رزومه شما “پارتی” شما برای به دست آوردن یک شغل است

رزومه شما “پارتی” شما برای به دست آوردن یک شغل است

رزومه شما “پارتی” شما برای به دست آوردن یک شغل است 1350 500 زهره فخاریان

بسته به دوره های مختلف زندگی، گاهی مدرک تحصیلی مهم است، گاهی تجربه کاری، گاهی معرف و گاهی هم عوامل ناجوانمردانه …. !

اما خوشبختانه، دنیای امروز به سمتی پیش می رود که اتفاقات بهتری در آن در حال وقوع است و در اکثر مواقع، تصویری که شما از خودتان ارائه می دهید، حائز اهمیت خواهد بود. این به معنای آن نیست که سطح تحصیلات شما یا مرتبط بودن آن با موقعیت شغلی که در نظر دارید، دیگر اهمیتی نخواهد داشت. بلکه به این معناست که شرکت ها برای استخدام نیروی کاری، به مهارت ها و تخصص افراد توجه می کنند و این رزومه شماست که باعث می شود یک مصاحبه کاری با شما هماهنگ گردد.

رزومه

برای کسانی که تاکنون شما را ندیده اند و هیچ چیز از شما نمی دانند، رزومه اولین ملاقات حرفه ای شما با کارفرما خواهد بود. این جمله، شعار تبلیغاتی نیست، بلکه مهم تر از آن، نقش هویت ساز رزومه را نشان می دهد. چه بسیار موقعیت های خوب شغلی که به دلیل محتوای نامناسب یا حتی ظاهر نامناسب رزومه ها از دست رفته اند.

بسیاری از افراد فکر می کنند که مصاحبه کنندگان به صورت سیستماتیک و به دقت رزومه آنها را مورد بررسی قرار می دهند، در حالی که عکس این قضیه اتفاق می افتد. مدیران و کسانی که می خواهند افراد را جذب کنند، با نگاهی سریع رزومه ها را مورد ارزیابی قرار می دهند. بعد از ارزیابی سریع اولیه، برخی از رزومه ها برای بررسی بیشتر جدا می شود.

پس به یاد داشته باشید که برای جذب نگاه کارفرمایان به سمت مهارت های خود تنها چند ثانیه فرصت دارید تا از قافله عقب نمانید.

 

قواعد رزومه نویسی

قبل از شروع آماده سازی رزومه، ابتدا سعی کنید خودتان را در جایگاه ارزیاب قرار دهید و از دید او به این مقوله نگاه کنید:

  • برای ساخت یک رزومه مناسب چه باید کرد؟
  • ثبت چه مواردی ضروریست؟
  • چه مواردی زمینه ساز دید مثبت و یا منفی هستند؟
  • چه جذابیت هایی باید در رزومه لحاظ شود؟

 

 

اصول کلی:

۱- رزومه ای متناسب با صنعت و حرفه خود بنویسید.

فرمت و سبک نگارش رزومه شما باید متناسب با حرفه شما باشد. برای مثال وقتی می خواهید برای شغلی مانند دستیار حسابدار یا کارشناس مالی درخواست دهید، می توانید از قالب های به روز و حرفه ای استفاده کنید.

 

اگر قرار است به عنوان یک گرافیست مشغول به کار شوید باید قالبی چشم نواز ایجاد کنید، ارسال یک فایل ورد به عنوان رزومه، شما را در همان مرحله اول از دور رقابت خارج خواهد کرد. البته باید مراقب باشید ویژگی های بصری به کیفیت محتوا آسیب نرساند.

 

۲-    مطمئن شوید که رزومه بدون خطا بوده و راحت خوانده شود؛ « به قول معروف جایی برای یک فرد بی نظم نخواهد بود»

کارشناسان منابع انسانی، خطاهای املایی و اشتباه محتوایی را مساوی تنبلی می دانند. از زبان نوشتاری مناسب و کلماتی استفاده کنید که بر روی کارفرما اثر گذار باشد. ۵۸ درصد از کارفرمایان، رزومه هایی با خطای املایی و تایپی را از مهم ترین دلایل از دست رفتن شانس برای کسب موقعیت می دانند.

در حقیقت یکی از اشتباهات مهلک، اشتباهات ساختاری، نامرتب بودن کلمات، فونت و علائم نگارشی است همچنین فراموش نکنید بخش های مختلف رزومه را از همدیگر تفکیک کنید.

 

۳-داستان سرایی نکنید.

بهترین فرمت رزومه آن صورتی است که با کمترین حجم متن ، بیشترین اطلاعات را ارائه دهد. در غیر این صورت، ممکن است با وجود این که متقاضی شایسته ای برای یک جایگاه شغلی محسوب می شوید، اما برای دعوت نهایی مصاحبه کنار گذاشته شوید. به خاطر داشته باشید، زمانی که رزومه شما به دست مصاحبه گر و یا کارفرما می رسد، معمولا برای اولین بار تنها ظرف چند ثانیه مورد بررسی قرار می گیرد. در صورتی که اطلاعات متن رزومه شما سازماندهی نشده و جذاب به نظر نرسد، این چند ثانیه مهم را از دست خواهید داد.

 

۴-  هرگز دروغ ننویسید.

