گیمیفیکیشن در خدمت بازاریابی محتوایی

گیمیفیکیشن در خدمت بازاریابی محتوایی

گیمیفیکیشن در خدمت بازاریابی محتوایی 1350 500 مصلایی

از ورود تکنیک های گیمیفیکیشن که به آن بازی سازی یا بازیکاری نیز می گویند؛ در فضای بازاریابی چند سالی می گذرد. یکی از نتایج پیاده سازی گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ، فروش بیشتر با استفاده از تحریک روحیه رقابتی مشتری و علاقه مشتریان به شهرت است؛ بسیاری از کسب و کارهای دنیا با استفاده از این موارد رونق چشمگیری به فروش خود داده اند.
اکثر شرکت های برتر دنیا به طریقی ازتکنیک های گیمیفیکیشن در کسب و کار خود استفاده می کنند.

این روزها موارد بسیاری از گیمیفیکیشن در فضای مجازی دیده می شود و برندهای محبوب دنیا به استفاده از این تکنیک ها علاقه ی زیادی نشان می دهند. لینکداین، مایکروسافت، گوگل و … از این تکنیک تنها به عنوان یک ابزار بازاریابی استفاده نمی کنند بلکه گیمیفیکیشن را به عنوان وسیله ای برای تعامل بیشتر با مشتری می دانند. به عنوان مثال از کاربران دعوت میکنند تا برای انجام کارهای متفاوت مثل کامل کردن اطلاعات پروفایل از زبان های مختلف استفاده کنند یا کلمه ها و جملات را به زبان های گوناگون ترجمه کنند و برای این کار جایزه ای هم در نظر می گیرند تا جذابیت خاصی برای مشتری به وجود آورند و ارتباط خود را با مشتریان برای طولانی مدت حفظ کنند.

شما هم می توانید این تکنیک را برای محصولات و خدمات خود پیاده سازی کنید و نیازی نیست که حتما جزو کسب و کارهای بزرگ و مشهور دنیا باشید. برای این که با هزینه کم و در حد ابتدایی از تکنیک های گیمیفیکیشن در وب سایت خود استفاده کنید، ابتدا مخاطب خود و نیازهای آن ها را بشناسید و سپس با توجه به این شناخت موارد زیر را امتحان کنید:

# اولین قدم هایتان را کوتاه بردارید

اگر برای اولین بار از تکنیک گیمیفیکیشن استفاده می کنید، یکی از ساده ترین روش ها، جایزه دادن به مشتریان در برابر بازدید از صفحه کسب و کار شما در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک،اینستاگرام، تلگرام و یوتیوب ،به اشتراک گذاری پیج شما و مطالب آن، دیدن ویدئوهای شما و یا لایک کردن پستهای شماست.

# بازی را ساده تر کنید

صرف نظر از نوع بازی، سادگی بازی کردن برای مخاطب برای وارد شدن او به بازی، بسیارمهم است. اگر روند جایزه دادن و یا بازی شما آنقدر پیچیده  طراحی شده باشد که باید یک راهنمای یک صفحه ای برای آن نوشته شود تا مشتری آن را بخواند، احتمالا بازی شما بازیکنی نخواهد داشت.
روش بهتر شکستن مراحل بازی به قطعات کوچکتر و تعیین هدفهای کوچک در برابر عملکرد ساده تر برای هر مرحله است تا مشتری در هر مرحله با ذره ای دانش بیشتر، به آهستگی در کل فرآیند و مراحل بازی دانش و مهارت خود را افزایش دهد.
یکی از بهترین مثالها در جهت ساده کردن بازی برای کاربر، بازی فارمویل در فیسبوک است. در این بازی در هر مرحله فقط اطلاعات مورد نیاز برای گذر از همان مرحله به کاربر داده میشود و در عمل آنها را وارد انجام یک بازی نسبتا پیچیده میکند بدون اینکه پیچیدگی آن در ابتدا برای کاربر ترسناک و بازدارنده باشد.

آیا به جمله «محتوا پادشاه است» ایمان آورده ای؟

اگر نه یه جای کارت ایراد داره، ما با بازاریابی محتوا فروشت رو چند برابر می‌کنیم

# گیمیفیکیشن در راستای بازاریابی

همانطور که دیدن رشد بازدید کننده برای وبسایت بسیار هیجان انگیز و خوشایند است، باید مراقب همراستا بودن گیمیفیکیشن با بازاریابی نیز باشید در غیر اینصورت کاربر فقط بازی میکند و از سایت خارج میشود. باید سعی کنید حداقل از حضور او برای آگاهی دادن بیشتر درباره محصولاتتان و یا هدایت او برای نوشتن نظرات خود در خصوص سایت شما و تجربه اش از آن استفاده کنید. میتوانید در مراحل مختلف او را به صفحات مختلف وبسایت هدایت کنید تا با محصولات و سرویس های شما بیشتر آشنا شود. یا میتوانید برای ثبت نام در خبرنامه و یا لیست ایمیل سایت شما جایزه یا تخفیف در نظر بگیرید که موقعیت او را در بازی بهتر کند.

# مشورت کنید و از یک متخصص کمک بگیرید

گیمیفیکیشن کار پیچیده و مشکلی است و نیازمند بروزرسانی و نگهداری دائمی است. اگر به اندازه کافی مشغولیت های اساسی برای محتوای خود دارید بهتر است با تامل به سمت گیمیفیکیشن بروید و برای این کار از متخصصین آن بهره بگیرید. برون سپاری تکنیک گیمیفیکیشن میتواند برای ابتدای کار مفیدتر باشد.

هر فردی از رقابت و شهرت لذت میبرد و برای آن وقت و هزینه صرف میکند. از این تمایلات برای کسب و کار خود استفاده کنید. این کار ارزش امتحان کردن را دارد و به احتمال زیاد از نتایج آن تعجب خواهید کرد.

این مقاله مفید بود ؟
چرا از این پست راضی نبودید ؟
تصویر کپچا
۲ دیدگاه
  • پرویز صراطی 2018-05-19 at 12:38 ب.ظ

    بسیار جالب بود در فروش اینترانتی محصولات خودم میخواستم پیاده سازی کنم

    • کیوان کریمی‌پور 2018-09-10 at 5:39 ق.ظ

      خیلی هم عالی، خوشحالیم از اینکه مفید واقع شده براتون، امیدواریم به خوبی ازش استفاده کنید. موفق باشید.

Subscribe for free resources and news updates.