صفر تا صد هک شدن و امنیت پیج اینستاگرام

صفر تا صد هک شدن و امنیت پیج اینستاگرام

صفر تا صد هک شدن و امنیت پیج اینستاگرام 1350 500 مینا صفری

پس از ظهور پدیده‌ای به نام هک شدن بسیاری از افراد به فکر می‌افتند که چگونه امنیت پیج اینستاگرام خود را بالا ببرند. به هر حال قرار گرفتن در وضعیت هک شدن ترسناک بنظر می‌رسد، حال می‌خواهد پیج شما مربوط به کسب‌وکاری باشد که از آن درآمدزایی می‌کنید و یا پیج خصوصی باشد که اطلاعات شخصی شما در آن موجود است یا حتی مربوط به فیشینگ در ایمیل مارکتینگ باشد که در مقاله‌ای دیگر توضیح دادیم.

این روزها زیاد می‌شنویم که پیج‌های زیادی هک شده‌اند و در این بین یک سری افرادی وجود دارند که ادعا می‌کنند امنیت پیج اینستاگرام را تامین می‌کنند. اما آیا واقعا لازم است امنیت صفحه‌تان را به دست شخص خاصی بسپارید؟ آیا واقعا هکرهای اینستاگرامی وجود دارند؟

در ارتباط با این موضوع با آقای موعود توکلی مدیرعامل آژانس دیجیتال لابراتوار رسانه به گفتگو پرداختیم که نتیجه آن مقاله پیش رو است و به شما کمک خواهد کرد تا از هک شدن صفحه‌ و بدتر حذف حساب کاربری اینستاگرام خود جلوگیری کنید.

اصلا چیزی به عنوان هک شدن پیج اینستاگرام وجود دارد؟

بله. هک شدن پیج اینستاگرام وجود دارد. منظور از هک شدن پیج اینستاگرام دسترسی هر فردی به جز صاحب آن پیج است که به هر طریقی می‌تواند اتفاق بیفتد.

آیا ما واقعا هکرهایی داریم که بتوانند اینستاگرام را هک کنند؟

خیر. کسی نمی‌تواند از طریق نفوذ به سامانه اینستاگرام، پسوورد شما را استخراج و به پیج شما دسترسی پیدا کند. در واقع کسانی که ما آن‌ها را هکر اینستاگرام خطاب می‌کنیم کسانی هستند که از اشتباهات کوچک و جزئی کاربرها سوءاستفاده می‌کنند و به نحوی به پیج اینستاگرام آن‌ها دسترسی می‌یابند. بنابراین تصور اینکه سیستم اینستاگرام را کسی می‌تواند هک کند نادرست است زیرا سیستم آن تقریبا نفوذناپذیر است و ممکن است در موارد خیلی نادر و انگشت‌شمار این اتفاق رخ دهد که در این موارد خود پیج اینستاگرام هشدار خواهد داد که حفره امنیتی پیدا شده و به زودی رفع خواهد شد و در عرض مدت زمان کوتاهی آن را برطرف می‌کند.

اگر هکرمتخصص اینستاگرام وجود ندارد چگونه پیج ما هک می‌شود؟

در جواب این سوال باید گفت که اشتباهات ما به عنوان کاربر موجب می‌شود که افرادی سودجو از آن‌ها سوءاستفاده کرده و پیج ما از دسترس خودمان خارج شود.

متخصص امنیت پیج؟؟؟

چیزی به عنوان متخصص امنیت پیج وجود ندارد و کسانی که این ادعا را دارند به طور قاطع کلاهبردارانی بیش نیستند. افراد مدعی نهایتا می‌توانند به شما توصیه‌هایی که موجود است را یادآوری کنند. شما در اشتباهید اگر فکر می‌کنید آن‌ها می‌توانند برای شما کار خاصی انجام دهند و پیج شما را امن کنند؛ بلکه تمامی نکاتی که برای جلوگیری از هک شدن پیج اینستاگرام موجود می‌باشد شامل موارد بسیار ساده‌ای است که خیلی از اوقات ما از رعایت کردن آن امتناع می‌کنیم و یا از آن‌ها بی‌خبریم اما هر کسی به تنهایی می‌تواند آن‌ها را رعایت کند.

به یاد داشته باشید کسانی که سیستم سوشال مدیا را طراحی کرده‌اند در واقع آن را برای عموم مردم پیاده‌سازی می‌کنند و فراموش نکنیم آن‌ها خودشان برترین و بهترین متخصصان امنیت را به کار گرفته‌اند. آن‌ها سیستمی را تولید نمی‌کنند که در کنارش نیاز به اجرای سیستم پیچیده‌ دیگری به عنوان امنیت پیج باشد. اینستاگرام تمام مواردی که برای امن‌سازی پیج نیاز است را خودش از قبل برای شما قید کرده است.

