تأثیر تفکیک یا ادغام سایت ها بر کاهش رتبه سایت در گوگل

کاهش رتبه سایت

تأثیر تفکیک یا ادغام سایت ها بر کاهش رتبه سایت در گوگل

تأثیر تفکیک یا ادغام سایت ها بر کاهش رتبه سایت در گوگل 1350 500 مریم لاله

کاهش رتبه سایت در گوگل و تأثیر پذیری مستقیم آن از تقسیم یا ادغام سایت ها، مسئله ای است که فکر افراد زیادی را درگیر خودش کرده است. اگر شما هم جزو این افراد هستید، حالا می توانید جواب تمام سؤالات خود را در این مورد به صورت یکجا پیدا کنید. جان مولر (John Mueller)، تحلیلگر ارشد Webmaster Trends گوگل، در یکی از hangout های (جلسات آنلاین پرسش و پاسخ) اخیر خود اعلام کرد که تقسیم یک سایت به دو یا چند سایت مختلف یا ادغام دو سایت با یکدیگر می تواند موجب ماه ها بی ثباتی در نتایج جست و جوی گوگل شود. بررسی دلایل ضعف در هر سیستمی بهترین راه حل برای حل مشکلات آن سیستم است؛ از این رو، ما برای فرار از کاهش رتبه سایت در گوگل یا بهبود وضعیت سئوی سایت هایی که دچار ادغام یا تقسیم شده اند، این hangout پرسش و پاسخ جان مولر را که به همین موضوع ارتباط دارد بررسی کرده ایم.

جان مولر این موضوع را در Google Webmaster Central hangout و در پاسخ به سؤال یکی از شرکت کنندگان درباره بهترین راه انتقال محتوا از سایت قدیمی به سایت جدید مطرح کرد. سؤال مطرح شده به شرح زیر بود:

«من تصمیم دارم بخشی از محتوای یک سایت فرانسوی زبان را به یک سایت جدید منتقل کنم و با ترجمه دستی محتوا به چند زبان مختلف، یک سایت چند زبانه بسازم. چه توصیه ای در این مورد دارید؟»

مولر قبل از اینکه درباره اطلاعات فنی مربوط به تقسیم یک سایت به دو یا چند سایت مختلف حرف بزند، به شرکت کننده ای که این سؤال را مطرح کرده بود، توصیه کرد که درمورد سخت گیری های گوگل در برابر اعمال تغییرات در سایت ها هشیار باشد. مولر گفت:

«این که انتظار داشته باشیم بعد از انتقال محتوای یک سایت قدیمی به یک سایت جدید جایگاه و رتبه ما (با سایت جدید) در گوگل حفظ شود، چیزی بیشتر از یک توهم نیست.»

با این حال، توصیه های مولر لزوماً مخالف اقدام به تفکیک سایت نبود. در واقع مولر معتقد است که در بعضی از موارد تفکیک یک سایت به سایت های مختلف یا انتقال محتوای یک سایت به سایت دیگر می تواند یک گام مثبت به سوی پیشرفت باشد اما اگر قصد انجام چنین کاری را دارید، برای پیشگیری از کاهش رتبه سایت در گوگل یا در واقع بهبود رتبه سایت های جدید باید صبر زیادی داشته باشید.

چرا گوگل سایتم رو در صفحه اول نشون نمی‌ده؟

بهینه سازی و سئو رو برای سایتت شروع کن

پاسخ مولر به سؤال شرکت کننده

کاهش رتبه سایت در گوگل

مولر در جواب سؤال مطرح شده توضیحات و توصیه هایی را مطرح کرد که در ادامه با هم می خوانیم:

«برداشت من از سؤال شما این است که می خواهید یک سایت را به چند بخش تقسیم و قسمتی از محتوای آن را به سایت های جدید منتقل کنید. به نظر من قبل از هر چیزی لازم است بدانید که تفکیک و تقسیم یک سایت به چند سایت مختلف یا ادغام چند سایت با یکدیگر باعث کاهش رتبه سایت در گوگل می شود و به همین دلیل کار شما را بسیار سخت تر می کند؛ چرا که برای گوگل پردازش چنین سایتی در مقایسه با یک سایت معمولی بسیار سخت تر است. بنابراین می توانیم انتظار داشته باشیم که بهبود جزئیات هر کدام، زمان بر هستند و در کل باید زمان زیادی را برای ثبات وضعیت آن ها صرف کنیم. با این حال، وضعیت نهایی این سایت ها کاملاً مشخص نخواهد بود.»

ادامه حرف های مولر با طرح یک سؤال به صورت زیر ادامه پیدا کرد:

«به نظر شما برداشتن قسمتی از محتوای یک سایت و قرار دادن آن در یک سایت جدید به معنای یکسان شدن (به دست آوردن) میزان کلیک و مخاطبان سایت جدید به همان اندازه سایت اول است؟ مسلماً این طور نیست و قطعاً تفاوت هایی وجود دارد. زمانی که محتوای سایت قبلی را به سایت جدید منتقل کنید، به شکل واضحی متوجه این تفاوت ها خواهید شد.

به نظر من این حرکت برای یک سایت تغییر کوچکی به حساب نمی آید و باز هم تأکید می کنم که بیش از هر چیزی به صبر نیاز دارید. با این حال اولین چیزی که به آن نیاز دارید در درجه اول اطمینان از Redirect صحیح صفحات تکی (از سایت قدیمی به سایت های جدید) است. با لینک دهی (internal linking) مطالب سایت قدیمی به سایت جدید می توانید میزان بازدید سایت جدید را افزایش دهید. مثلاً اگر کسی برای مطالعه یکی از مطالب وارد سایت قدیمی شود و با یک لینک داخلی به سایت جدید لینک شود، عملاً داریم به او می گوییم که این بخش از محتوای سایت به یک سایت دیگر منتقل شده است و از این به بعد برای دسترسی به این سایت، باید به سایت جدید (سایت لینک شده) مراجعه کنید.

بنابراین نظر من این است که Redirect مطالب سایت قدیمی به سایت جدید و ایجاد لینک بین آن ها اولین کاری است که از لحاظ فنی باید انجام شود. برای ساختن یک سایت جدید چند زبانه، بهترین کاری که می توانید انجام دهید، استفاده از تگ « hreflang » برای ایجاد ارتباط میان صفحات این سایت ها است.

معمولاً نبود زبان های مختلف در یک سایت مسئله چندان مهمی نیست اما این روزها این گونه موارد به خاطر استفاده چشمگیر در میان مردم به نوعی تبدیل به یک استاندارد شده اند. در نهایت باید بگویم که شما مسیر درستی را انتخاب کرده اید اما راه درازی در پیش دارید و باید صبور باشید.»

کاهش رتبه سایت در گوگل

در نهایت اگر مجبور به تقسیم سایت خود شدید، یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید برای فرار از کاهش رتبه سایت خود و بهبود وضعیت سئوی آن انجام دهید، تسریع روند بازاریابی محتوایی در سایت است. امیدواریم این مقاله کوتاه توانسته باشد دید کلی دباره ادغام و تقسیم سایت به شما داده باشد. همکاران ما در بخش تولید محتوا و سئوی لابراتوار رسانه می توانند مشاوره تخصصی تری را به شما ارائه نمایند.

منبع: searchenginejournal

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

این مقاله مفید بود ؟
چرا از این پست راضی نبودید ؟
تصویر کپچا

Subscribe for free resources and news updates.