روش های لینک‌ سازی در سئو

لینک-سازی-در-سئو

روش های لینک‌ سازی در سئو

روش های لینک‌ سازی در سئو 2214 1667 مائده سادات طهائی‌نژاد

یکی از مهمترین جنبه‌های بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) لینک‌سازی است؛ زیرا از مهم‌ترین دلایل رتبه‌دهی به سایت‌ها، لینک‌های ساخته شده توسط آن‌ها محسوب می‌شود. به همین دلیل استراتژی لینک‌سازی در سئو از اهمیت به سزایی برخوردار است. افراد باید تعداد بک لینک‌های با کیفیت را در سایت خود به حداکثر برسانند که البته این راه نیاز به شیوه‌های خلاقانه دارد. در ادامه روش‌های مناسب لینک‌سازی و چگونگی تکامل آن را برای شما شرح خواهیم داد.

 

از ۱۰ سال گذشته‌ تا به امروز لینک سازی روشی ساده برای دستیابی به رتبه‌های برتر موتورهای جستجو بوده است. با کمک ابزارهای خاص می‌توان بک‌لینک‌ها را به لینک‌های با کیفیت بالا تبدیل کرد تا افراد بیشتری را به عنوان مخاطب جذب کرد. این فرایند تاثیر بسزایی در رتبه‌گیری سایت دارد.

فروم‌ها نیز از گذشته راهی مناسب برای لینک‌سازی در سئو بودند؛ زیرا افراد از طریق فروم‌های ایجاد شده به سوالات پیش آمده دیگران پاسخ و در ادامه پاسخ خود، لینکی از سایتشان را قرار می‌دهند. این لینک‌ها سبب جذب افراد و ارتباط‌گیری بیشتر می‌شود. پیش از این هاست‌ها از لینک‌ها سوءاستفاده کرده و فروم‌ها را مملو از این لینک‌ها کردند که اکثرا با موضوع اصلی آن در ارتباط نبودند که به همین جهت اغلب نتایج مفیدی برای کاربر واقعی حاصل نمی‌شد.

تلاش‌های گوگل برای جلوگیری از اسپم:

روش‌های لینک سازی ذکر شده در گذشته که تنها در تلاش برای کسب رتبه از سوی گوگل بودند شامل محتواهایی بی‌کیفیت شدند که در رتبه‌های اول گوگل قرار داشتند. این حالت منجر به نامطلوب شدن نتایج صفحه اصلی گوگل شد. به همین جهت گوگل شروع به ایجاد و به روزرسانی الگوریتم‌های خود کرد و از این طریق مانع رتبه‌گیری سایت‌هایی که شامل محتوای بی‌کیفیت بودند، شد. نتیجه اولین به روزرسانی الگوریتم گوگل، ایجاد اسپم برای این چنین لینک‌های بی‌کیفیت بود.

 

یکی از مهمترین به روزرسانی‌های الگوریتم گوگل، الگوریتم «پنگوئن» بود. این به روزرسانی محتوای بی‌کیفیت را که همراه با کلمات کلیدی مشابه و پر تکرار بودند را اسپم کرد. این الگو تا به امروز از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است. گوگل از زمان به روزرسانی این الگوریتم تا به امروز با تجزیه و تحلیل بک‌لینک‌های یک سایت به انواع لینک‌های زیر اعتبار نبخشیده و آنان را اسپم می‌کند:

 

  • لینک‌های خریداری شده
  • لینک‌های نامربوط به موضوع
  • استفاده بیش از حد از لینک‌هایی که تنها به کلمه کلیدی توجه دارد و به خوانایی دقت نمی‌کند
  • تعداد بالای لینک‌های بی‌کیفیت
  • لینک سازی با سرعت زیاد و غیر طبیعی

 

امروزه به دلیل به روزرسانی‌های مداوم الگوریتم‌های گوگل، کیفیت لینک‌ها در اولویت کار قرار دارند. در سایتی که رتبه بالایی دارد، نمی‌شود لینک‌های مصنوعی وجود داشته باشد. به همین دلیل موتورهای جستجوگر به سایت‌ها توصیه می‌کنند تا به جای تلاش برای لینک‌سازی بی‌کیفیت شروع به تولید محتوای باکیفیت کنند. به همین دلیل امروزه بازاریابی محتوا کلید اصلی لینک سازی در سئو است. یک محتوای هدفمند باعث ایجاد بک‌لینک‌های بالقوه برای اشتراک گذاری و لینک سازی بیشتر می‌شود. از مهمترین روش‌های تولید محتوا که باعث افزایش اشتراک گذاری می‌شوند، ارائه اطلاعات مفید، اینفوگرافیک، کتاب‌های الکترونیکی و آنالیزهای رایگان است.

