درباره پلتفرم فروشگاهی ناپ کامرس نسخه لابراتوار رسانه چه می‌دانید؟

پلتفرم فروشگاهی ناپ کامرس

درباره پلتفرم فروشگاهی ناپ کامرس نسخه لابراتوار رسانه چه می‌دانید؟

درباره پلتفرم فروشگاهی ناپ کامرس نسخه لابراتوار رسانه چه می‌دانید؟ 1350 500 سمیرا میرالماسی

اگر شما هم قصد راه‌اندازی یک سایت برای فروش اینترنتی محصولات خود را دارید، حتماً از اطرافیان‌تان توصیه‌های مختلفی دریافت کرده‌اید. ممکن است بسیاری از آن‌ها به شما گفته باشند برای راه‌اندازی فروشگاه، از قالب‌های فروشگاهی آماده استفاده کنید. اما بد نیست بدانید “قالب فروشگاهی” عبارت صحیحی نیست و اگر بخواهیم به صورت تخصصی به این موضوع نگاه کنیم، باید بگوییم “قالب فروشگاهی” مفهوم غلطی است که به اشتباه بین کاربران فضای وب رواج پیدا کرده است. منظور افراد از قالب فروشگاهی، در واقع “پلتفرم فروشگاهی” است. اما سوال اینجاست، چه تفاوتی بین قالب و پلتفرم وجود دارد؟ پلتفرم‌های مختلف چه فرقی با هم دارند؟ و بین این همه انتخاب های متنوع، ناپ کامرس چه جایگاهی دارد؟
برای پاسخگویی به این سوالات گفتگوی کوتاهی با مدیریت آژانس تبلیغاتی لابراتوار رسانه داشته‌ایم که متن آن را در قالب یک مقاله به شما ارائه کرده‌ایم. در این گفتگو قصد داریم ضمن شفاف‌سازی مفاهیم مختلف درباره این موضوع، پلتفرم فروشگاهی ناپ کامرس را بیشتر بشناسیم و به سوالات رایج کاربران در این حوزه پاسخ دهیم. بنابراین در صورتی که به دنبال توسعه کسب و کار خود در فضای آنلاین هستید، این مقاله را از دست ندهید.


چه تفاوتی بین مفاهیم قالب و پلتفرم وجود دارد؟

قالب، پوسته ظاهری سایت شما محسوب می‌شود، مانند تم‌های مختلفی که روی گوشی هوشمند خود تنظیم می‌کنید. همانطور که تم گوشی هوشمند شما، تاثیری روی نحوه عملکرد سیستم عامل گوشی نخواهد گذاشت، استفاده از قالب‌های مختلف برای سایت هم تغییری در کارکرد سایت مورد نظر ایجاد نکرده و فقط باعث تفاوت‌هایی در شکل ظاهری آن خواهند شد. پس همان طور که گفته شد، منظور از “قالب‌های فروشگاهی” مفهوم دیگری به نام پلتفرم است. پلتفرم‌ها ساختار اصلی سایت هستند که مغز متفکر آن را تشکیل خواهند داد. پلتفرم بستری است که برنامه‌های نرم‌افزاری روی آن قابل اجرا خواهند بود. این مفهوم مانند سیستم عامل گوشی هوشمند شما عمل می‌کند و نحوه عملکرد سایت را تعیین خواهد کرد.


