فروشگاه اینترنتی راه نجات کسب‌وکار شما

فروشگاه اینترنتی راه نجات کسب‌وکار شما

فروشگاه اینترنتی راه نجات کسب‌وکار شما 1350 500 پهلوانی

فروشگاه‌های آنلاین هر روز محبوبیت بیشتری پیدا می کنند و این چندان هم عجیب نیست. واضح است که مزیت‌های تجارت الکترونیک برای مشتریان بی‌شمار است. خرید آنلاین باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های رفت و آمد می‌شود، گستره وسیع‌تری از محصولات را پیش رو قرار می‌دهد و حتی ممکن است به خریدی ارزان‌تر ختم شود. مسائلی نظیر کمپین‌های مناسبتی و هدیه‌ها و کوپن‌های تخفیف، که به خصوص در صنایع رقابتی رایج‌تر هستند، باز هم بر محبوبیت خرید اینترنتی نزد کاربران می‌افزاید. شاید همین هم هست که باعث شده مطابق گزارش Invesp تجارت الکترونیک سالیانه ۱۰٪ در آمریکا و ۱۹٪ در جهان رشد داشته باشد. در ایران هم بنا بر آمار بانک مرکزی، رشد تجارت الکترونیک بین سال‌های ۹۳ تا ۹۴ برابر ۲۵٪ بوده است و تنها در ۹ ماه اول سال ۹۴ در مجموع ۱۳۵.۸ میلیون تراکنش آنلاین انجام شده. مشاهده نمونه‌های موفقی از فروشگاه‌های اینترنتی نظیر دیجی‌کالا یا بامیلو روزانه افراد بیشتری را ترغیب می‌کند که به سمت فروشگاه‌های اینترنتی و تجارت الکترونیک روی بیاورند. با این وجود اگر هنوز به صورت دقیق نمی‌دانید که چرا روی آوردن به تجارت الکترونیک اندک اندک تبدیل به یک «باید» خواهد شد، و راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی می‌تواند فروشتان را به طرز قابل توجهی بالا برده و کسب‌وکارتان را نجات دهد. در ادامه هفت مورد از بی‌شمار مزیت‌های تجارت الکترونیک و فروشگاه اینترنتی را به اختصار توضیح می‌دهیم که مطالعه آن ها به شما کمک می کند راحت تر برای طراحی فروشگاه اینترنتی خود تصمیم بگیرید.

۱) حضور آنلاین

بله! حضور در فضای وب مسأله مهمی است و همین اولین مزیت تجارت الکترونیک است. آمارها نشان می‌دهند که در سطح جهان بیش از ۸۰٪ افراد حداقل یک‌بار خرید اینترنتی انجام داده‌اند. هرچند که آمار دقیقی در مورد ایران در دسترس نیست، با در نظر گرفتن رشد ضریب نفوذ اینترنت و گوشی‌های هوشمند در سطح جامعه می‌توان نتیجه گرفت که آمار ایران هم چندان متفاوت نخواهد بود. خریداران هر روز بیشتر به خرید آنلاین روی می‌آورند و طبیعی است که اگر شما در فضای مجازی حضور نداشته باشید و یا حضور داشته باشید و دیده نشوید، بسیاری از خریداران احتمالی شما جذب رقبای حاضر در وبتان خواهند شد.

۲) جذب مشتریان جدید

به عنوان یک صاحب کسب‌وکار، بدیهی است که شما مایلید کسب‌وکارتان را گسترش دهید و مشتریان جدیدی جذب کنید. در دنیای فروش فیزیکی و مغازه‌ها و فروشگاه‌های واقعی، محدودیت‌های فراوانی پیش روی شما وجود دارد. شما باید مشتریانتان را از طریق برندینگ و خدمات مشتریان جذب کنید و به تبلیغ دهان به دهان به عنوان مؤثرترین روش تبلیغاتیتان امیدوار باشید، اما داشتن یک فروشگاه آنلاین یک قابلیت فوق‌العاده را برای شما فراهم می‌کند، که هرچند هنوز شما را از برندینگ و خدمات مشتریان بی‌نیاز نخواهد کرد، باعث رشد چشمگیری در فروشتان خواهد شد.

