جمعه سیاه ؛ راز بقای کسب‌و‌کارهای تجارت الکترونیک

جمعه سیاه

جمعه سیاه ؛ راز بقای کسب‌و‌کارهای تجارت الکترونیک

جمعه سیاه ؛ راز بقای کسب‌و‌کارهای تجارت الکترونیک 1350 500 مریم لاله

بلک فرایدی (Black Friday) یا جمعه سیاه چیست؟ آخرین جمعه ماه نوامبر، روز بعد از جشن شکرگذاری در امریکا است و می‌توان آن را نقطه شروع خریدهای کریسمس دانست. این روز، روز بزرگ‌ترین تخفیف‌ها در امریکا است و چند سالی است که این آیین به کشورهای دیگر از جمله ایران هم کشیده شده است. در سال‌های اخیر شاهد تخفیف گسترده فروشگاه‌های سنتی و فروشگاه‌های اینترنتی در روز جمعه سیاه بوده‌‌ایم و به تبع امسال هم چنین خواهد بود.

اما پیش رفتن در مسیر جمعه سیاه و تخفیف‌های کلان چه نتیجه‌ای برای کسب‌و‌کارها دارد؟ چرا کسب‌و‌کارها آیین جمعه سیاه را پیش می‌گیرند؟

در سال گذشته، جف بزوس، مدیر عامل شرکت آمازون در روز جمعه سیاه، نیمی از فروش آنلاین سراسر دنیا را از آن خود کرد و ثروت خود را به بیش از ۱۰۰ میلیون دلار رساند. البته این تنها آمازون نبود که در بازی بلک فرایدی برنده شد، کسب‌و‌کارهای زیادی در این بازی شرکت کردند و سربلند از آن بیرون آمدند. اما راز موفقیت آن‌ها چیست؟ در ادامه به بررسی رازهای بلک فرایدی که عاملی برای موفقیت بسیاری از کسب‌و‌کارها هستند می‌پردازیم.

فروش آنلاین در جمعه سیاه سال ۲۰۱۷ با یک رشد ناگهانی ۱۷٫۹ درصدی مواجه شد و به ۷٫۹ میلیارد دلار رسید. با این اوصاف چندان طولی نمی‌کشد که بلک فرایدی تبدیل به یک روز تریلیون دلاری در دنیا شود.

اما این جریان برای خرده فروشان به چه معناست؟

چیزهایی که باید درباره جمعه سیاه بدانید

برای اینکه از رمز و راز موفقیت کسب‌و‌کارها به کمک جمعه سیاه باخبر شوید باید اطلاعات زیر را درمورد آن بدانید:

  • آمار و اطلاعات
  • ترندهای بازار
  • نحوه آماده شدن برای هجوم خریداران به فروشگاه شما.

چرا جمعه سیاه اهمیت دارد؟

امسال در روز دوم آذر، جمعه سیاه ۲۰۱۸، فصل جدیدی از فروش در دنیا آغاز می‌شود که ۳۰ درصد از کل فروش دنیا را پوشش می‌دهد.

جمعه سیاه برای بعضی از کسب‌و‌کارها مانند صنعت جواهرات تا ۴۰ درصد افزایش درآمد را به ارمغان می‌آورد. تجارت در جمعه سیاه بسیار جدی است به طوری که ممکن است واقعاً از هیجان و استرس آن شوکه شوید.

بد نیست آمارهایی از چیزهای خسته کننده در یک جمعه سیاه را بخوانید:

  • تقریباً یک چهارم تمام خریداران جمعه سیاه شب قبل از جمعه سیاه جلوی فروشگاه‌ها کمپ می‌زنند و منتظر شروع حراجی ها می شوند. (در امریکا و برخی از کشورهای دیگر)
  • تنها چند روز بعد از جمعه سیاه، دوشنبه سایبری (Cyber Monday) از راه می‌رسد و چیزی حدود ۵۰ درصد از کل فروش فصل را رقم می‌زند.
  • در روز جمعه سیاه صرفاً پرداخت‌های موبایلی بالغ بر ۱ میلیارد دلار خواهند بود.
  • تنها رکود سالیانه فروش جمعه سیاه در دهه اخیر به سال ۲۰۰۸ برمی‌گردد.