در یک نگاه کلی چگونه پلتفرم‌ها را دسته‌بندی می‌کنید؟

پلتفرم‌ها انواع مختلفی دارند. بعضی‌ از آن‌ها کاملا رایگان هستند و برای استفاده از برخی باید هزینه پرداخت کرد. اما نقطه مشترک پلتفرم‌ها در این است که شما برای استفاده از آن‌ها به دانش نرم‌افزاری نیاز دارید. برای کار با بعضی از پلتفرم‌ها، دانش کمتری مورد نیاز است. گاهی تنها با چند کلیک ساده پلتفرم مورد نظر راه‌اندازی خواهد شد. اما برای بعضی دیگر باید روی مفاهیم تخصصی تسلط قابل توجهی داشته باشید. به طوری که بدون کمک یک متخصص، پیاده‌سازی و راه‌اندازی بعضی از پلتفرم‌ها غیرممکن خواهد بود. به این ترتیب می‌توان گفت هریک از پلتفرم‌های موجود مزایا و معایب خود را دارند.
پیش از انتخاب پلتفرم فروشگاهی مورد نظر خود، باید ببینید دقیقا برای چه کسب و کاری به آن نیاز دارید؟ بسیاری از پلتفرم‌های فروشگاهی، به دلیل محدودیت‌ها و ساختار ساده خود، تنها برای راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک، سایت‌هایی با محصولات محدود یا فقط تهیه نمونه اولیه کارآمد هستند. گاهی نیز کاربران از این پلتفرم‌های ساده تنها برای شروع کسب و کار خود در فضای وب استفاده می‌کنند و پیش از رشد آن، پلتفرم خود را تغییر می‌دهند.
در سطح بالاتر، پلتفرم‌هایی هستند که برای دید میانه به آینده کسب و کار آنلاین مناسب به نظر می‌رسند. این گروه از پلتفرم‌ها نسبت به نمونه‌های پیشین طراحی کامل‌تری دارند و کاربران می‌توانند برای رشد متوسط کسب و کار خود روی آن‌ها حساب کنند.
اما در صورتی که کسب و کار شما مقیاس بسیار بزرگی دارد و قصد دارید تعداد محصولات زیادی را برای فروش در فضای وب قرار دهید، بهتر است کمی صبر کنید تا در ادامه این گزارش با پلتفرم‌های دیگری آشنا شوید.
پیش از انتخاب پلتفرم مورد نیازتان، باید به یک نکته‌ مهم توجه کنید. هرچه یک پلتفرم آماده‌تر بوده و نحوه پیاده‌سازی آن راحت‌تر باشد، امکان شخصی‌سازی آن کمتر شده و کاربر برای توسعه کسب و کار خود با محدودیت‌های بیشتری مواجه می‌‍شود. چرا که هرچه یک سیستم آماده‌تر باشد، انعطاف‌پذیری کمتری داشته و احتمال اعمال تغییرات روی آن کاهش پیدا خواهد کرد.

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید


پلتفرم فروشگاهی ناپ کامرس را چطور معرفی می‌کنید؟

ناپ کامرس یک پلتفرم‌ فروشگاهی open source است، نه یک فروشگاه‌ساز آنلاین! این پلتفرم به دلیل ویژگی‌های مختلف خود برای انواع کسب و کارهای کوچک و بزرگ مناسب خواهد بود. اما به دلیل هزینه‌ها و پیچیدگی‌های راه‌اندازی، عموما کسب و کارهایی که مقیاس بسیار بزرگی دارند از آن استفاده می‌کنند.
ناپ کامرس یک shopping card platform محسوب می‌شود. یعنی مجموعه‌ای از کدها که با هدف فروش محصول در فضای اینترنت طراحی شده است. این پلتفرم کدباز به این منظور ایجاد شده که توسعه پیدا کند، نه اینکه نظیر یک سیستم نصب و اجرا شود. بنابراین پیاده‌سازی ناپ کامرس به یک متخصص با اطلاعات نسبتا کامل نیاز دارد.
ناپ کامرس براساس تکنولوژی‌های روز دنیا و با ASP.NET Core طراحی شده است. این پلتفرم یکی از امن‌ترین پلتفرم‌های موجود است که به دلیل متن باز بودن، توسعه‌پذیری و مقیاس‌پذیری قابل توجهی داشته و امکان بهبود ویژگی‌های آن وجود دارد. بنابراین ارائه‌دهندگان آن می‌توانند با توجه به مقیاس کسب و کار مورد نظر، ناپ کامرس را توسعه دهند. طبیعتا هر توسعه‌دهنده‌ای که این سرویس را ارائه می‌دهد، متناسب با نیازمندی‌های خود تغییراتی روی آن ایجاد کرده است.

پلتفرم فروشگاهی ناپ کامرس با قابلیت ریسپانسیو بودن

از کاربردی‌ترین ویژگی‌های آن می‌توان به سیستم فرایند خرید استاندارد، استفاده از microsoft SQL، multi store (چند فروشگاهی)، multi vendor (چند فروشندگی)، scalable (مقیاس‌پذیری)، mobile friendly (ریسپانسیو بودن و مناسب برای نمایشگرهای مختلف) و SEO friendly (تنظیمات راحت سئو روی پلتفرم) اشاره کرد.


