انتخاب زبان برنامه نویسی

انتخاب-زبان-برنامه-نویسی

انتخاب زبان برنامه نویسی

انتخاب زبان برنامه نویسی 600 375 علی احمدی

آیا شما دچار روزمرگی شده‌اید؟ از کار خود و زندگی حرفه‌ای خود خسته شده‌اید؟
اگر به دنبال این هستید که شغلتان را عوض کنید و برنامه نویسی یاید بگیرید این مقاله مخصوص شماست.
در این مقاله به شما می‌گوییم که چگونه قدم به قدم یک برنامه نویس کامپیوتر شوید.
ابتدا نگاهی می‌اندازیم به تنوع زبان‌های برنامه نویسی و در نهایت پاسخ روشنی به سوال‌های زیر می‌دهیم.
برنامه نویسی کامپیوتر چیست؟
چگونه می‌توانم یک برنامه نویس بشوم؟
چگونه برنامه نویسی را یاد بگیرم؟
در این مقاله برخی از انواع زبان‌های برنامه نویسی را بررسی می‌کنیم. زمانی که زبان برنامه نویسی خود را انتخاب کنید مشخص می‌شود که چه مسیری پیش روی شماست و چه مطالبی را باید به بهترین روش یاد بگیرید.

انتخاب-زبان-برنامه-نویسی

برنامه نویسی کامپیوتر چیست؟

قبل از شروع به یادگیری نیاز داریم که بدانیم برنامه نویسی کامپیوتر چیست و دقیقا چه کاری انجام می‌دهد.

یک طراح نرم افزار مفهومی را طراحی می‌کند سپس با نوشتن کد به کامپیوتر می‌گوید که چگونه این مفهوم را اجرا کند. و یا یک طراح وب سایت ابتدا یک سایت را طراحی می‌کنند و سپس با نوشتن کد وب سایت را می سازد.

در اغلب موارد برنامه نویسان بر اساس پارامترهای طراحی شده توسط شخص دیگری، کد نویسی را انجام می‌دهند در این بین هستند کسانی که هم طراحی و هم کدنویسی را خودشان انجام می‌دهند.

 

چگونه قدم به قدم برنامه نویسی یاد بگیریم؟

یادگیری برنامه نویسی کار ساده ای نیست اما اگر مقایسه‌ای داشته باشیم با دیگر مهارت‌ها می‌بینیم که کارسختی هم نیست.

  • برنامه نویسی کار هیجان انگیری است چون شما هر روز با چالش‌های جدیدی رو‌به‌رو می‌شوید و هروز به دانش شما اضافه می‌شود.
  • یک برنامه نویس می‌تواند برای خودش به طور مستقل کار کند و هرجایی که دوست داشته باشد و هر ساعتی از شبانه روز می‌تواند کار کند.
  • برای یادگیری بعضی از رشته‌ها حتما باید به دانشگاه بروید ولی برنامه نویسی اینگونه نیست شما می‌توانید برای یادگیری برنامه نویسی به دانشگاه بروید و چند سال وقت خود را هدر دهید و یا به صورت آنلاین در چند ماه برنامه نویسی یاد بگیرید از این رو یادگیری این مهارت ساده‌تر از دیگر رشته‌ها است.

می‌بینید که دلایل بسیار وجود دارد تا علاقه‌مند شوید به یادگیری برنامه نویسی در این مقال می‌خواهیم نگاهی به مسیر یادگیری این مهارت بپردازیم.

انتخاب-زبان-برنامه-نویسی

قدم اول : درک این موضوع که چرا میخواهید برنامه نویس شوید؟

اولین و مهم‌ترین قدم برای شناختن این مسیر این است که چرا می‌خواهید برنامه نویس شوید و باید روی این موضوع فکر کنید و دلایل خود را مشخص کنید زیرا همین دلایل و علاقه‌مندی‌ها هستند که به شما کمک می‌کنند که به سمت کدام زبان برنامه نویسی بروید.