هر کسب‌و‌کاری که می‌خواهد امسال مشتریان بیشتری جذب کند باید نگاهی به جمعه سیاه و فروش‌های ویژه دیگر بیاندازد که به صورت قطعی باعث رشد آن می‌شوند. برای مثال می‌توانید این نمونه کمپین های متمرکز بر جمعه سیاه را ببینید.

حالا وقت آن رسیده است که مشتریان به جذب مشتری و افزایش فروش خود فکر کنند. بله، مشتریان به دنبال معاملات عالی و برندها به دنبال فرصتی برای گسترش مشتریان خود براساس ارائه پیشنهادهای جذاب هستند.

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

 

برترین تخفیف ها و محصولات جمعه سیاه در دنیا

بنابر اطلاعات سایت AMA.org ور آمار سال ۲۰۱۶، مشتریان می توانند با دنبال کردن دسته بندی های مربوط به جمعه سیاه و black Friday تخفیف های فوق العاده ای را پیدا کنند.

اگرچه هر فروشگاه تنوع خودش را دارد، بعید نیست که در دسته بندی های زیر شاهد چنین تخفیف هایی باشید:

سفر: ۶۰ %

لوازم اداری: ۵۰ %

محصولات الکترونیکی: ۴۷ %

پوشاک: ۳۲%

هدایا: ۳۱%

اگرچه برخی از ان موارد بسیار پر طرفدار هستند باید انتظار این را داشته باشید که با مشکلاتی مانند موجودی انبار مواجه شوند، مخصوصاً درمورد فروش تجهیزات کامپیوتری و سرویس خواب. در چنین شرایطی، پشیمانی خریداران هم به خودی خود مشکل بزرگی است. بیش از ۴۰% از خریداران جمعه سیاه ، دیگر چیزهایی را که از خرید آن‌ها پشیمان شده‌اند نمی خرند. ارائه خدمات مشتریان عالی و امکان بازگشت آسان می‌تواند موجب اعتماد مشتریان برای خرید‌های بعد شود.

تاریخچه جمعه سیاه

داستان جمعه سیاه به سیستم بورس امریکا می‌گردد که ترازهای مالی مثبت به رنگ سیاه نوشته می‌شدند و ترازهای مالی منفی به رنگ قرمز، از این رو رنگ سیاه یادآور سود ده بودن یک کسب‌و‌کار است و جمعه سیاه درواقع به این اشاره دارد که ترازنامه فروشگاه‌ها در بیشتر روزهای سال قرمز است اما در این روز فروشگاه‌ها می‌توانند تراز مالی خود را مثبت و به رنگ سیاه درآورند.

اگر بخواهیم مقایسه کنیم، شاید بتوانیم فروش جمعه سیاه امریکا را با جشنواره های فروش و تخفیف نوروزی در ایران مقایسه کنیم اما چه بخواهیم چه نخواهیم، جمعه سیاه به بازار ایران هم کشیده شده است و این فرصت را برای کسب و کارها فراهم کرده است که در اواسط پاییز یک فروش خوب را تجربه کنند و فروش خود را افزایش دهند.

به این ترتیب این جریان اصطلاح «Black Friday» را به عنوان چراغ مثبتی برای کسب و کارها شکل داد. در ادامه به شرح نحوه ظهور جمعه سیاه در کشورهای مختلف می‌پردازیم.

جمعه سیاه در امریکا

بنابر گفته سایت History.com، پلیس فیلادلفیا از عبارت «Black Friday» برای توصیف شلوغی بعد از روز شکرگذاری استفاده می‌کرد که به خاطر هجوم خریداران و گردشگران به خیابان ها به وجود می‌آمده است. هجوم گردشگران به شهر نه تنها به خاطر مراسم شکرگذاری بلکه به خاطر تماشای مسابقه سنتی فوتبال بین ناوگان ارتش و نیروهای دریایی بوده است.

قرار گرفتن جمعه سیاه بین تعطیلی رسمی پنج شنبه و بازی فوتبال دانشگاهی پرطرفدار در یکشنبه، آن را به روز پرطرفداری برای گردشگران تبدیل می‌کرد که در آن بیشتر از حد معمول خرید کنند یا حتی گاهی غارت کنند.