ناپ کامرس نسخه لابراتوار رسانه چه ویژگی‌هایی دارد؟

به عنوان یک ساختار Open-Source، طبیعتا نسخه خام ناپ پلتفرم فروشگاهی کامرس محدودیت‌ها وکمبودهایی دارد. به همین دلیل یک جامعه پویا از توسعه دهندگان در سراسر دنیا برای رفع این کمبودها و تبدیل ناپ کامرس به پلتفرمی کارآمد تلاش می‌کنند. لابراتوار رسانه هم به عنوان عضوی از این جامعه، برای رفع کمبودهای ناپ کامرس خام و تبدیل آن به سیستمی مناسب برای کسب و کارهای ایرانی تلاش کرده و توانسته پلاگین‌های مختلفی برای ناپ کامرس طراحی کرده و پلاگین‌های موجود را برای مشتریان خود شخصی‌سازی کند.
– یکی از کاربردی‌ترین تغییرات ما روی این پلتفرم، بومی‌سازی آن بود. تغییر زبان، تاریخ و سایر ویژگی‌های ناپ کامرس متناسب با فرهنگ و زبان کاربران ایرانی باعث افزایش کاربرپذیری (Usability) آن شد.
– پس از آن، با توجه به نیازهای کسب و کارها در بازار ایران، تغییرات دیگری را اعمال کردیم. نظیر اضافه کردن درگاه‌های بانکی و انطباق ناپ کامرس با فرایندهای مالی ایران.
– همچنین تیم برنامه‎نویسی لابراتوار رسانه، بر اساس نیاز مشتری‌های خود، ده‌ها پلاگین‌ ناپ کامرس را customize یا شخصی‌سازی کرد. برای مثال قابلیت انتخاب زمان دریافت سرویس از سمت مشتری را برای برخی کسب و کارها به طور ویژه فراهم کردیم.
– علاوه براین، همگام‌سازی با نرم‌افزارهای حسابداری از دیگر قابلیت‌هایی بود که در لابراتوار رسانه به ناپ کامرس افزوده شد.
– ما در لابراتوار رسانه، ناپ کامرس را برای بسیاری از مشتریان از حالت معمول آن یعنی فروشگاه اینترنتی خارج کرده و متناسب با نیاز مشتری آن را به سیستم دیگری نظیر سیستم استعلام قیمت، حراجی و… تبدیل کردیم.

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید


چگونه ناپ کامرس در لابراتوار رسانه شخصی‌سازی می‌شود؟

متاسفانه عموما سازمان‌هایی که سرویس‌های مشابه دارند تا %۹۹ پیاده‌سازی ظاهری را به صورت کدهای آماده دارند و فقط قالب آن را روی پلتفرم پیاده‌سازی می‌کنند. این سازمان‌ها هیچ تغییر اساسی در شکل ظاهری پلتفرم ایجاد نکرده و آن را متناسب با نیاز مشتری شخصی‌سازی نمی‌کنند. بنابراین تعجبی ندارد اگر خروجی نهایی، سایتی باشد که هر گوشه آن طرح و رنگ خاص خود را داشته باشد. این شرکت‌ها، با ایجاد تغییرات جزیی در رنگ و شکل ظاهری، مشتری را قانع می‌سازند که تغییرات زیادی روی پلتفرم ایجاد کرده‌اند.
ما در لابراتوار رسانه این توانایی را داریم که از صفر تا صد ظاهر فروشگاه و UI را برمبنای سفارش مشتری شخصی‌سازی کرده و طراحی کنیم. طبیعتا این موضوع مراحل مختلفی را طی خواهد کرد. نظیر ارائه چند طرح psd اولیه، انتخاب، پیاده‌سازی و اجرای دقیق طرح، ایجاد هماهنگی بین المان‌های مختلف، تولید کدهای CSS و HTML متناسب با طرح و…

قابلیت شخصی سازی ناپ کامرس در لابراتوار رسانه

گاهی برای برخی از کسب و کارها به مواردی خاصی نیاز است که در پلتفرم کلی ناپ کامرس وجود ندارد. این نوع تغییرات در بخش backend قرار می‌گیرند. در این حالت، تیم برنامه‌نویسان ما برای جلوگیری از به هم ریختگی هسته اصلی پلتفرم فروشگاهی ناپ کامرس و سهولت در توسعه، تغییرات مورد نیاز را در قالب پلاگین‌های مختلف طراحی و پیاده‌سازی می‌کنند. بنابراین با استفاده از این پلاگین‌ها، بدون اختلال در عملکردناپ کامرس محدودیت‌های موجود برای بعضی کسب و کارها برطرف خواهد شد.


