راه اندازی یک مسابقه اینستاگرامی در ۱۰ قدم

مسابقه اینستاگرامی

راه اندازی یک مسابقه اینستاگرامی در ۱۰ قدم

راه اندازی یک مسابقه اینستاگرامی در ۱۰ قدم 1350 500 مریم لاله

اینستاگرام با ۴۰۰ میلیون کاربر فعال در ماه و بیش از ۸۰ میلیون پست در روز، به عنوان یک پلتفرم واضح برای برندهایی ایجاد شده است که به دنبال توسعه میزان reach و تعامل خود با مخاطبانشان هستند.

اگرچه درک نحوه اجرای یک مسابقه اینستاگرامی جندان ساده نیست اما مطمئناً مانند یک استراتژی مؤثر برای تحریک یک گفتگو عمل می‌کند که از محتوای تولید شده توسط کاربران استفاده می‌کند و عموماً برای شرکت‌کنندگان نیازمند تعهد کمتری است. اما باید از کجا شروع کنید و چطور می‌توانید مطمئن شوید که تمام چیزهای اصلی و اساسی را پوشش می‌‌دهید؟

در ادامه گام های طراحی و اجرای یک مسابقه اینستاگرامی تعاملی را در اختیار شما قرار داده‌ایم. از تعیین اهداف تا نظارت بر ارسال ها، همه را در این مقاله شرح داده ایم. علاوه بر این در طول مقاله چند مثال مناسب و کاربردی را نیز برای درک بهتر موضوع ارائه کرده‌ایم.

راهنمای اجرای یک مسابقه اینستاگرامی در ۱۰ قدم

برنامه‌ریزی اهداف و مقاصد

مسابقه اینستاگرامیبسیار مهم است که قبل از شروع یک مسابقه بازاریابی اینستاگرامی ، آن را برنامه ریزی و طراحی کنید. کلید اجرای یک مسابقه موفق، داشتن هدف است. هدفی که با علایق و رفتار مخاطبان هدف شما مطابقت داشته باشد.

اگرچه شما به دنبال توسعه برند خود در اینستاگرام یا گسترش لیست فالوورهای خود هستید، بسیار مهم است که یک هدف خاص تعیین کنید، به طوری که اگر در نهایت  موفق بودید یا نه، چندان هم تعجب نکنید.

برای تمرکز بیشتر و بهتر، به مخاطبانی فکر کنید که سعی می کنید به دست آورید. آن ها دوست دارند چه نوع پستی را در اکانت شما ببینند؟ آن‌ها از دیدن چه نوع پست‌هایی در فید خود لذت می‌برند؟ رفتار آن ها در اینستاگرام به چه صورت است؟ اگر به دنبال افزایش تعامل هستید باید به اهداف اصلی خود دست پیدا کنید و اهداف شما پیرامون محتوایی باشند که مخاطبان شما واقعاً می خواهند پست کنند و با آن تعامل داشته باشند.

فراموش نکنید که برای آن یک چارچوب زمانی و بودجه مشخص ایجاد کنید، به طوری که این جزئیات به شما کمک خواهند کرد که مسابقه اینستاگرامی مؤثرتری طراحی کنید.

طراحی یک روش ورود به مسابقه

اگرچه تعاملی‌ترین و مؤثرترین مسابقات اینستاگرامی آن‌هایی هستند که واقعاً مخاطبان شما را وا می دارند عکس های خود را منتشر کنند، در اینجا روش ها مختلفی وجود دارند که برندها به کمک آن ها می توانند مسابقات اینستاگرامی بسازند. به این دلیل مهم است چه چیزی را بسازید و بر چه چیزی تأکید داشته باشید که باعث می شود مخاطبان شما واقعاً وارد مسابقه شوند.

در اینجا چند ایده وجود دارد که می توانید از آن ها برای نحوه ورود مخاطبان‌تان به مسابقه اینستاگرامی خود استفاده کنید.

  • مخاطبانی داشته باشید که در اینستاگرامشان با یک هشتگ و موضوع خاص (برای شما) یک عکس یا ویدئو منتشر می کنند.
  • مخاطبانی داشته باشید که شما را فالو می‌کنند یا حتی علاوه بر آن، پست هم منتشر می کنند.
  • مخاطبانی داشته باشید که شما را در پست های خود تگ می‌کنند.
  • مخاطبانی داشته باشید که پست های شما را لایک می کنند یا برای آن ها کامنت می‌گذارند.