امنیت-پیج-اینستاگرام

چه نکاتی را برای امنیت پیج اینستاگرام باید رعایت کنیم؟

  • رمز عبور پیچیده

خیلی از افرادی که فکر می‌کنید پیج شما را هک می‌کنند در حقیقت رمز شما را حدس می‌زنند؛ از رمز عبور ساده و قابل حدس امتناع کنید.  نرم‌افزارهایی وجود دارد که می‌توانند با تست‌های متوالی، رمزعبورهای قابل حدس را به دست آورند که به این تکنیک Brute Force می‌گویند. رمزعبور قوی شامل تلفیقی از حروف بزرگ، حروف کوچک، کاراکتر و عدد است و در این صورت است که رمزعبور شما تقریبا غیرقابل دستیابی خواهد شد. همچنین بهتر است حدودا هر ۳ ماه یکبار نیز این رمز را تغییر دهید تا فرصت بدست آوردن رمز را گرفته باشید.

  • رمزعبورهای متفاوت

در موارد زیادی افراد از رمزعبورهای مشابه برای اکانت یا دستگاه‌ها استفاده می‌کنند. برای مثال رمزعبور تلفن همراهشان و جیمیل و اینستاگرامشان یکی است. فردی که به یکی از آن‌ها دسترسی داشته باشد به راحتی به بقیه موارد هم نیز دسترسی خواهد داشت.

  • عدم استفاده از سیستم‌های غیر مطمئن

خیلی اوقات شما خودتان رمزعبورتان را به افراد می‌دهید. هنگام استفاده از سیستم‌های دیگر رمزعبور خود را ذخیره نکنید. برنامه‌هایی وجود دارد به اسم KeyLogger (یا Spyware) که روی سیستم‌ها نصب می‌شوند و وقتی شما رمزعبور خود را وارد می‌کنید این برنامه کلیدهایی که شما فشار داده‌اید را ثبت می‌کنند و به این ترتیب به راحتی به رمزعبور شما خواهند رسید. بنابراین از استفاده از سیستم‌های غیرمطمئن اجتناب کنید و از در اختیار قرار دادن کامپیوتر و موبایل شخصی به افراد غریبه نیز بپرهیزید.

  • لندینگ پیج‌های مشابه جعلی

با استفاده از این روش افراد سودجو صفحاتی مشابه صفحه موردنظر و در اصل جعلی برایتان می‌فرستند که به این تکنیک Phishing می‌گویند. به عنوان مثالی قابل درک، صفحه‌ای شبیه به لندینگ پیج اینستاگرام برای شما باز می‌شود و از شما می‌خواهند به صفحه اینستاگرامتان وارد شوید و از این طریق به رمز شما دست پیدا می‌کنند. این صفحات جعلی آدرس لینکی بسیار شبیه به صفحات اصلی دارند؛ پس هنگام ورود به صفحات مشکوک از طریق وب، به آدرس صفحات آن دقت کنید.

امنیت-پیج-اینستاگرام

به عکس بالا دقت کنید. ممکن است در نگاه اول متوجه اختلاف با آدرس اصلی نشوید (https://www.instagramm.com ) و در ادامه با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، اطلاعات اکانت خود را در اختیار سوءاستفاده‌گر قرار دهید.

  • نادیده گرفتن ایمیل‌های جعلی

هیچ موقع اینستاگرام ایمیلی به شما نمی‌فرستد مبنی بر اینکه با این لینک به پیج خود وارد شوید مگر اینکه شما رمز خود را ریست کرده باشید. در این موارد نیز ممکن است آدرس ایمیل بسیار شبیه به آدرس اصلی باشد.

  • هک شدن از طریق Recovery Option

موارد recovery option در اینستاگرام شامل شماره موبایل و ایمیل می‌شوند. تمامی نکاتی که در موارد بالا ذکر شد را نیز برای recovery option باید رعایت کنید، زیرا از طریق ایمیل یا تلفن همراه‌تان ممکن است هک شوید. اگر کسی به ایمیلی که با آن اکانت اینستاگرامتان را ساخته‌اید دسترسی پیدا کند به راحتی می‌تواند با تغییر رمز عبور به صفحه‌تان نیز راه پیدا کند و بنابراین شما دیگر به صفحه خودتان دسترسی نخواهید داشت. بهتر است از سرویس جیمیل به جای یاهو استفاده کنید. سرویس ProtonMail به عنوان امن‌ترین سرویس ایمیل دنیا نیز می‌تواند گزینه خوبی برای کسانی باشد که صفحات اینستاگرامی با حساسیت بالایی دارند. حتی می‌توانید برای ساخت صفحه اینستاگرامتان از یک ایمیل جدید استفاده کنید. از ایمیل سازمانی برای ساخت اکانت استفاده نکنید. در هر سیستمی اگر با ایمیل خود Log in  کرده‌اید در آخر کار حتما Sign Out  کنید.

اگر دوست و آشنایی با شما تماس گرفت و درخواست داشت تا کد احراز هویتی که برای شماره شما فرستاده است را برایش بازگو کنید (و یا مواردی از این دست) حتما هوشیار باشید و از این کار اجتناب کنید زیرا ممکن است رمز اکانت شما را ریست کرده باشد و کد درخواستی برای ورود مجدد به اکانت است.

