مصاحبه با کارکنانی که در حال ترک شرکت هستند چه مزایایی دارد؟

مصاحبه با کارکنانی که در حال ترک شرکت هستند چه مزایایی دارد؟

مصاحبه با کارکنانی که در حال ترک شرکت هستند چه مزایایی دارد؟ 770 285 مینا صفری

مصاحبه خروج مصاحبه‌ای است که با کارکنانی که در حال ترک شرکت هستند انجام می‌شود و با مصاحبه‌ای که برای استخدام و شروع به کار افراد شکل می‌گیرد متفاوت است، زیرا در این مصاحبه به تجربیات شخص بعد از همکاری با شما پرداخته می‌شود. این مصاحبه می‌تواند کلید بسیاری از مسائل در محل کار شما باشد و در حقیقت فرصتی است تا متوجه شوید در چه زمینه‌هایی از کسب‌وکارتان موفق هستید و یا در چه زمینه‌هایی نیاز به توسعه دارید.

در مصاحبه خروج با بازخوردی که از کارکنان گرفته می‌شود اهدافی مانند کاهش نرخ تغییر کارکنان، افزایش طول مدت همکاری و بهبود جنبه‌های مختلف سازمان پیگیری خواهد شد. پس از انجام مصاحبه‌ها و بررسی داده‌ها، از پیشنهادات کارمندان برای ارتقا و پیشرفت سازمان استفاده می‌شود.

مصاحبه خروج ممکن است کمی چالشی‌تر از دیگر مصاحبه‌های معمول باشد، به این خاطر منابع انسانی باید سعی کند فرد مناسبی را به عنوان مصاحبه‌کننده در نظر بگیرد. هنگامی که فردی موثر و مورد قبول در جایگاه مصاحبه‌کننده بنشیند، احتمال اینکه اطلاعات مفیدتری از کارمند سابق دریافت شود افزایش می‌یابد.

مصاحبه-خروج-از-شرکت

در ادامه به مرور ۴ مورد از مزیت‌های مصاحبه خروج که theundercoverrecruiter به آن اشاره کرده است می‌پردازیم.

  • مقرون به صرفه است

با توجه به اینکه مصاحبه‌های خروج زمان زیادی نمی‌برد، هزینه کمی دارد و اطلاعات ارزشمندی فراهم می‌کند، قطعا می‌تواند ابزار مفیدی برای منابع انسانی تلقی شود. از طرفی آگاهی از نقاط قوت و ضعف کسب‌وکارتان در قالب یک گپ‌وگفت با کارمندان بسیار آسان است. در حقیقت می‌توان گفت با یک سرمایه‌گذاری کوچک، پاداش بزرگی نصیب شما خواهد شد.

 

  • دلیل ترک شرکتتان را متوجه می‌شوید

تحقیق در مورد اینکه افراد به چه دلایلی سازمان شما را ترک می‌کنند، جزئیات جالبی برای رفع مشکلات پنهان موجود به شما می‌دهد. شما در طی این مسیر متوجه می‌شوید که دلایل کشف شده ناشی از خطاهای سازمان، مدیریت و یا مربوط به شرایطی خارج از کنترل شما بوده است. ممکن است در جایی دیگر حقوقی بالاتر یا نقش و پیشرفتی مهم‌تر از وضعیت موجود در سازمان کنونی به کارمند شما پیشنهاد شده باشد. احتمال هم دارد که دلایل شخصی موجب ترک سازمان شده است. دانستن این مسائل باعث می‌شود این اتفاق دیگر تکرار نشود.

مصاحبه-خروج-کارکنان
  • مشکلات درون سازمان را تشخیص خواهید داد

اگر به فکر مصاحبه خروج هستید در حقیقت می‌خواهید محیط کار خود را بهبود ببخشید و محیطی را ایجاد کنید که افراد متمایل باشند آنجا کار کنند. مصاحبه خروج اطلاعاتی در راستای ایجاد محیطی بهتر برای کارمندان و افزایش طول مدت همکاری به شما خواهد داد. بسیاری از سوالاتی که در مصاحبه خروج پرسیده می‌شود شامل محیط کار و احساسی است که هنگام کار تحت مدیریت موجود داشته‌اند. مثلا می‌توانید بپرسید: “شرح وظایف شغلی شما در طول کار تغییر کرد؟” یا “فکر می‌کنید شرکت در چه مواردی جای رشد خواهد داشت؟”

  • اختتامیه

با مصاحبه خروج سرنخ‌های تازه‌ای را دریافت می‌کنید که می‌توانید هرکدام را به یک کارمند در حال ترک سازمان پیوند دهید. در این مصاحبه علاوه بر سوالات کلی در خصوص سازمان می‌توانید به صورتحساب نهایی، پروژه‌هایی که باید تکمیل شوند یا مدارک و اسنادی که باید رد و بدل شوند نیز بپردازید. این کار هم برای کارمند و هم برای کارفرما از آن جهت مفید است که باعث می‌شود در شرایطی مطلوب روابط کاری را خاتمه دهند.

 

در نظر داشته باشید که هر آنچه که انتظار دارید را از مصاحبه خروج دریافت نخواهید کرد اما روش خوبی برای بدست آوردن بینشی درمورد ترک افراد از سازمان است. دریافت انتقادهای سازنده و ایجاد امکانی برای پیشرفت موجب تجربه بهتری برای کارمندان فعلی و آینده خواهد شد.

برای درک بهتر موضوع نمونه مصاحبه‌های خروج آژانس لابراتوار رسانه را ببینید و از زبان هم‌تیمی‌های سابق در مورد ما بشنوید.

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

این مقاله مفید بود ؟
چرا از این پست راضی نبودید ؟
تصویر کپچا
۲ دیدگاه
  • این حرف‌ها برای ایران جواب نمی‌دهد چون ما ایرانی‌‌ها ظرفیت انتقاد نداریم و نمی‌خواییم ضعف‌های خودمون رو قبول کنیم. همین چند وقت پیش یکی از مدیران مدعی استارتاپی طوماری منتشر کرده بود که رفتار حرفه‌ای هنگام خروج از شرکت یعنی چه و خلاصش این بود که کارمند مستعفی باید قربون صدقه مدیرش بره ولی خودش تو یه جایی عبارت کارمند ۳ تومنی به کار برده بود.
    کارفرما تا محتاج کارمندش نباشه ارزشی براش قائل نیست پس بهترین کار رشد تخصصی هست

    • مینا صفری 2019-08-13 at 2:59 ب.ظ

      ممنون از نظر شما، همونطور که خودتون هم فرمودین خوبه که روی رشد شخصیمون کار کنیم و البته این نگاه رو اشاعه بدیم، امیدواریم که بی تاثیر نباشه

Subscribe for free resources and news updates.