از آنجایی که شدت خرید در آن زمان به اندازه امروز بود، تغییر عبارت «Black Friday» کار بسیار سختی بود. به طوری که حتی کسب‌و‌کارهای محلی فیلادلفیا سعی کردند آن را به «Big Friday» (جمعه بزرگ) تغییر دهند اما همان عبارت ناامید کننده قبلی همچنان پابرجا ماند. در سال ۲۰۰۳، جمعه سیاه شلوغ ترین روز خرید سال در امریکا بود و این وضعیت تاکنون ادامه داشته است.

جمعه سیاه در انگلستان

در انگلستان هم مانند امریکا، عبارت «Black Friday» از پلیس محلی نشأت گرفته است. با این تفاوت که در انگلستان «Black Friday» به طور سنتی به جمعه قبل از کریسمس اشاره دارد. هم پلیس و هم بیمارستان‌ها متوجه یک افزایش تقاضا برای خدمات ضروری شدند که به خاطر مهمانی های آخرین هفته قبل از تعطیلات به  وجود می آمدند. اغلب اوقات به معنای اولین روزی است که افراد به تعطیلات آخر هفته می‌رفتند. اما انگلستان هم به اندازه امریکا با رویداد «Black Friday» آشنا است، جمعه سیاه توسط Financial Times به عنوان مهمترین فصل در بخش فروشگاه‌های بریتانیا شناخته شد. درآمد سه ماه آخر سال بیشتر از درآمد بقیه سال است.

جمعه سیاه در استرالیا

استرالیا و نیوزلند هم از فرصت های خرید متمرکز در امریکا مصون نیستند. به طوری که اخیراً در سال ۲۰۱۵، فروشگاه‌های بزرگ نیوزلند مانند Warehouse با پیشنهادهای معاملاتی خود توجه به اهمیت فروش تعطیلات را شروع کردند.

اپل معاملات خود را در استرالیا، با تبلیغات جمعه سیاه سال ۲۰۱۳ توسعه داد و پیش بینی می کند که ممکن است جمعه سیاه به عنوان یک تعطیلات خارجی (خارج از کشور)، نسبت به تعطیلات روز شکرگذاری آینده بزرگتری داشته باشد که به صورت سنتی متعلق به شمال امریکا است.

سایت خود را آماده جمعه سیاه کنید.

باتوجه به افزایش روز افزون اهمیت جمعه سیاه برای درست کردن یک دفترچه برای تعریف سالیانه فصل تعطیلات، لازم است هر کسب و کاری سایت خود را از روی احتیاط برای هجوم اجتناب ناپذیر خریداران در جمعه سیاه آماده کند.

نکاتی وجود دارند که رعایت آن‌ها به شما اطمینان می دهد سایتتان برای جمعه سیاه آماده است:

  • زود شروع کنید.

براساس گزارش سایت eMarketer، بسیاری از مشتریان خرید تعطیلات خود را قبل از اکتبر شروع می‌کنند یا حداقل برای این خریدها تحقیقات می‌کنند.

روز شکرگذاری زمان اغواگری با کدهای کوپن و پیشنهادات ویژه نیست، این کار مناسب تعطیلات آخر هفته است.

  • سرعت سایت خود را بررسی کنید.

نداشتن سرعت در اینترنت شانس شما برای فروش را از بین می برد. نظر ۴۶ درصد از خریداران این است که به سایت های کند بر نخواهند گشت و از آ« ها خرید نخواهند کرد.

برای اینکه زمان لود را کاهش دهید و برای تصاویر سنگین وبسایت خود از ابزاری مانند Compressor.io استفاده کنید. برای بهینه سازی تصاویر کل سایت خود می توانید از ابزار Akamai استفاده کنید.

  • سایت خود را بالا نگه دارید.

Dawntime سایت یک کسب و کار برای آن کسب و کار، مشتریانش و برای همه بد است. ظرفیت لود سرور فروشگاهتان را با استفاده از ابزارهایی مانند LoadImpact.com یا Blitz.io بررسی کنید.

  • Get redundant

از همه چیز بکاپ داشته باشید، از کدهای سایت گرفته تا عکس محصولات. اگر همه چیز خوب پیش رود، هرگز مجبور نخواهید شد که از این redundancies استفاده کنید اما این هرگز به استندبای نگه داشتن آن ها آسیب وارد نمی کند.