مطمئن شوید که دستورالعمل های ورود به مسابقه را تعیین کرده اید و این دستورالعمل ها در اقلام تبلیغاتی شما واضح هستند. ممکن است که مسابقه اینستاگرامی شما حول هشتگی متمرکز شده باشد که شامل نام برند شما نیست. اگر هنوز هم می‌خواهید برندتان تگ شود و بیشتر شناخته شوید، باید این موضوع را به طور واضح در قوانین خود بیان کنید.

پیدا کردن بهترین هشتگ

مسابقه اینستاگرامیکلید اصلی یک مسابقه اینستاگرامی تعاملی، هشتگ خوب است. بدون یک هشتگ خوب هیچ راه ارتباطی بین مسابقه و محتوای تولید شده برای آن وجود ندارد. به عبارت دیگر، هشتگ ها با سرویس دهی به عنوان مکانیزمی برای اشتراک گذاری و جذب مشارکت افراد، به شناخت برند یا مسابقه شما کمک می کنند.

مشکل اینجا است که ممکن است تعیین و ساخت یک هشتگ عالی کار سختی باشد. اگر می خواهید مسابقه اینستاگرامی شما دارای چارچوب زمانی خاصی باشد (که باید باشد.)، باید هشتگی بسازید که نمی خواهید بارها از آن استفاده کنید. همان طور که می دانید هر روز هزاران هشتگ ایجاد می شوند و این یعنی روز به روز، داشتن یک هشتگ منحصر به فرد و جذاب سخت تر می شود.

به طور کلی برای اینکه از مسابقات خود نتیجه بهتری بگیرید باید هشتگ های شما شامل ویژگی های زیر باشند:

کوتاه  باشد: ایجاد هشتگی که به راحتی در ذهن افراد می ماند. هشتگی که خواناتر است و راحت تر شناسایی می شود برای مسابقه شما بهتر است.

مرتبط باشد: مطمئن شوید هشتگ واضحی می سازید که به نام برند، محصولات و خدمات شما اشاره دارد. اگر روی هشتگ عمومی و شلوغی مثل: «#ThrowbackThursday» کار می کنید، احتمالاً خیلی سخت می توانید بفهمید که چه کسانی در مسابقه شما شرکت کرده اند.

به یاد ماندنی باشد: ممکن است کاربران قبل از انتشار محتوا، تبلیغات مسابقه شما را ببینند.  این یعنی باید هشتگ شما به اندازه کافی در ذهن مخاطبان شما بماند که یک بار به آن فکر کنند وبعد هر وقت که لازم شد راحت آن را به یاد بیاورند. سعی کنید هشتگ جذابی داشته باشید که جستجو و همین‌طور نوشتن آن راحت است. از انتخاب عبارات عجیب و گیج کننده که هجای سختی دارند خودداری کنید.

جهانی باشد: خودتان را جای مخاطبانتان قرار دهید. مسلماً همه افراد به یک زبان حرف نمی زنند و از عبارت های مشابهی استفاده نمی کنند. بنابراین اگر مخاطبان شما ار مناطق مختلف دنیا هستند و به زبان های مختلفی حرف می‌زنند، باید درباره استفاده از کلمات و عبارات محتاط باشید، به این صورت که از عبارت های عامیانه یا عبارت های محلی که باعث گیج شدن افراد می شوند استفاده نکنید.

کمیاب باشد: قبل از انتخاب هشتگ حتماً یک جستجو انجام دهید. آیا کاربران زیادی از هشتگ ایده‌آل شما برای اهداف و مقاصد دیگری استفاده می‌کنند؟  در چنین شرایطی پیشنهاد ما این است که از اول شروع کنید و یک هشتگ جدید انتخاب کنید.

نمونه یک هشتگ مؤثر و تعاملی:

اوایل امسال، Mint.com، شرکت بودجه بندی و مدیریت مالی شخصی، با استفاده از هشتگ #MyMintMoment یک مسابقه راه اندازی کرد.