  • آپدیت اپلیکیشن اینستاگرام

برای اینکه از باگ‌های امنیتی به دور باشید حتما اینستاگرام خود را آپدیت نگه دارید. حفره‌های امنیتی در این آپدیت‌ها رفع می‌شوند.

  • عدم استفاده از نرم‌افزار جعلی

از فضاهای نامطمئن برای دانلود نرم‌افزار اجتناب کنید زیرا ممکن است نرم‌افزار جعلی باشد.

  • عدم استفاده از برنامه‌های مرتبط

هیچ موقع از برنامه‌هایی که درخواست اتصال به اکانت اینستاگرامتان را دارند مانند افزایش فالوور، لایک و … استفاده نکنید.

  • استفاده از احراز هویت دو عاملی (two-factor authentication)

با استفاده از فعال‌سازی احراز هویت دو عاملی امنیت اکانت خود را بیش از پیش کنید.

با رعایت نکات ذکر شده امنیت پیج خود را حفظ و با اطمینان خاطر از این شبکه اجتماعی استفاده کنید. این تمام کاریست که افراد با ادعای حفظ امنیت پیج اینستاگرام شما گاهی در ازای گرفتن چند ده میلیون تومان انجام خواهند داد.

چطور از طریق شبکه‌های اجتماعی مشتری جلب کنم؟

برای افزایش فروش، مدیریت شبکه های اجتماعی خودت رو به ما بسپر!

اگر پیج اینستاگرامتان هک شد چه کنید؟

به هر حال ممکن است با سهل‌انگاری خودمان صفحه اینستاگرام از دسترسی‌مان خارج شود. در این مورد یک دستورالعمل مشخص برای همه وجود دارد. به اینستاگرام اطلاع می‌دهید که نمی‌توانید وارد اکانت خود شوید. ایمیلی که از طرف اینستاگرام دریافت خواهید کرد را چک کنید. اگر با رمز ۶ رقمی فرستاده شده نتوانستید وارد صفحه‌تان شوید باید هک شدن صفحه را به اینستاگرام اطلاع دهید. در این مرحله اینستاگرام یک ایمیل اتوماتیک برای شما ارسال خواهد کرد که درخواست یکسری اطلاعات برای تایید هویت از طرف شما دارد که یک یا هر دو مورد زیر را شامل می‌شود:

  • باید بر روی کاغذی به طور دست‌نویس کد ارسالی از طرف اینستاگرام، بعد از آن نام کامل خودتان و سپس نام کاربری‌تان را بنویسید و با در دست داشتن کاغذ از خودتان عکس واضحی گرفته و آن را ارسال کنید.
  • آدرس ایمیل یا شماره تلفن و نوع سیستم (iPhone, Android, iPad,…) که با آن میخواستید وارد صفحه اینستاگرامتان شوید را بفرستید.

بعد از ارسال موارد خواسته شده جهت احراز هویت، اینستاگرام در صورتی که اکانت شما پاک نشده باشد، دستورالعمل خاص را برای بازگردانی اکانت به ایمیل شما ارسال خواهد کرد.

در صورتی که اکانت اینستاگرامتان هک شد برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به لینک صفحه اینستاگرام مراجعه کرده و نکات قید شده را با دقت مطالعه کنید.

آیا اگر هک شدیم می‌توان پیج را بازگرداند؟

این مورد وابسته به این است که روی پیج شما چه عملی انجام داده باشند. آن را بسته‌اند، در حال استفاده‌اند، به حالت تعلیق درآورده‌اند، غیرفعال کرده‌اند و یا آن را حذف کرده‌اند.

چرا اکانت پاک شده برنمی‌گردد؟

اینستاگرام برای محافظت از دیتای شخصی و حفظ امنیت این کار را انجام می‌دهد تا امکان سوءاستفاده دیگری را از این طریق بگیرد.

چرا فرد سوءاستفاده‌گر از همان اول اکانت شما را پاک نمی‌کند؟

این داستان کل ماجراهای پیرامون هک شدن و امنیت پیج اینستاگرام است که به مناسبت هک شدن پیج اینستاگرام تهران کلاب بر آن شدیم مقاله‌ای در این حوزه بنویسیم تا خیلی از افراد دچار این دام‌ها نشوند و امنیت صفحه اینستاگرامشان را بدون نیاز به فرد دیگر ( به اصطلاح کذب “متخصص امنیت پیج”)، خودشان تامین کنند.

در مورد این داستان، ظنی وجود دارد که ممکن است خوش‌آیند برخی از افراد نباشد. خیلی اوقات کل ماجرا برای راه‌اندازی بازاری ساختگی است تا افراد از این طریق بتوانند پولی به جیب بزنند. ابتدا از ضعف امنیتی اکانت شما سوءاستفاده کرده و آن را هک می‌کنند، سپس برای بازگردانی اکانت شما خودشان داوطلب شده و به راحتی آن را برمی‌گردانند.

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

این مقاله مفید بود ؟
چرا از این پست راضی نبودید ؟
تصویر کپچا

Subscribe for free resources and news updates.