  • ایده های بازاریابی جمعه سیاه

جمعه سیاه الزاماً یک تجربه ترسناک، کاملاً سازنده یا ویرانگر نیست. با آماده سازی سایت خود برای هجوم خریداران در جمعه سیاه، زمان آن رسیده است که از مزایای انفجار فعالیت آنلاین بهره‌مند شوید. برای اینکه مطمئن شوید از جمعه سیاه بیشترین استفاده را دارید، ایده های بازاریابی مختلفی دارند:

  • از منحنی جلوتر بروید.

به یاد بیاورید که eMarketer چطور گزارش کرد که فصل تعطیلات در اکتبر شروع می شوند. از مزایای آن بهره مند شوید. خبرنامه سایت خود را برای هدایت دنبال کنندگان ترویج کنید بنابراین با رسیدن تعطیلات بزرگ شما می توانید یک ایمیل مؤثر را به طور گسترده ارسال کنید.

  • استراتژی های بازاریابی خود را تعیین کنید.

اغلب مشتریان جمعه سیاه فقط به صورت دیوانه وار خرید می کنند و کسی به دنبال این نیست که چیزهای خیلی به روزی بخرد. استراتژی های بازاریابی خود را تعیین کنید، به این صورت می توانید با افرادی که قبلاً آنلاین را چک نکرده اند پیگیری کنید.

  • شروع راهنماهای هدیه

یکی از دلایل جلوتر رفتن از منحنی این است که محصولات خود را بهتر پیش ببرید. راهنماهای هدیه تعطیلات بلاگرهای پرطرفدار یک جای راحت باری شروع است. همچنین برای اینکه بفهمید کدام محصول برای شروع بهتر است به دنبال بلاگ های پرطرفدار بگردید .

  • برای استفاده بیشتر از شمارش معکوس، از پنجره زمانی فصل تعطیلات استفاده کنید. بهترین راه برای اضافه کردن «scarcity» به شروع فروش ها، کدهای خرید و فروش‌های موقت هستند.
  • ایجاد آنالیزها

فصل تعطیلات به شما این شانس را می دهد که عملکرد سایت خود را بررسی کنید و insightهای جدیدی درمورد آن ها جمع کنید. از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس برای اینکه بدانید چه چیزی در سایت شما صحیح و چه چیزی غلط است استفاده کنید.

ترافیک سایت شما در تعطیلات ممکن است نسبت به ترافیک نرمال شما متفاوت باشد بنابراین این insightها می‌توانند به شما کمک کنند که به سایت خود یک تلنگر بزنید، بنابراین می تتوانید در سال آینده عملکرد بهتری داشته باشید.

  • آماده سازی یک استراتژی ایمیلی از قبل

زمان بندی ایمیل ها برای جمعه سیاه نیازمند کمی آمادگی کاری است. این که Custora گزارش کرد بالغ بر ۲۵ درصد از فروش جمعه سیاه با بازاریابی ایمیلی تعطیلات شروع شد، به این موضوع اشاره دارد که انفجار شما از قبل خوب نوشته شده است.

Richard Lazerra متخصص تجارت الکترونیک در  ABLS می گوید:

از آنجایی که ایمیل ها بسیار حیاتی هستند و ROI بسیار زیادی را ارائه می دهند، ایمیل های خود را از قبل به خوبی آماده کنید. یک متن آماده، تصاویر آماده و یک ایمیل اماده ارسال داشته باشید. برای مرور اینکه همه چیز قبل از تعطیلات آماده هستند، به خودتان زمان و فرصت های زیادی بدهید.

  • برای جمعه سیاه یک لندینگ پیج اختصاصی بسازید.

برای هدایت کسانی که قبل از تعطیلات به لیست ایمیل شما می پیوندند، می توانید یک لندینگ پیج اختصاصی جمعه سیاه بسازید و آن ها را روز قبل از جمعه سیاه از طریق ایمیل برای مشتریان خود ارسال کنید. این ایمیل ها باید حاوی لینک محصولات / خدمات پرفروش شما و محصولات / خدمات ویژه باشند.

 

می‌خوای یه فروشگاه به وسعت اینترنت داشته باشی؟

ما حرفه‌ای‌ترین فروشگاه آنلاین رو برات طراحی می‌کنیم.