به دلایل مختلفی می توان گفت که  این مسابقه به خوبی طراحی شده بود، یکی از این دلایل، هشتگی بود که از آن استفاده کرده بود. هشتگ «#MyMintMoment»، ساده، کوتاه و به یاد ماندنی است و فهم آن راحت است. این هشتگ روی برند تمرکز دارد و موضوع آن واضح است.

هدف اصلی این مسابقه اینستاگرامی این بود که کاربران درباره چیزهایی پست منتشر کنند که برای آن ها صرفه جویی کرده اند. تصاویر تتو، تعطیلات، مراسم ازدواج، کودکان، ماشین ها و… توسط شرکت کنندگان منتشر شده اند. شما هم می توانید با جستجوی این هشتگ در تب جستجوی اینستاگرام، نتایج این هشتگ را بررسی کنید.

این یک نمونه عالی از یک هشتگ مؤثر است. علاوه بر این یک نمونه عالی از این است که چطور محتوای تولید شده توسط کاربران (UGC) می تواند شما را به اهداف بازاریابی‌تان برساند.

به این فکر کنید که Mint از شرکت کنندگان می خواهد پست های خود را درباره چیزهایی که برای آن ها صرفه جویی کرده اند، منتشر کنند. این طور به نظر می رسد که یک راه ساده برای گرفتن insightهای مربوط به علایق و انگیزه های منحصر بفردی است که آن ها را تحریک می کند که از خدمات و محصولات استفاده کنند.

 

چطور از طریق شبکه‌های اجتماعی مشتری جلب کنم؟

برای افزایش فروش، مدیریت شبکه های اجتماعی خودت رو به ما بسپر!

 

تعیین یک موضوع واضح

از آنجایی که اغلب مسابقات اینستاگرامی بر مبنای محتوای تولید شده توسط کاربران هستند، مهم است که موضوعی را انتخاب کنید که کاربران شما می دانند چه نوع عکس و ویدئوهایی را منتشر کنند.

به طور ایده آل، باید موضوعی را انتخاب کنید که با بازار، محصولات یا خدمات شما مطابقت دارد. اما می توانید از مزایای تعطیلات، فصل ها و رویدادها یا مناسبت های خاصی که با برند شما سازگاری دارند نیز اتسفاده کنید.

نمونه یک موضوع مؤثر:

تابستان گذشته، D Magazine، یک مجله لایف استایل که در دالاس (سومین شهر بزرگ در ایالت تگزاس) مستقر است، از گرمای تابستان دالاس برای ایجاد یک مسابقه اینستاگرامی مؤثر (با هشتگ #StayCoolDallas) استفاده کرد. این مسابقه شرکت کنندگان را تشویق می کرد که با هشتگ #StayCoolDallas عکس هایی را از نحوه خنک شدن خود در گرمای تابستان دالاس منتشر کنند. عکس هایی که ارسال می شدند شامل چیزهای مختلفی بودند، از نوشابه های خنک در کافه ها و رستوران های پرطرفدار گرفته تا تفریح های جذاب تابستانی.

به خاطر ایهامی که در معنای کلمه «cool» وجود داشت، این مسابقه و این هشتگ عملکرد بسیار خوبی داشتند چرا که دست کاربران را برای خلاقیت و انتشار پست بسته به تعبیر خودشان باز می گذاشت. این یک مثال عالی از نحوه ایجاد یک تعامل عالی به صورت آسان است.

در حالی که هشتگ استفاده شده به طور کلی مخصوص برند آن ها نبود اما موضوع انتخاب شده با برند آن ها و شور و شوق تمام چیزها در دالاس هم راستا بود. اما مسابقه برای آن ها چه نتیجه ای داشت؟ بعد از مسابقه، آن ها حجم زیادی از ابزارها و اقلام جدیدی را داشتند که برای مسائل بعدی خود می توانستند از آن ها ایده بگیرند.

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

تعیین نحوه انتخاب برندگان

بخش مهمی از یک مسابقه اینستاگرامی خوب این است که به شرکت کنندگان مسابقه بگویید برندگان چطور انتخاب می شوند. اغلب مسابقات بر اساس یکی از روش های زیر تعیین می شوند: اول رأی گیری و دوم تصمیم داوران. اجازه دهید نحوه عملکرد هرکدام را به طور جداگانه بررسی کنیم.