مشخصات کیفی بک‌لینک و سئو کلاه سفید چیست؟

بک‌لینک‌های یک سایت باید در یک پراکندگی‌ طبیعی قرار گیرند و دارای انکر پوینت مناسب باشند. این حالت تاثیر زیادی در رتبه‌گیری وب سایت‌ها دارد. برای این کار باید به موارد زیر دقت کرد:

  • انکر تکست
  • تعداد بک لینک و زمان ایجاد آن‌ها
  • مکان لینک‌گذاری
  • لینک‌های NoFollow و DoFollow
  • لینک‌های داخلی
  • لینک‌های خارجی
  • آدرس‌ با IPمختلف

 

چرا گوگل سایتم رو در صفحه اول نشون نمی‌ده؟

بهینه سازی و سئو رو برای سایتت شروع کن

  • انکرتکست‌ها لزوما نباید هم نام با همان متنی که برایشان لینک ساخته شده‌اند، باشند؛ می‌توان به جای آن که همیشه از کلمات کلیدی استفاده کرد از اطلاعات دیگری؛ مانند نام دامین بهره گرفت که به هر حال، هنگام لینک‌سازی در سئو به صورت طبیعی اتفاق می‌افتد. توجه داشته باشید اگر سایت شما مملو از بک‌لینک‌های با انکرتکست‌های یکسان باشد خطرآفرین است و ممکن است به گوگل پنالتی دچار شوید.

 

  • تعداد بک‌لینک‌ها، شاخص مهمی برای رتبه‌گیری شما در نتایج جستجو است. هرچه یک سایت از لینک‌های با کیفیت بیشتری برخوردار باشد از نظر گوگل، آن سایت بهتر عمل کرده است. این دقت و توجه برای لینک‌های جدیدتر بیشتر است؛ زیرا زمان ایجادشان نشان دهنده‌ی طبیعی و غیرطبیعی بودن آن‌ها است. زمانی که گوگل متوجه خلافی درباره‌ی ساخت لینک غیرطبیعی شود جریمه‌هایی را برای آن اعمال می‌کند.

 

  • مکان قرارگیری لینک از نظر گوگل حائز اهمیت است. به عنوان مثال: اهمیت لینکی که در پاورقی با لینکی که در بین محتوا آمده است، به سبب ارتباط و عدم ارتباط با اصل موضوع، یکسان نیست.

 

  • یک بک‌لینک با کیفیت، شامل هر دو نوع لینک‌های DoFollow و NoFollow است. با وجود آن که لینک‌های NoFollow تاثیر کمتری در رتبه گیری دارند؛ اما بخشی از یک لینک ارگانیک محسوب می‌شوند. رابطه بین DoFollow و NoFollow باید متعادل باشد تا کیفیت بالای محتوا را نشان دهد. بعضی از کارشناسان پیشنهاد می‌کنند تا لینک‌های DoFollow ، ۷۰تا۹۰ درصد بک‌لینک را تشکیل دهند.

 

  • نکته مهم دیگر این است که لینک دهی نباید صرفا در ارتباط با چند پیج اصلی باشد، بلکه باید به صفحات دیگری که مرتبط با همان کلمه کلیدی هستند، لینک دهی شود.

 

  • لینکدهی خارجی برای سایت‌ها اهمیت زیادی دارد؛ زیرا این بک‌لیک‌ها نشانه ارگانیک بودن آن محتوا است که منجر به کسب امتیاز مثبت برای آن سایت می‌شوند؛ بنابراین گوگل آن را محتوای با کیفیت تلقی کرده و به آن امتیاز مثبت می‌دهد.