حتی اگر به هر نحوی بتوانید با ادعای دروغ در پیشینه شغلی و رزومه، شغلی را به دست بیاورید، در شروع کار با مشکل جدی مواجه خواهید شد. اگر مهارت ها و یا تجربه های مشخصی را در رزومه ذکر کرده اید، مطمئن باشید که کارفرما از شما انتظار نشان دادن این توانایی ها را دارد. اما اگر نتوانید آنچه که در رزومه ادعا کرده اید را انجام دهید، واضح است که شما به زودی موقعیت شغلی خود را از دست خواهید داد. نه تنها این موضوع باعث از دست رفتن شغل رویایی تان می شود، بلکه این اخراج به جست و جوی آینده شغلی (برند شخصی) شما لطمه می زند.

 

۵-    کلیدواژه ها را بنویسید.

بسیاری از شرکت ها هنگام بررسی رزومه افراد به دنبال کلیدواژه هایی هستند که با شرح شغل موقعیت شغلی اشتراک دارد. بنابراین استفاده از کلمات و عبارت هایی که کلید واژه های این دو (شرح شغل و رزومه) را به بهترین شکل تطبیق دهد، عنصر کلیدی در بالا بردن شانس مرور اولیه رزومه تان خواهد بود. برای مثال، اگر کارفرما به دنبال کارجویی باشد که تجربه “هماهنگی برنامه زمانی مدیران” را دارد، به جای عبارتی مثل “پیگیری برنامه ها” به دقیق ترین شکل ممکن از همان کلمات ( برای مثال: پیگیری و هماهنگی برنامه زمانی و ملاقات مدیران ارشد ) استفاده کنید. با این کار نشان می دهید که به جزییات توجه داشته و رزومه تان را بر اساس موقعیت شغلی نوشته اید. ولی فراموش نکنید که حتما تجربه مرتبط با شرح شغل را درج نمایید، در غیر این صورت، مرتبط ترین تجربه های خود در رابطه با جایگاه شغلی مورد نظر را بنویسید.

 

 

اصول جزئی:

۱-اطلاعات شخصی خود را وارد کنید.

  • برای بسیاری از کارفرمایان، سال تولد شما بسته به اینکه به دنبال نیروی کار جوان یا جا افتاده هستند، از ملاک های اصلی است.
  • محل سکونت شما و مسافت شما با محل کار در اکثر مواقع از عوامل تاثیر گذار است.
  • وضعیت تاهل شما نیز با توجه به حجم و حساسیت شغلی شما اهمیت خواهد داشت.

 

۲-سوابق تحصیلی خود را بنویسید.

  • دانشگاه محل تحصیل خود را در رزومه ثبت کنید.

 

۳-سوابق شغلی خود را بازگو کنید.

  • سابقه کاری شما باید به گونه ای لیست شود که آخرین عنوان شغلی شما، در ابتدای لیست قرار گیرد.
  • ثبت سابقه ای که با شغل درخواستی شما مرتبط نمی باشد، قطعا در پذیرفته شدن شما نقشی نخواهد داشت. اما ممکن است در پذیرفته نشدن شما موثر واقع شود.
  • ذکر نام شرکت ها و اداراتی که در آنها فعالیت کرده اید، زمینه کاری آن موسسات و افزودن نام و شماره تماس مدیر مستقیتمان برای پیگیری صحت اطلاعات وارد شده می تواند از جذابیت های رزومه شما باشد.
  • توصیف شغل (های) پیشین در رزومه باید شامل عناوین، نقش هایی که داشتید و ابزارهایی که مورد استفاده قرارداده اید باشد.

 

۴-رزومه خود را با شغل مطلوبی که توانایی آن را داشته و از آن لذت می برید، تناسب دهید.

  • پیشنهاد می شود “رزومه خود را با نقش خاص و با جزییاتی که نشان دهد شما متناسب ترین فرد موجود برای موقعیت شغلی پیشنهادی هستید، هماهنگ کنید.” همه مهارت ها و تجربه های مرتبط به شغل مورد علاقه ی خود را که برای آن تقاضا می دهید در رزومه بیاورید.
  • هرچند امروزه آشنایی با برنامه هایی مانندآفیس مایکرو سافت (مجموعه ای از ورد، اکسل، پاورپوینت و …) و شبکه های مجازی اهمیت خاصی دارند، اما این ها مهارت شماره یک، برای تمام موقعیت های شغلی نیستند.

با توجه به اینکه شما برنامه نویس هستید، طراح و یا … باید به ذکر الویت های بالاتری از مهارت ها بپردازید.

  • همه تفریح ها و یا علاقه مندی های شخصی تان را در رزومه نیاورید. به جای آن، یکی از مرتبط ترین علایق خود به موقعیت شغلی و یا با ارزش ترین آن ها را بنویسید.

 

۵-ثبت حقوق درخواستی، نزدیک ترین زمانی که می توانید به مجموعه بپیوندید و اطلاعات تماس خود را فراموش نکنید.

 

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

 

اگر مطالب این مقاله برای شما مفید بود، خواندن مقاله زیر را به شما پیشنهاد می کنیم:

 

۱۷ نکته برای موفقیت در مصاحبه استخدامی!

 

این مقاله مفید بود ؟
چرا از این پست راضی نبودید ؟
تصویر کپچا

Subscribe for free resources and news updates.