رأی گیری:

یکی از بهترین راه ها برای معروف تر و شناخته تر (ویرورسی‌تر) شدن مسابقه شما در میان کاربران این است که شرکت کنندگان را ترغیب کنید لایک های بیشتری بگیرند. اگر جایزه مسابقه به اندازه کافی ارزشمند باشد، احتمالاً شرکت کنندگان پست‌های خود را برای گرفتن لایک‌های بیشتر در همه کانال ها با دوستانشان به اشتراک می‌گذارند.

با اینکه این استراتژی به شما کمک می کند مخاطبان بیشتری جذب کنید اما می تواند برای مسابقه‌تان ضرر هم داشته باشد؛ چراکه ممکن است با مسائلی مانند «Like bots» برای جمع کردن لایک های بیشتر مواجه شوید. برای پیشگیری از هرگونه عوارضی، لازم است قوانین خاصی را تعیین کنید که درمورد استفاده از این راهکارها صحبت کرده اند.

تصمیم داوران:

برای اینکه برنده را با عدالت انتخاب کنید، باید از روش داوری استفاده کنید که در این مورد به وضوح کیفیت بالایی دارد. با استفاده از روش داروی، به جای تکیه بر یک سیستم رأی گیری، گروهی از متخصصان را برای تعیین برنده انتخاب می کنید.

روش رأی گیری و روش داوری، هر دو دارای نقاط ضعف و قوت مختلفی هستند اما مهم نیست که شما از چه روشی استفاده می‌کنید، تنها باید مطمئن شوید که روش انتخاب برنده را به طور واضح بیان کنید. در این صورت کاربران شما می‌‌دانند که دقیقاً برای چه چیزی تلاش می‌کنند. بسیاری از برندها رویکردی را که شامل ترکیبی از دو روش است ترجیح می دهند و برای تعیین برنده، از ترکیبی از داوری و رأی‌گیری استفاده می‌کنند.

تعیین یک جایزه مناسب

برای تعیین جایزه مسابقه خود، باید مخاطبان هدف خود،بودجه ای که به آن اختصاص داده‌اید و همین طور میزان خشونت اهداف خود را در نظر بگیرید.

به یاد داشته باشید که وقتی از مخاطبان خود می‌خواهید در مسابقه شرکت کنند، درواقع از آن‌ها می‌خواهید که به چیزی واکنش نشان دهند.

البته وقتی لازم است مخاطبان شما این اندازه برای مسابقه ای انرژی صرف کنند، ارزش جایزه شما باید بیشتر از هزینه و انرژی لازم برای ورود به مسابقه باشد. در حالی که ممکن است افراد به فرصت هایی که برای برنده شدن یک تی-شرت در مسابقه دارند بی توجه باشند، احتمال دارد افراد برای مثلاً برنده شدن یک سفر رایگان هر کار سختی را انجام دهند. از خودتان بپرسید که: مخاطبان هدف من ممکن است چه چیزی را بیشتر دوست داشته باشند؟ بدون در نظر گرفتن بودجه، ممکن است جواب های بسیار زیادی برای این سؤال داشته باشید.

مطمئناً همه سفر رایگانی را که به آن اشاره کردیم دوست دارند اما هدف فقط جذابیت جایزه نیست بلکه جایزه شما باید هم ارزشمند و هم به برند شما مرتبط باشد.

کارت های هدیه، خدمات رایگان، بن‌های تخفیف و پکیج های محصولات از جمله جوایز رایجی هستند که برندها برای مسابقات خود از آن ها استفاده می کنند اما ما همیشه به دنبال ایجاد خلاقیت هستیم و به شما هم پیشنهاد می کنیم که ا جای ممکن جوایز خلاقانه ای (خلاقانه، ارزشمند و مرتبط با برندتان) داشته باشید.

نمونه یک جایزه خلاقانه برای یک مسابقه:

یک نمونه جایزه مسابقه مورد علاقه ما، مربوط به مسابقه طراحی رئال عکس Sperry است. Sperry کاربران خود را تشویق کرد عکس هایی حماسی (epic photos) پست کنند که نشان دهنده یکنواختی (odyssey) هستند. سپس شرکت کنندگان برای اینکه براساس خلاقیت و تعداد لایک هایی که گرفته اند داوری شوند، از همه چیز(طبیعت، هنر رنگ‌ها، افراد و…)  تصویر پست کردند.