 

  • شخصی سازی

آیا شما تجربه های خرید را شخصی سازی می کنید؟ ارسال پیام های شخصی سازی و طراحی شده برای افراد درست فرصت های گفتگو و فروش شما را افزایش می دهد.

Shayla Price بازاریاب B2B می‌گوید:

بازرگان های تجارت الکترونیک باید قبل و در حین فروش خود ایمیل هایی ارسال کنند که بسیار شخصی سازی شده اند. با بخش بندی دنبال کنندگان و مخاطبان خود به گروه های متمایز براساس موقعیت های جغرافیایی آن ها، تاریخچه خریدهای قبلی و تعامل کلی ایمیل شروع کنید. سپس تیم شما می تواند هر پیامی را طراحی کند و فرصت های به دست آوردن درآمد بیشتر در جمعه سیاه را برای شما افزایش می دهد.

  • موضوع ایمیل های خود را خلاقانه انتخاب کنید.

اینباکس ایمیل ها در زمان تعطیلات به طور خاصی شلوغ هستند، بنابراین سعی کنید موضوعات ایمیلی را انتخاب کنید که جذاب ومنحصر بفرد هستند که در اینباکس مخاطبان شما برجسته خواهند بود و به خوبی دیده خواهند شد. به این ترتیب ایمیل های شما بیشتر کلیک می خورند و بیشتر خوانده می شوند.

Andrew Youderian متخصص تجارت الکترونیک می گوید:

یک رویکرد سنتی که صرفاً به تخفیف بر می گردد، احتمالاً در دریایی از پیشنهادهای وسوسه انگیز دیگری که در اینباکس ایمیل ها وجود دارند گم می شوند. درعوض سعی کنید تبلیغات فروش خلاقانه ای طراحی کنید که از طریق یک موضوع ایمیل متقاعد کننده توجه مشتریان شما را به خود جلب می کنند.

پیشنهاد جمعه سیاه شما تا جای ممکن باید خلاقانه و منحصر به‌فرد باشد، به این ترتیب احتمالاً نسبت به یک رویکرد تخفیف صرف، فروش بیشتری خواهد داشت.

  • به دل جمعه سیاه بروید.

جمعه سیاه فقط یک بخش از یک خرید تعطیلات طولانی در آخر هفته است، بنابراین مهم است که در طول روزهای خرید (تخفیف) رویکرد خود را در نظر داشته باشید.

Maddy Osman، نویسنده حوزه تجارت الکترونیک می گوید:

به جای اینکه سعی کنید فروش را در جمعه سیاه به اشتراک بگذارید، در تمام دوره تخفیف خود (معمولاً یک دوره چهار روزه است.) تبلیغات بسازید و آن ها را تبلیغ کنید. بخشی از این ممکن است شامل افزایش مشارکت فعالانه باشد.

چرا باید درگیر جمعه سیاه شویم؟

جمعه سیاه یک تعطیلات رسمی برای تمام شرکت های سراسر دنیا است. اما این صرفاً  با رسانه های خرده فروشی و فروش آنلاین هدایت نشده است. مشتریان انتظارات بیشتری هم دارند. در واقع اگر شما از اغلب مشتریان خود پرسید که آن ها چه چیزی را درمورد جمعه سیاه بیشتر دوست دارند؟ به ایده های جالبی بر می خورید. خیلی از چیزهایی که در جمعه سیاه خریداری می شوند برای  هدیه دادن هستند.

تقریباً یک پنجم افراد فقط برای اینکه زمان بیشتری را به خانواده و دوستانان اختصاص دهند خرید می کنند و خریدهای این روز فقط به خاطر استفاده از تخفیف ها و مصرف گرایی نیستند. پس جمعه سیاه نه برای شما و نه برای مشتریانتان هیچ اثر بدی ندارند. بنابراین با توجه به مزایای این رویداد و استراتژی‌های بازاریابی که در آن می‌توانید پیش بگیرید و با استفاده از آن‌ها کسب‌و‌کار خود را توسعه دهید، سعی کنید از این فرصت فوق‌العاده و فرصت‌های مشابه آن استفاده کنید.

منبع: bigcommerce

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

این مقاله مفید بود ؟
چرا از این پست راضی نبودید ؟
تصویر کپچا

Subscribe for free resources and news updates.