اگر همین حالا تصمیم بگیرید غذایی را بپزید که بلد نیستید چه خواهید کرد؟ اگر به دنبال جمعیت همین لحظه کره زمین باشید چه؟ بله، جستجوی اینترنتی یا سرچ کردن به حدی در زندگی روزمره ما اهمیت یافته، که در مکالمات روزمره‌مان، حتی در ایران، از اصطلاح «گوگل کردن» استفاده می‌کنیم. بسیاری از کاربران برای انتخاب و خرید محصول دلخواهشان در اینترنت به جستجو می‌پردازند. هرچه باشد در سطح اینترنت تنوع اجناس موجود بسیار بیشتر از یک مغازه یا فروشگاه خواهد بود و فضای اینترنت هم امکان مقایسه بهتری بین محصولات فراهم می‌کند. بنابراین اگر در فروش به صورت فروشگاه واقعی نیاز دارید شناخته شده باشید، با داشتن یک فروشگاه اینترنتی بهینه‌سازی شده، شما این قابلیت را دارید که هر کسی را که به دنبال محصولی که شما ارائه می‌کنید می‌گردد، جذب کرده و محصولتان را نشانش دهید.

۳) صرفه‌جویی در هزینه‌های اجرایی

البته که به راه انداختن یک فروشگاه اینترنتی خرج‌هایی دارد، هم‌چنان که راه انداختن هر کسب‌وکار و فروشگاه دیگری، چه آنلاین و چه آفلاین، در ابتدا خرج‌هایی دارد. به این خرج‌ها باید هزینه تعمیر و نگهداری را هم افزود. اما سیستم اتوماسیون فروشگاه‌های اینترنتی می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های نیروی انسانی و یا انبارداری شود. به علاوه سود ناشی از جذب مشتریان جدید، خیلی زود هزینه‌های راه‌اندازی اولیه را جبران می‌کند و هزینه‌های تعمیر و نگهداری یک فروشگاه اینترنتی هم قطعاً بسیار کمتر از خرج اجاره و قبض یک مغازه خواهد بود.

۴) شناخت بهتر مشتریان

هنگامی که یک فروشگاه واقعی را اداره می‌کنید، به دست آوردن اطلاعات در مورد مشتریانتان کمی دشوار خواهد بود. تمام آن‌چه می‌توانید بر آن اتکا کنید، فرم‌های نظرسنجی(که اغلب یا پر نمی‌شوند یا سرسری پاسخ داده می‌شوند) و برداشت‌های خودتان و کارمندانتان است. در مقابل اما، در فضای کسب‌وکار الکترونیک، شما با آمار و ارقام دقیق سر و کار دارید. با استفاده از ابزارهای موجود برای تحلیل و بررسی اطلاعات، شما می‌توانید آمار دقیق و جزئی سایت و کسب‌وکارتان را به صورت لحظه‌ای مشاهده نمایید. این‌که مشتریان شما اهل کجا هستند، اغلب در چه گستره سنی قرار دارند، علایق آن‌ها چیست، چه زمانی احتمال خریدشان بیشتر است، با چه پیشنهاداتی می‌توان آن‌ها را به خرید ترغیب کرد و… همگی اطلاعاتی هستند که با تحلیل و بررسی آمار فروشگاه و ترافیک ورودی و خروجی می‌توانید به آن‌ها دست یابید. استفاده صحیح از این اطلاعات تغییر شگفت‌انگیزی در فروش شما ایجاد خواهد کرد. علاوه بر این، بسیاری از کاربران نظرات خود را در مورد محصولات شما در سایت ثبت می‌کنند که خود، علاوه بر آن‌که به شما کمک می‌کند دید بهتری نسبت به محصولاتتان و بازارشان داشته باشید، می‌تواند تشویق کننده دیگر خریداران احتمالی به کامل کردن فرایند خرید باشد.

۵) افزایش آگاهی برند

حضور شما در فضای دیجیتال به افزایش آگاهی عمومی نسبت به برندتان هم کمک می‌کند. ایجاد صفحات جدید و بهینه‌سازی آن‌ها باعث می‌شود موتورهای جستجو آن‌ها را ایندکس کنند، که این مسأله خود باعث بهبود جایگاهتان در نتایج جستجو خواهد شد. استفاده از کلمات کلیدی مناسب(که خود یکی از نتایج حاصل از ابزارهای ذکر شده در مورد قبل است) باعث می‌شود ترافیک بیشتری را جذب کنید. جذب ترافیک بیشتر(البته ترافیک مؤثر، یعنی افرادی که در سایت کاوش کنند و به آن بازگردند نه آن‌که صرفاً از سایت شما عبور کنند)، باعث شناخته‌تر شدن شما می‌شود. نیازی هست مجدداً به نام‌های دیجی‌کالا یا بامیلو اشاره کنم؟

 

می‌خوای یه فروشگاه به وسعت اینترنت داشته باشی؟

ما حرفه‌ای‌ترین فروشگاه آنلاین رو برات طراحی می‌کنیم.