برنده نهایی به عنوان جایزه یک جفت کفش Sperry دریافت کرد که حاوی عکس های او بود. در این مثال دیدید که چطور یک برند می‌تواند از مسابقات برای ایده های الهام بخشی محصولات واقعی استفاده کند.

تعیین شرایط و قوانین مسابقه

فراموش نکنید که وقتی رقابتی را طراحی می‌کنید که دارای یک جایزه است، باید دستورالعمل‌های قانونی آن را دنبال کنید. قوانین مسابقه شما بسته به محل استقرار شما و کسانی که اجازه ورود به مسابقه شما را دارند تعیین می شوند، بنابراین برای تدوین و تعیین شرایط و ضوابط مسابقه‌تان باید با وکیل خود مشورت کنید. پس طراحی و ساخت یک «صفحه شرایط و قوانین» برای آن الزامی است.

در ادامه برخی از شرایط رایج مسابقات برای افراد را می‌بینید:

  • نام و اطلاعات تماس برند تبلیغاتی
  • تاریخ مسابقه
  • تعیین کسانی که می‌توانند وارد مسابقه شوند. (مانند سن و محدودیت‌های شغلی)
  • دستورالعمل‌های نحوه ورود به مسابقه
  • دستورالعمل‌های نحوه انتخاب برندگان
  • تاریخ و نحوه اعلام برندگان
  • تاریخ و نحوه اطلاع رسانی به برندگان
  • بازه زمانی برای پاسخ به برندگان و تحویل جایزه آن‌ها
  • تعیین نوع و مشخصات جایزه (شامل تعداد جوایز، توضیحات جایزه و هرگونه هشداری)
  • جزئیات نحوه تحویل جایزه
  • اذعان به اینکه از تبلیغات پشتیبانی نمی‌شود، اینکه توسط چه کسی تأیید یا مدیریت می‌شوند و اینکه این یک مسابقه اینستاگرامی است یا کدام شبکه‌های اجتماعی مربوط است با به شبکه اجتماعی دیگری مربوط است.

نکته: دستور العمل های ترویج اینستاگرام (Instagram’s Promotion guidelines) را بخوانید و مطمئن شوید که از قوانین آن تبعیت می‌کنید.

ترویج دیوانه وار مسابقه

حالا که یک برنامه جامع دارید، وقت آن رسیده است که مسابقه خود را ترویج کنید. بهترین جایی که می توانید مسابقه خود را در آن ترویج دهید، کجاست؟ امکانات ظاهراً بی پایان هستند اما در ادامه چند ایده را به شما معرفی کرده ایم که می توانید از آن‌ها برای ترویج تلاش‌های خود بهره بگیرید:

  • وبلاگ شما: در وبلاگ سایت خود یک پست منتشر کنید که حاوی جزئیات مسابقه است و از آن به عنوان یک نقطه اجرایی برای لندینگ پیج مسابقه خود استفاده کنید.
  • شبکه های اجتماعی: برای ترویج یک مسابقه اینستاگرامی کجا بهتر از شبکه‌های اجتماعی؟ به کمک یک لینک کوتاه در قسمت بیوگرافی اکانت خود و ارجاع آن به پست‌های تبلیغاتی خود، فالوورهای فعلی‌تان را به مسابقه هدایت کنید.
  • ایمیل: با ارسال یک ایمیل فوری و صمیمانه برای مخاطبان و دنبال ایمیل خود،به آ« ها پیشنهاد کنید در مسابقه شما شرکت و آن ها را به شرکت در مسابقه دعوت کنید. به این صورت به طور گسترده تری از افراد دعوت می کنید که در مسابقه شرکت کنند.