چه دلیلی دارد که مشتریان پلتفرم فروشگاهی ناپ کامرس را به فروشگاه‌‌سازهای آنلاین ترجیح دهند؟

اگر بخواهیم صادق باشیم، باید بگوییم در ایران عملا چیزی به نام فروشگاه‌ آماده آنلاین وجود ندارد. اما پلتفرم‌های آماده موجود، دو دسته کلی دارند:
گروه اول، سیستم‌ها و فروشگاه‌سازهایی هستند که کدنویسی آن‌ها از پایه توسط برنامه‌نویسان شرکت ارائه دهنده طراحی شده است که قیمت‌های پایین و ارزانی دارند. اما ازنظر معماری و طراحی نرم‌افزار عموما با مشکلات بسیار جدی مواجه هستند. به جرات می‌توان گفت دردسرها و مشکلات بسیاری از این پلتفرم‌ها به مراتب بیشتر از مزایایشان است. این سیستم‌ها با پورتال‌های بسیار قدیمی طراحی شده‌اند و از نظر مجهز بودن به تکنولوژی‌های روز دنیا به شدت ضعف داشته و قابلیت توسعه‌پذیری کمی دارند. علاوه براین، سازمان‌های ارائه دهنده به دلایل مختلفی از جمله هزینه بالا حاضر به آپدیت این پلتفرم‌ها نیستند. چرا که با توجه به ضعف‌های موجود در این سیستم‌ها، هزینه آپدیت بسیار بالا خواهد بود.

اما از مهم‌ترین دلایلی که سایت‌های طراحی داخلی مورد تایید بسیاری از کاربران نیستند، این است که به دلیل مشتریان و کاربران کم این سایت‌ها دارند، باگ‌ها و مشکلات کمتری از آن‌ها مشخص شده است. در حالی که ناپ کامرس بیش از ۵۰٫۰۰۰ بار مورد استفاده صاحبان کسب و کار اینترنتی قرار گرفته است. در نتیجه ضمن اینکه اشکالات و باگ‌های آن به خوبی رفع شده، به دلیل پیاده‌سازی روی کسب و کارهایی با مقیاس‌های مختلف، انعطاف‌پذیری و توانمندی آن ثابت شده است.

گروه دوم، پلتفرم‌های خارجی هستند که از نمونه‌های موفق آن می‌توان magento را نام برد. مجنتو، هم در نسخه رایگان کدباز و هم در نسخه سیستمی غیر رایگان عرضه شده است. اما با توجه به قیمت بسیار بالای آن، تهیه این سیستم فروشگاهی اینترنتی حتی برای صاحبان کسب و کار خارجی هم کمی گران تمام خواهد شد. البته باید گفت صرف نظر از قیمت، به دلیل وجود تحریم‌های مختلف علیه ایران، امکان استفاده از نسخه رایگان هم در کشور ما وجود ندارد. چرا که مجنتو در ایران از سیستم خود پشتیبانی نمی‌کند و همه توسعه دهندگان داخلی مطابق با دانش خود به توسعه آن می‌پردازند که ممکن است مورد تایید کمپانی اصلی نباشد.

لابراتوار رسانه پارتنر رسمی ناپ کامرس
این در حالی است که قرار داشتن مرکز اصلی ناپ کامرس در روسیه، باعث شده کاربران بابت تحریم آن نگرانی نداشته باشند. در واقع، ناپ کامرس تنها پلتفرم ماکروسافت محسوب می‌شود که اروپایی یا آمریکایی نیست. لابراتوار رسانه تنها پارتنر ناپ کامرس در ایران است که با تایید و نظارت ناپ کامرس مجوز طراحی پلاگین برای این پلتفرم را دارد. بنابراین کاربران می‌توانند از کیفیت این پلتفرم و پلاگین‌های آن اطمینان خاطر داشته باشند. پس در یک جمع بندی کلی، قابلیت توسعه‌پذیری، استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا، عدم تاثیر تحریم‌ها و… همه و همه دلایلی هستند که باعث شده افراد زیادی با مطالعه، بررسی و شناخت ناپ کامرس، آن را به نمونه‌های داخلی ترجیح دهند.


