ابزار تست SELENIUM چیست؟

ابزار تست SELENIUM

ابزار تست SELENIUM چیست؟

ابزار تست SELENIUM چیست؟ 1350 500 خیری

ابزار تست SELENIUM چیست؟ چقدر با تست نرم افزار، روش ها و ابزارهای آن آشنایی دارید؟ در این مطلب شما را با تست نرم افزار، روش های انجام این تست ها و ابزاری که برای آن استفاده می شود آشنا می کنیم.

تست نرم افزار

تست نرم افزار قسمت نهایی از مراحل تولید یک نرم افزار است. بسیاری از پروژه های کوچک و متوسط را پس از برنامه نویسی می توان به صورت دستی تست کرد تا مشکلات احتمالی پیدا و برطرف شوند اما در پروژه های بزرگ به دلیل گستردگی نرم افزار، تست عملکرد نرم افزار بسیار زمان بر و خسته کننده است. به همین دلیل مبحث تست خودکار یا Automated Testing در اینجا اهمیت پیدا می کند.

روش های تست عملکرد

به صورت کلی برای تست عملکرد (functional test) دو روش جعبه سفید (whitebox) و جعبه سیاه (blackbox) وجود دارد. در حالت جعبه سفید، خود برنامه نویس یک روال تست را در قالب unit test برای تک تک کلاس ها و توابع برنامه می نویسد و کد را تست می کند ولی در حالت جعبه سیاه ما دیگر کاری با ساختار داخلی کد نداریم و فقط ورودی لازم را به سیستم می دهیم و انتظار داریم که سیستم خروجی درستی به ما بدهد.

وقتی ما به یکی از دوستانمان می گوییم بیا با وب سایت جدیدی که طراحی کردم کار کن و ببین مشکلی پیدا می کنی یا نه، در اصل داریم همان تست جعبه سفید را انجام می دهیم. تست جعبهٔ سیاه نیز به روشی در تست نرم‌افزار اشاره دارد که در آن فرض می‌شود اطلاعاتی در مورد جزئیات داخلی عملکرد نرم‌افزار وجود ندارد و تمرکز تست‌ها بر روی خروجی‌های مختلف در برابر ورودی‌های متفاوت است.

ابزار تست Selenium

یکی از بهترین ابزارهای تست عمل‌کرد وب سایت، Selenium است که با این نرم افزار، حین طراحی وب سایت ، نه تنها می توانید تست هایی را برای هر بخش تعریف کنید، بلکه می توانید تست ها را زمان بندی کنید و به طور خودکار انجام دهید. فرض کنید وب سایت شما ۱۰۰ ویژگی مختلف دارد، شما همه ی این ۱۰۰ ویژگی را تست و وب سایتتان را منتشر می کنید. بعد از دو روز یک باگ گزارش می شود یا اینکه می خواهید در روند فعالیت کاربر تغییر کوچکی ایجاد کنید. آیا پس از اعمال تغییرات یا رفع باگ، یا به صورت کلی حین طراحی سایت خود، می خواهید دوباره همه ی آن ۱۰۰ ویژگی را تست کنید؟ اینجاست که سلنیوم به کمک شما می آید و همه ی تست ها را به صورت خودکار انجام می دهد.

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

تعریف برنامه Selenium

در تعریف اولیه از برنامه Selenium باید گفت سلنیوم یک چارچوب تست نرم افزاری قابل حمل برای برنامه های تحت وب است. Selenium امکان طراحی تست وب سایت را بدون نیاز به دانش زبان اسکریپت تست فراهم می کند. همچنین یک زبان خاص دامنه (Selenese) را برای نوشتن تست در تعدادی از زبان های برنامه نویسی وب محبوب مانند C #، Groovy، Java، Perl، PHP، Python، Ruby و Scala فراهم می کند. پس از آن، تست ها را می توان در بسیاری از مرورگرهای وب اجرا کرد.

سلنیوم در سیستم عامل های ویندوز، لینوکس و macOS اجر می شود. این نرم افزار متن باز است که تحت مجوز آپاچی ۲٫۰ منتشر می شود: توسعه دهندگان وب می‌توانند بدون پرداخت هیچ هزینه ای آن را دانلود و از آن استفاده کنند.

سلنیوم دو بخش اصلی به نام های سلنیوم IDE یا (selenium IDE) و سلنیوم وب درایور (selenium webdriver) دارد. سلنیوم IDE یک addon برای فایرفاکس است و پس از نصب آن می توانید آیکن آن را در کنار نوار آدرس ببینید. وقتی روی آیکن آن کلیک کنید، سلنیوم شروع به ضبط فعالیت های شما می کند. همه کلیک ها، پر کردن فرم ها و… . حتی خودتان هم می توانید به آن دستوراتی بدهید، مثلا گرفتن اسکرین شات از صفحه!

آیا شما نیز با سیستم های تست کار کرده اید؟ اگر ابزار تست بهتری سراغ دارید با ما در میان بگذارید.

این مقاله مفید بود ؟
چرا از این پست راضی نبودید ؟
تصویر کپچا

Subscribe for free resources and news updates.