 

بررسی ارسال‌ها

نظارت بر تلاش های تبلیغاتی و سطح شرکت در مسابقه شما، بخشی ضروری برای رسیدن به اهدافتان و ایجاد یک پلن برای پیگیری مسابقه شما است. مطمئن شوید که معیارهایی که دوست دارید رعایت شوند و نحوه پیگیری آن‌ها را بررسی کنید. در ادامه چند معیار را به عنوان نمونه نام برده ایم:

  • تعداد ارسال ها: تعداد کل پست‌های ارسال شده مطابق با قوانین و شرایط شما.
  • تعداد لایک های هر پست ارسال شده: درصورتی که برای انتخاب برندگان از روش رأی‌گیری استفاده می‌کنید، به شما کمک می کند که برندگان بالقوه را پیگیری کنید.
  • تعداد شرکت کنندگان: اگر کاربران می‌توانند بیشتر از یک پست را ارسال کنند، چند پست منحصر به‌فرد در مسابقه شما شرکت داشته اند؟
  • شرکت‌کنندگان برتر: در طول کمپین شما چه کسی بیشترین اشتراک‌گذاری را داشته است؟ پیگیری مداوم آن به شما کمک می‌کند که با بزرگترین طرفداران خود تعامل بهتری داشته باشید.
  • تعداد کل لایک‌ها: میزان کل لایک ها در همه پست‌های ارسال شده به مسابقه شما.
  • میزان کلی reach: تعداد دنبال کنندگان شرکت‌کنندگان‌تان در زمان ارسال را ثبت کنید. به این معنا که reach بالقوه کمپین‌تان را به شما نشان می‌دهد.
  • میزان رشد فالوورها در طول مسابقه: بررسی کنید که در طول زمان مسابقه، دنبال کنندگان شما چقدر افزایش داشته اند.

اگر مخاطبان فعلی شما نسبتاً کم هستند و فکر می‌کنید کسانی که در مسابقه شرکت می‌کنند از ۳۰ نفر بیشتر نخواهند شد، باید مسابقه خود را به صورت دستی پیگیری کنید. به این منظور یک نفر را انتخاب کنید که هر روز پست‌های ارسالی را پیگیری کند. در پایان مسابقه ، یک نفر باید تمام پست های ارسالی را بررسی و نتایج هر پست را اندازه‌گیری و یادداشت کند.

اگر مسابقه خود را به صورت دستی بررسی می‌کنید، سعی کنید از ابزاری مانند Tagboard یا Google Alerts برای پیگیری پست ها استفاده کنید. در صورتی که در پست‌ها از هشتگ شما استفاده شده باشد، پیگیری آن ساده‌تر خواهد بود. (در صورت استفاده از ابزارهای HubSpot ، می‌توانید در ابزار نظارت بر شبکه‌های اجتماعی خود یک جریان سفارشی تنظیم کنید و هر تب را به یک هشتگ خاص اختصاص دهید.) اما در صورتی که فکر می کنید تعداد شرکت کنندگان مسابقه شما بالای ۳۰ نفر است، می‌توانید تصور کنید که نظارت بر پست‌های ارسالی شما چقدر سخت خواهد بود. در این صورت ممکن است بخواهید از یک ابزار اختصاصی اینستاگرام مانند Iconosquare استفاده کنید.

پیگیری مسابقه

وقتی که مسابقه به پایان رسید، نمی‌توانید پیگیری آن را برحسب قوانینی که اولین بار تعیین کرده‌‌اید فراموش کنید. وقتی ارسال‌ها را بازبینی می‌کنید، برای اطمینان از اینکه در ارزیابی خود کاملا (۱۰۰%) عادل بوده‌اید، قوانین و شرایط خود را به یاد داشته باشید و این یکی از دلایل اهمیت ایجاد شرایط و قوانین در ابتدای کار است؛ به طوری که برای شما یک سند برنامه فراهم می‌کند که می‌توانید آن را انتخاب کنید، تماس بگیرید و جایزه برنده را به او تقدیم کنید. فراموش نکنید وقتی که برنده را انتخاب و به او اطلاع داده اید که برنده شده است، به طور عمومی هم نام برنده را اعلام کنید.

در ادامه نحوه اعلام برنده در مسابقه اینستاگرامی #StayCoolDallas مجله D Magazine را می‌بینید:

مسابقه اینستاگرامی

منبع: hubspot

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

این مقاله مفید بود ؟
چرا از این پست راضی نبودید ؟
تصویر کپچا

Subscribe for free resources and news updates.