فاکتور های مهم برای استخدام یک کارمند مناسب چیست؟

استخدام کارمند

فاکتور های مهم برای استخدام یک کارمند مناسب چیست؟

فاکتور های مهم برای استخدام یک کارمند مناسب چیست؟ 1350 500 m.mohammadi

استخدام کارمند مناسب برای مجموعه خود، یکی از سخت‌ترین کارهایی است که یک مدیر انجام می دهد و این برای یک مدیر مزیت محسوب می شود. استخدام کارمند برجسته، ماهر، کارا و حرفه ای از میان کارمندان متقاضی و سایر افراد قطعاً کار دشواری است. یک مدیر اگر در استخدام کارکنان خود زمان زیادی صرف کند فرصتی برای آموزش آن ها نخواهد داشت.

زمان برای یادگیری همیشه وجود دارد. نمی توان معیار سنجش مناسب بودن کارمند را اطلاعات آن دانست. سازمان های بزرگ و معتبر، برای به‌کارگیری یک نیروی جدید، به آینده او نگاه می‌کنند. ویژگی خاصی که برای آن ها مهم است، پتانسیل و توانایی فرد است نه اطلاعات او. مستقل از نوع کار شرکتی که فرد در آن مشغول به کار است، حقوق و مزایایی که دارد و سن یا جنسیت او، تمام کارمندان خوب ویژگی‌های مشترکی دارند . اگر شما هم مدیری هستید که در صدد انتخاب کارمند نمونه و مناسب است، لابراتوار رسانه به شما پیشنهاد می کند این مقاله را بخوانید.

استخدام کارمند

یک کارمند مناسب و نمونه را باید بر اساس فاکتور های زیر ارزیابی کرد:

  • هوش

اولین مسئله ای که یک مدیر باید به دنبال آن باشد هوش و ذکاوت افراد است. تحقیقات نشان داده‌ که ۷۶ درصد کارآمدی و ارزش آفرینی یک کارمند به هوش او بستگی دارد. منظور از هوش همان توانایی سازماندهی، تعیین اولویت‌ها،  برنامه‌ریزی، به پایان رساندن کارها و حل مشکلات است. بهترین روش برای آگاهی از این مسئله ، پرسیدن سؤالات هوشمندانه است. مسئله ای که نشان می دهد فرد دارای هوش است، کنجکاوی است. هرچه سؤالات بهتری بپرسید می توانید در مقابل جواب هایی که می شنوید نتیجه گیری بهتری داشته باشید.

  • رهبری و هدایت

دومین موضوعی که مدیران باید به آن توجه کنند، توانایی رهبری امور توسط فرد است. منظور از رهبری همان مسئولیت پذیری کارمند است. رهبری شامل قبول مسئولیت، داوطلب شدن در امور و ارزیابی آن ها است . نشانه بارز یک رهبراین است که بهانه ای برای انجام امور نمی‌آورد و برای دستیابی به اهداف سازمان داوطلب باشد و برای رسیدن به آن‌ها تلاش کند.

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

 

  • صداقت

صداقت و درستی سومین فاکتوری است که مورد جستجوی مدیران قرار می گیرد. صداقت اصلی ترین ویژگی برای دست‌یابی به موفقیت در کسب و کار است. فردی که  صداقت و روراستی از ویژگی های اخلاقی او است با خود نیز همین گونه است به عبارت دیگر با خود و دیگران کاملاً صادق است و نقاط قوت و ضعف‌ خود را می پذیرد، اشتباهات خود را قبول می کند و وفادار خواد بود. فرد وفادار هیچ‌گاه درباره کارفرما و همکاران قبلی بدگویی نخواهد کرد.

  • صلاحیت

صلاحیت دیگر ویژگی مهمی است که باید به آن توجه کرد. شایستگی و صلاحیت یک فرد در حوزه کاری خود برای موفقیت ضروری است و زیرساخت های همه پیشامدهای کاری و رسیدن به هدف را برای ما ترسیم می کند.

به عبارت دیگر، صلاحیت به معنی توانایی انجام امور است. صلاحیت شامل توانایی تعیین اولویت‌ها، تشخیص کارهای مرتبط از کارهای نامرتبط و سپس متمرکز بودن کامل بر روی اهداف تا پایان کار است.

  • شجاعت

فاکتور بعدی که کارفرمایان باید به آن توجه کنند، شجاع بودن یا تمایل به قبول ریسک است. شجاعت همچنین به این معنی است که کارمند در شرایطی که هیچ تضمینی برای موفقیت وجود ندارد، چالش‌ها و انجام امور بزرگ و جدید را بپذیرد. همچنین می توان گفت شجاعت، توانایی بیان افکار و احساسات در موقعیت‌های سخت است. مدیران ، افرادی  را که از بیان دیدگاهشان نمی‌هراسند تحسین می‌کنند. شما هم می‌توانید در مصاحبه های استخدامی، سؤالاتی را از افراد بپرسید و از آن ها بخواهید که نظر خود را بیان کنند تا از ماهیت افکار آن ها بیشتر مطلع شوید.

  • استوار بودن شخصیت فرد

آخرین ویژگی‌ مهمی که کارفرمایان باید به آن توجه کنند، شخصیت محکم و استوار یک کارمند است که به معنی مصمم بودن و توانایی مواجهه با مصیبت‌ها و مشکلات روزمره و کاری است. فرد استوار با دشوار شدن راه و هدف، پایداری نشان می‌دهد. اگر طی مصاحبه آرام، خونسرد و راحت باشد، شخصیت استوار خود را نشان می‌دهد و ثابت می‌کند در برخورد با مخاطرات و فعالیت‌های روزانه مجموعه، آرام و خونسرد خواهد بود.

استخدام کارمند

 

شما می توانید برای مشاوره در زمینه هویت سازمانی و برند سازی با ما تماس بگیرید .

 

این مقاله مفید بود ؟
چرا از این پست راضی نبودید ؟
تصویر کپچا
۲ دیدگاه
  • نیما وهنانی 2018-08-18 at 9:50 ب.ظ

    سلام.
    استخدام یکی از مهمترین مسایلی هستش که باید مورد توجه سازمان ها قرار بگیره. چرا که سازمان ها با درست انجام دادنه اون میتونند با خیلی از مشکلات معمول منابع انسانی رو به رو نشن. مطالبی که شما در این پست ذکر کردین همشون خیلی مهم و عالین و امیدوارم سازمان ها هنگام استخدام به این مسایل توجه کنند. یکی دیگه از نکاتی که خیلی در مورده این مسایل مهمه اینه که برای هرکدوم از سمت های سازمانی یه سری از این فاکتورا اهمیته بیشتری پیدا میکنه که خیلی مهمه این اولویت ها رو درست تشخیص بدیم.
    ممنون از مطلبه خوبتون.

    • کیوان کریمی‌پور 2018-09-10 at 5:51 ق.ظ

      بله دقیقا همینطوره که میفرمایید نیمای عزیز، مسائل منابع انسانی تاثیر مستقیم و زیادی روی بازدهی شرکت میذاره و میتونه افراد رو شکوفا یا دلسرد کنه. ممنونم از نکته ای که اشاره ، کردی و خوشحالم از اینکه این مقاله مفید بوده به نظرت. ارادت

Subscribe for free resources and news updates.