحی انیمیشن‌های دو بعدی وجود داشت نرم‌افزارهای سه بعدی نیز در حال رشد بود و با وجود پیشرفت سخت‌افزاری کامپیوترها این پیشرفت سریع‌تر اتفاق افتاد که در سال ۱۹۹۵ کمپانی پیکسار اولین انیمیشن بلندی که تماما با نرم افزارهای سه بعدی ساخته شده بود را به نام داستان اسباب‌بازی‌ها معرفی کرد. این انیمیشن، با تمام قدرتی که انیمیشن‌های دو بعدی در میان مردم داشتند، تواسنت جایگاه مناسبی پیدا کند و کمپانی قدرت‌مندی مانند دیزنی را مجاب به خرید کمپانی پیکسار و افزایش قدرت خود در انیمیشن‌های سه بعدی کرد.

در این سبک از انیمیشن که به اختصار CGI نیز شناخته می‌شود نیازی به طراحی دستی قدرتمند وجود نداشت و یک تعریف جدید از ریگ‌بندی را بوجود می‌آرود. هر چند ریگ در انیمیشن‌های دو بعدی نیز حرف مهمی میزد اما در انیمیشن‌های سه بعدی این تعریف متفاوت بود. با گذشت زمان و پیشرفت در این سبک از انیمیشن، می‌توان گفت تمامی انیمیشن‌های ساخته شده حال حاضر ازین سبک استفاده می‌کنند و تمامی دانشگاه‌ها در رشته انیمیشن مجاب به آموزش این تکنیک از انیمیشن شدند.

بعد گذشت چندین سال از صنعت انیمیشن کمپانی‌های بزرگ دنیا برای معرفی محصولشان، خود را نیازمند استفاده از این صنعت دانستند و باعث ایجاد سبک نه چندان جدید اما متفاوت موشن‌گرافی شدند.

 

 

در این سبک که انیماتورها با استفاده از تقریبا تمامی سبک‌های مختلف انیمیشن سعی در معرفی محصول خود دارند و از ابزارهای قدرتمندی مانند After effect  و Cinema4d برای اینکار استفاده می‌کنند تا جلوه‌های بصری هیجان‌انگیزی را بوجود آورند. از زیرشاخه‌هایی که برای این سبک از انیمیشن می‌توان نام برد ویدئو مپینگ هست که در دنیای امروز جایگاه مهمی پیدا کرده و بسیار جذاب است. در ویدئو مپینگ با استفاده از نرم‌افزار مخصوصی، جلوه‌های بصری زیبایی را به کمک ویدئو پروژکتورها بروی ساختمان‌ها و یا دیوار بزرگ انداخته و مخاطب را میخکوب می‌کنند. برای سفارش سرویس ویدئومپینگ می‌توانید با آژانس لابراتوار رسانه در ارتباط باشید.

همین‌طور که از اسم این سبک از انیمیشن پیداست، می توان گفت رابطه نزدیکی با گرافیک و استفاده از تعریف‌های مختلف این رشته دارد و کسی که سعی در وارد شدن به این سبک از انیمیشن را دارد باید مقداری با مباحث هویت بصری نیز آشنا باشد.

 

نتیجه‌گیری

سبک‌های مختلف انیمیشن تماما برای معرفی احساسات و یا نیازهای مختلف بشر بوجود آمده‌اند و در آینده نه‌چندان دور امکان بوجود آمدن سبک‌های مختلف دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال صنعتی که در حال حاضر در حال رشد است صنعت واقعیت مجازی یا VR است که با استفاده از عینک‌هایی می‌توان مخاطب را بطور مجازی وارد دنیای تازه‌ای کرد. بعید نیست با گذشت زمان سبک جدیدی در انیمیشن با عنوان واقعیت مجازی بوجود آید و سعی در برآوردن نیازهای بشر در ابراز احساسات خود داشته باشد.

این مقاله مفید بود ؟
چرا از این پست راضی نبودید ؟
تصویر کپچا

Subscribe for free resources and news updates.