  • چرا می‌خواهم برنامه نویس شوم؟
    به این سوال‌ها فکر کنید و پاسخ بدهید که آیا می‌خواهید برنامه نویسی را به عنوان یک حرفه دنبال کنید؟ آیا یک ایده در سر دارید و می‌خواهید با کمک برنامه نویسی آن را تولید کنید؟ می‌خواهید برنامه نویس شوید چون در حال حاضر کار باحال و خوبی هست؟ باید به این سوال صادقانه جواب بدهید.
  • آیا با بررسی و دانش پیش می‌روید؟
    شما باید اطلاعاتی در رابطه با شاخه های مختلف برنامه نویسی کسب کنید و انتخاب خود را انجام دهید برای مثال توسعه دهند نرم افزار متفاوت است با برنامه نویس وب و شما باید اطلاعات لازم را کسب کنید و با توجه به علاقه خود زبان برنامه نویسی را انتخاب کنید
  • آیا مطمئن هستید که می خواهید برنامه نویس شوید؟
    یک سوال خیلی مهم اینه که آیا واقعا می‌خواهید یک برنامه نویس خوب شوید و آن را به عنوان حرفه خود دنبال کنید و یا برای وقت گذرانی می‌خواهید برنامه نویسی یاد بگیرید؟
    اگر واقعا جدی هستید باید به اندازه یادگیری مهارت‌های دیگر و شایدم بیش‌تر برای یادگیری وقت بگذارید
  • چه نوع برنامه نویسی می خواهید انجام دهید؟
    شما باید تصمیم بگیرید که چه نوع برنامه نویسی می‌خواهید بشوید. آیا می‌خواهید یک توسعه دهنده وب باشید و یا نرم افزار. می‌خواهید در زمینه هوش مصنوعی کار کنید و یا در شاخه دیتا و دیتابیس. چون این شاخه ها کاملا متفاوت از هم هستند و برای برنامه نویسی در هر شاخه‌ای باید زبان مختص به آن را یاد بگیرید. در قدم دوم این مورد را کامل بررسی می‌کنیم.
برنامه-نویسی

قدم دوم: چه مسیری را انتخاب می کنید؟

  • توسعه دهندگان وب(Web developers):
    توسعه وب از دو بخش فرانت-اند و بک-اند تشکیل شده است. برنامه نویسی فرانت مربوط به ظاهر و محتوای وب سایت است و بک- اند نحوه کارکرد وب سایت را طراحی می‌کند.
  • برنامه نویس نرم افزار(Software programmers):
    برنامه نویس نرم افزار مسئول توسعه نرم افزار است. آنها معمولا یک مفهومی را که شخص دیگری طراحی کرده را با کد نویس به حالت اجرا در می آورند
  • دانشمند داده(Data scientists):
    این افراد معمولا در پژوهش‌های دانشگاهی فعالیت می‌کنند. جایی که از پایتون به طور اختصاصی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده می‌شود. این افراد محققانی هستند که برای ساده‌تر شده کارشان از کد استفاده می‌کنند.
  • مدیریت پایگاه داده(Data scientists):
    این افراد معمولا مسئول جمع‌آوری مقدار زیادی اطلاعات مربوط به افراد، شرکت‌ها و … هستند. شما اگر کارهای تجزیه و تحلیل و آماری را دوست دارید باید کمی دقیق‌تر به این شاخه نگاهی کنیدتوسعه دهند برنامه موبایل(Mobile app development):
    با افزایش تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند، تقاضا برای برنامه‌های جدید و هیجان انگیز برای موبایل نیز افزایش یافته است. توسعه دهنده برنامه‌های موبایل به سرعت تبدیل به یکی از پرطرفدارترین شاخه‌های برنامه نویسی شده است. نحوه کار کردن فریلنسری برای برنامه نویسان موبایل بسیار رایج است.
  • دیگر شاخه‌ها:
    در بالا رایج‌ترین شاخه‌های برنامه نویسی را بررسی کردیم اگر هیچ یک از شاخه‌های بالا شما را جذب نکرده است، می‌توانید تحقیقات بیشتری انجام دهید. با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوزی شاخه‌های مختلفی در حال شکل‌گیری هستند و شما باید مطمئن شوید که بهترین زبان را انتخاب کرده‌اید.
برنامه-نویسی

قدم سوم: یادگیری زبان برنامه نویسی

هنگامی که شما در شاخه‌ای از برنامه نویسی می‌خواهید فعالیت کنید، باید زبان‌هایی که مربوط به آن شاخه هستند را یاد بگیرید. به عنوان مثال، شما SQL را برای تبدیل شدن به یک مدیر پایگاه داده، CSS و جاوا اسکریپت برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب فرانت-اند در نیاز خواهید داشت و اگر می‌خواهید شروع به ساخت برنامه‌های تلفن همراه کنید، نیاز به Java یا Swift است.
در ادامه برخی از زبان‌های برنامه نویسی محبوب بین افراد را باهم بررسی می‌کنیم تا شما اطمینان حاصل کنید که تحقیقات کامل انجام داده‌اید و بتوانید زبان برنامه نویسی خود را انتخاب کنید.