چرا لابراتوار رسانه، به نسبت بسیاری از سرویس دهندگان قیمت‌های بالاتری دارد؟

با توجه به توضیحات ارائه شده، طبیعتا کاری که ما ارائه می‌دهیم به زمان و تخصص بیشتری نیاز خواهد داشت. در عوض خروجی آن، محصولی یکپارچه و unique است. بنابراین می‌توان گفت گرچه تیم ما نیز از یک پلتفرم ثابت استفاده می‌کند، اما صفر تا صد UI و backend را به طور کامل طراحی می‌کنیم و سایر تغییرات نیز با حفظ یکپارچگی طرح اعمال می‌شوند.

 

می‌خوای یه فروشگاه به وسعت اینترنت داشته باشی؟

ما حرفه‌ای‌ترین فروشگاه آنلاین رو برات طراحی می‌کنیم.

 


اینکه تیم لابراتوار رسانه به جای استفاده از قالب های آماده، طرح‌ها را متناسب با پروژه تولید می‌کند چه تفاوتی برای مشتری ایجاد خواهد کرد؟

از دو منظر می‌توان به این مساله پرداخت:
اول آن که در سایتی که از قالب های مختلف و نامتوازن طراحی شده باشد، وحدت بصری وجود ندارد. اما زمانی که یک سایت به طورکامل طراحی اختصاصی داشته باشد، هویت برند به خوبی حفظ شده و طراحی کاربرپسندی خواهد داشت که باعث استقبال هرچه بیشتر کاربران خواهد شد و احتمال آن که کاربر مدت بیشتری در سایت باقی بماند، افزایش خواهد یافت.
علاوه براین سایتی که هر بخش کدهای آن از جایی برداشته شده باشد، سازمان یافته نیست و زیرساخت دقیقی ندارد. چنین سایتی در دراز مدت با خطاها و مشکلات متعددی مواجه خواهد شد. انواع خطاهای مربوط به CSS، HTML، webmaster و… که باعث اختلال در عملکرد سایت، کند شدن یا کاهش سرعت بارگذاری و دریافت بازخورد منفی از کاربران می‌شود.
وقتی همه تغییرات یک پلتفرم فروشگاهی آنلاین در تغییر رنگ‌ها و دکمه‌ها خلاصه شود، می‌توان حدس زد فردی که در مقام پاسخگویی به نیاز مشتری قرار گرفته، فقط اپراتوری است که برخی تکنیک‌ها را به کار می‌گیرد. اما هنگامی که برای طراحی فروشگاه اینترنتی یا اعمال تغییرات در آن از یک متخصص و توسعه دهنده کمک گرفته شود نه تنها مشکلی در کدها ایجاد نمی‌شود، بلکه اگر در آینده کاربر درخواست توسعه یا ایجاد تغییراتی در فروشگاه اینترنتی را داشته باشد، محدودیتی وجود نخواهد داشت.
بنابراین به عنوان سخن آخر باید گفت راه حل های رایگان یا حتی ارزان قیمت برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی، دردسرها و مشکلات بسیار جدی برای کاربران به وجود می‌آورند. هرچه محتوای بیشتری روی فروشگاه قرار گرفته و فروشگاه رشد کند، این مشکلات نیز بزرگ‌تر شده و کار را به جایی می‌رسانند که کاربر قادر به استفاده از سرویس فروشگاه نخواهد بود. این موضوع باعث هدر رفت ارزشمندترین سرمایه کسب و کار، یعنی زمان و زحمات نیروی انسانی می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی را دارید، از همین ابتدا، در مسیر اصولی و حرفه‌ای پیش بروید.

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

این مقاله مفید بود ؟
چرا از این پست راضی نبودید ؟
تصویر کپچا

Subscribe for free resources and news updates.