 

۶) اطلاع‌رسانی بهتر به کاربران

یکی دیگر از امتیازات داشتن یک فروشگاه اینترنتی آن است که شما می‌توانید اطلاعات مربوط به هر محصول را به سادگی در اختیار تمام کاربران قرار دهید. این اطلاعات می‌تواند شامل هر موردی که لازم می‌دانید خریداران احتمالیتان از آن‌ها آگاه شوند باشد. از مشخصات فنی گرفته تا بررسی‌های حرفه‌ای و حتی نظرات کاربران(البته در بعضی موارد، فروشگاه‌های اینترنتی از بخش نظرات کاربران هم به عنوان یک ابزار مارکتینگ استفاده، یا در واقع سؤاستفاده می‌کنند، که ما این کار را به دلایل فراوانی توصیه نمی‌کنیم. فراموش نکنید که هدف شما آن است که خریدارانتان باز هم از شما خرید کنند، نه آن‌که با یک‌بار خرید همه‌جا از شما گله کنند). قرار دادن چنین اطلاعاتی علاوه بر آن‌که امکان مقایسه را برای کاربران فراهم می‌کند که خود از عوامل مؤثر در ضایت آن‌هاست، باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌های مربوط به منابع انسانی و نیز در وقت می‌گردد. این وقت صرفه‌جویی شده را می‌توان برای سایر امور به کار برد.

۷) شکستن محدودیت‌ها

راه انداختن یک فروشگاه اینترنتی بسیاری از محدودیت‌ها را از بین می‌برد. تجارت الکترونیک با از بین بردن محدودیت‌های جغرافیایی، بازارهایی را که تا پیش از این به آن‌ها دسترسی نداشتید در دسترس شما قرار داده، از سوی دیگر، شما را هم در معرض مواجهه بسیاری از مشتریانی قرار می‌دهد که ممکن است به سبب بعد فاصله، هرگز متوجه وجود کسب‌وکار سنتی شما نشوند. هم‌چنین با داشتن یک فروشگاه اینترنتی، محدودیت زمان هم حل خواهد شد. فروشگاه اینترنتی شما ۲۴ ساعت روز و ۷ روز هفته باز و مشغول خدمت‌رسانی است(در صورتی که به درستی طراحی شده باشد و در بازه‌های زمانی مشخص مورد بررسی و عیب‌یابی قرار گیرد). این مسأله باعث می‌شود مشتریان شما، هر زمان که خواستند به فروشگاهتان مراجعه کرده و خریدشان را ثبت کنند، بی‌آنکه لازم باشد شما، یا آن‌ها، درگیر ساعت کاری فروشگاه باشید.

 

تجارت الکترونیک دیگر یک خدمت لوکس به حساب نمی‌آید. تجارت الکترونیک امروز تبدیل به یک «الزام» شده است. اگر کارتان فروش است و نسبت به راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی اقدام نمی‌کنید، در حقیقت مشغول سلب قابلیت رشد از خودتان هستید. بازارهای بسیاری وجود دارند که با فروش سنتی به این راحتی‌ها به آن‌ها دسترسی نخواهید داشت و  طراحی و اصلاح دقیق و مطمئن استراتژی‌های تبلیغاتی و فروش نیز بدون استفاده از ابزارهای تحلیل و بررسی ممکن نیست.

خوشبختانه، با وجود ابزارهای امروزی، اداره کردن یک فروشگاه اینترنتی دیگر چندان دشوار نیست. کافیست در ابتدا از متخصصین کار بلد کمک بگیرید. مطمئن باشید خیلی پیش از آن‌که فکرش را بکنید، تمام هزینه‌های راه‌اندازی اولیه فروشگاه آنلاین شما جبران خواهد شد.

فروش، امروزه یک رقابت است و برای عقب نماندن در این رقابت، فردا هم دیر خواهد بود.

این مقاله مفید بود ؟
چرا از این پست راضی نبودید ؟
تصویر کپچا

Subscribe for free resources and news updates.