Python

یکی از زبان‌های برنامه نویسی متنوع و گسترده پایتون است. برای افرادی که می‌خواهند در علوم داده، توسعه نرم افزار و یا تقریبا هر زمینه برنامه نویسی کار کنند، یک انتخاب عالی است. پایتون در تعدادی از فن آوری های نوظهور مانند یادگیری ماشین و هوش مصنوعی استفاده می‌شود.یادگیری پایتون اصلا ساده نیست برای یادگیری پایتون ابتدا باید نحوه نگارش و کدنویسی پایتون را یاد بگیرید. سپس با مفاهیم اولیه آن آشنا شوید و در انتها بر کاربردها و چگونگی عملکرد آن تمرکز کنید.

برنامه-نویسی

CSS/HTML

اگر می‌خواهید طراح صفحه‌های وب شوید باید CSS/HTML را آموزش ببینید. CSS/HTML دو زبان مجزا از هم هستند ولی به طور انحصاری برای ساختن صفحه‌های جذاب و زیبای وب به کار می‌روند و در کنار هم کار می‌کنند.

برنامه-نویسی

JavaScript

جاوا اسکریپ یک زبان چند منظوره است. اگر می‌خواهید مفاهیم برنامه نویسی را درک کنید جاوا اسکریپت زبان مناسبی است و به خوبی تعامل بین طراحی و پیاده سازی را نشان می‌دهد. جاوا اسکریپت زبان مناسبی برای توسعه وب می باشد و این امکان را فراهم می‌کند که صفحه‌های وب کاربردی و جذاب داشته باشید.

برنامه-نویسی

Java

اگر می‌خواهید برنامه نویسی کامپیوتر یاد بگیرید Java بخوانید java در کنار Python جزء متنوع ترین برنامه ها است و یادگیری آن ساده است و می‌توانید مانند یک زبان (انگلیسی) آن را بخوانید و از javald  در توسعه برنامه‌های موبایل مانند اندروید استفاده کنید.

برنامه-نویسی

Swift

اخیرا شرکت اپل برای برنامه‌های ios این زبان را معرفی کرده است و بسیار ساده‌تر از C# می‌باشد و این اجازه را می‌دهد که برنامه نویسان مبتدی خیلی راحت‌تر بتوانند برای ios نرم افزار تولید کنند. در نهایت Swift زبان ساده‌تری برای یادگیری می باشد.

برنامه-نویسی

Solidity

شما اگر می‌خواهید یک برنامه نویس که با فن آوری blockchain کار کنید Solidity مسیر بهتری برای شما است. Solidity زبان ناشناخته‌تری نسبت به زبان‌های این لیست می‌باشد. از این زبان برای ایجاد قرارداد های هوشمند Ethereum blockchain استفاده می‌شود و ظهور blockchain باعث ایجاد تقاضای توسعه توسط Solidity شده است.

برنامه-نویسی

Ruby

این زبان به دلیل توسعه کامل نرم‌افزارهای کامپیوتری محبوب شده است و در ژاپن با استفاده از این زبان .بازی‌های کامپیوتری را طراحی می‌کنند. این زبان قابلیت‌های زیادی برای طراحی بازی‌های کامپیوتری دارد

انتخاب-زبان-برنامه-نویسی
این مقاله مفید بود ؟
چرا از این پست راضی نبودید ؟
تصویر کپچا
۱ دیدگاه
  • رضا فرفری 2019-04-16 at 11:39 ب.ظ

    به نظر من واقعا مطلب خوب و به درد بخوری برای افرادی که علاقه به برنامه نویسی پیدا کردن ولی هیچ ایده ای ازش ندارن بود

Subscribe for free resources and news updates.