 

  • یکی از ویژگی‌های مثبت لینک با کیفیت پیوند آن با آدرس‌های IP گوناگون است. این برای موتورهای جستجوگر نشان از آن دارد که همه‌ی لینک‌ها توسط یک فرد ساخته نشده است. به همین دلیل از اسپم آن جلوگیری می‌کند. به سایت‌هایی که به آن‌ها بک‌لینک می‌دهید توجه بسیاری داشته باشید؛ زیرا بعضی از سایت‌ها تنها برای آنکه از طریق آن بک‌لینک داده شود، ساخته شده‌اند. این حالت ممکن است از طریق گوگل شناسایی شده و امتیاز منفی برای سایت شما محسوب شود.
لینک-سازی

تاکتیکهای پیشنهادی برای استراتژی لینک سازی:

  • تجزیه و تحلیل رقبا:

با توجه به پیشنهاد سئوبیلیتی برای ساخت بک‌لینک با کیفیت نیاز است تا پروفایل رقبا را تجزیه و تحلیل کرد. از این طریق می‌توان منابع بک‌لینک آنان را پیدا کرده و از آن منابع برای لینک سازی مناسب برای بهبود سئو سایت خود استفاده نمایید. هنگام تجزیه و تحلیل پروفایل بک لینک رقبای خود سوالات زیر را برای خودتان مطرح کنید:

  • کدام یک از صفحات آن‌ها در فهرست ۱۰ کلمه کلیدی قرار دارند؟
  • پروفایل بک‌لینک آن‌ها چیست؟
  • منابع کدام یک از لینک‌ها می‌تواند مرتبط با محتوای سایت شما باشد؟

 

  • ارائه محتوای مفید و رایگان:

در این روش شما می‌توانید کتاب‌های پی‌دی‌اف یا آنالیزهای بدون هزینه به مخاطبان ارائه دهید. با وجود این که این کار هزینه‌بر است و زمان شما را می‌گیرد؛ اما شیوه مناسبی است برای اینکه مخاطبان بیشتری را جذب کنید. فقط باید دقت نمایید که مطالب رایگانی که قرار می‌دهید برای مخاطبان شما مفید باشد. این کار ارزش بسیاری برای کاربران شما ایجاد می‌کند و سبب می‌شود تا افراد سایت شما را به دیگران پیشنهاد دهند.

 

  • استفاده از وبلاگ مهمان:

از نوشته‌های خوب و مناسب افرادی که به سایت شما مراجعه می‌کنند، استفاده کنید. این کار نه تنها باعث محبوبیت شما می‌شود بلکه میزان بازدید از سایت شما را بالا می‌برد.

 

  • اینفلوئنسر مارکتینگ:

یکی از شیوه‌های بسیار پربازده برای بازدید از سایت، استفاده از اینفلوئنسرهاست. اینفلوئنسرها افرادی هستند که رهبر فکری گروهی محسوب می‌شوند. این افراد به سبب شبکه وسیع خود و تاثیری که روی آنان دارند، می‌توانند به جذب مخاطب کمک زیادی کنند. شما می‌توانید با ارتباط‌گیری با آنان و توضیح درباره‌ی سایت و خدمات خود، آن‌ها را ترغیب کرده تا درباره‌ی شما در کانال‌های متفاوت؛ مانند: یوتیوب و فیسبوک صحبت کنند.

همچنین شما می‌توانید برای اینکه بدانید چه اینفلوئنسری مناسب سایت و کسب‌و‌کار شما است از سایت‌هایی که اینفلوئنسر یا بلاگر مربوط به کار شما را معرفی می‌کند استفاده کنید. سایت Buzzsumo و Influma دو نمونه موفق در این حوزه هستند.

لینک-سازی-برای-بهبود-سئو
  • ویکی:

اصطلاح ویکی توسط ویکی‌پدیا در میان مردم بسیار محبوب شده است. ویکی‌ها یک دایره المعارف کامل نیستند بلکه بر بخش مهم و خاصی متمرکز هستند. محتوای ویکی باید از کیفیت بالایی برخودار باشد تا افراد با آن ارتباط برقرا کنند. قرار دادن بک لینک در آن‌ها به سادگی صورت نمی‌گیرد. باید کیفیت بالا را حفظ و با افرادی که در حوزه مشترک با شما فعالیت دارند ارتباط بر قرار کرد.

 

امروزه باید در این فضای رقابتی به ابعاد مختلف سئو سایت توجه بسیاری داشت تا بتوان در جایگاه مناسبی نسبت به مخاطبان قرار گرفت. دستیابی به جایگاه درست نیاز به تجربه، علم کافی و همچنین زمان دارد. شما نیز می‌توانید برای بهینه‌سازی وبسایت خود و دریافت خدمات سئو با مشاوران ما در تماس باشید.

 

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

این مقاله مفید بود ؟
چرا از این پست راضی نبودید ؟
تصویر کپچا

Subscribe for free resources and news updates.