گیمیفیکیشن چگونه است ؟

گیمیفیکیشن چگونه است ؟

گیمیفیکیشن چگونه است ؟ 1350 500 حیدری

طراحی و ساخت یک بازی برای کاربران به منظور درگیر کردن و مشارکت در سایت، برند،شبکه‌های اجتماعی یا اپلیکیشن برای اهدافی فراتر از سرگرمی (اهدافی چون بازاریابی و برندینگ) را گیمیفیکیشن (Gamification) می‌گویند در واقع استفاده از خصوصیات و تفکرات بازی گونه در زمینه‌هایی که ماهیت بازی ندارند.

دریافت یک جایزه، تخفیف یا پیشنهاد ویژه از سمت یک برند برای مشتری می تواند به حدی لذت بخش باشد که خود را درگیر بازی کند و کم کم این بازی یا برند باعث وایرال شدن و افزایش فروش یا هر هدف بازاریابی دیگر (افزایش بازدید،نصب اپلیکیشن،جذب فالوئر و…) شود.

طراحی گیمیفیکیشن باید به گونه ای باشد که حس کنجکاوی و اشتیاق مشتری برای هدیه‌ای که دریافت می‌کند باعث درگیری و استفاده بیشتر کاربر با سایت پیج یا اپلیکیشن شما بشود.

گیمیفیکیشن را با یک مثال ساده شروع کنیم:

در یک کافه همان لحظه‌ای که در حال پرداخت صورتحساب هستید، صندوق‌دار یک کارت تخفیف را هم در کنار صورت حساب شما روی میز می‌گذارد و می‌گوید:

در صورتی که ۵ کارت از ما دریافت کنید می توانید یک بار به طور کامل در کافه مهمان ما باشید.

به دفعه‌ی بعدی که می‌خواهید به یک کافه بروید فکر کردید؟ به این فکر کنید که یک قرار کاری دارید و باید شخصی را برای یک جلسه کاری مهمان کنید، کدام کافه را انتخاب می کنید؟ برای انتخاب این کافه چه هدفی دارید ؟ این یک گمیفیکیشن است، خیلی ساده شما درگیر این کافه شدید که هم برای شما سود دارد هم اینکه کافه دار با طراحی این بازی به هدف خود رسیده است.

یک نمونه موفق طراحی گیمیفیکیشن

شرکت مگنوم برای معرفی نوعی از بستنی های خود به نام Magnum Temptation کمپین مهیجی را با حمایت وب سایت یوتوب و با یادبود “سوپرماریو” تدارک دید به این صورت که کاربران باید در سراسر صفحات مشخص وب جستجو و آبنبات پیدا می کردند. در نهایت وقتی دوباره وارد سایت مگنوم می شدند امتیاز آنها حساب می شد. با افزایش تعداد آب نبات‌ها مقام کاربرهم بالاتر می رفت.

این گیمیفیکیشن در شبکه‌های اجتماعی سرو صدای زیادی کرد و به شدت محبوب بود. بازی مگنوم بسیار هوشمندانه طراحی شده بود زیرا با این گمیفیکیشن هم محصول جدید خود را به بهترین نحو معرفی کرد و هم آمار ورود به وبسایت خود را به شدت افزایش داد. بنابراین در کسب‌وکارهای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی هم طراحی گمیفیکیشن بسیار مفید است.

برای طراحی یک Gamification به چند مورد دقت داشته باشید:

بازی را ساده طراحی کنید: روند بازی باید کوتاه، قابل فهم و ساده باشد. در نطر داشته باشید اگر کاربر یک یا دوبار تلاش کند بازی شما را متوجه شود و موفق نشود از سایت یا اپلیکیشن شما خارج می شود، پس مواظب باشید کاربر هرگز سردرگم نشود.

از اغراق بپرهیزید: به هیچ وجه بازی را جوری طراحی نکنید که غیرقابل باور باشد از طرفی جایزه و امتیاز را جوری طراحی نکنید که کاربر آن را دست کم بگیرد!

بازی را طوری طراحی کنید که در شبکه‌های اجتماعی رسانه‌ی شود: برای مثال وقتی با انتشار عکس و دریافت لایک با هشتگ از کاربران می‌خواهید در بازی شرکت کنند علاوه بر درگیری کاربر و رسیدن به هدف، کمپین یا مسابقه شما ویرال شده و به برندینگ خود نیز در شبکه های اجتماعی کمک کرده‌اید.

از طراحان حرفه‌ای تجربه کاربری کمک بگیرید: بسیاری از گیمیفیکیشن ها به دلیل طراحی بد در وبسایت یا اپلیکیشن مورد استقبال قرار نمی گیرد. طراحی بد باعث سردرگمی کاربر و در نتیجه ترک وبسایت یا اپلیکیشن می شود.

 نقش راه مشتری در مراحل مختلف گیمیفیکیشن را طراحی کنید: کاربر در هنگام بازی برای رسیدن به امتیاز یا جایزه چه مسیری در وبسایت را طی می کنید. به بهترین نحو مسیر طی شده توسط کاربر را با توجه به هدف خود بهینه سازی کنید.

 

تا حد امکان مطالب خود را برای کاربر شخصی سازی کنید: برای مثال قهرمان بازی که قرار است سکه جمع کند.

بهتر است با کاربر هم نام باشد و محتوا برای او باشد: اجازه دهید کاربر درگیر بازی شود و بعد از او بخواهید اطلاعات بیشتری از خود را ثبت کند. فرایند بازی نباید بعد از عضو شدن یا ثبت بیشتر اطلاعات به اتمام برسد. یادتان باشد نگه داشتن مشتری پس از عضویت بسیار مهم است اگر هدف شما جذب مشتری است به نگه داشتن آن هم فکر کنید!

آیا به جمله «محتوا پادشاه است» ایمان آورده ای؟

اگر نه یه جای کارت ایراد داره، ما با بازاریابی محتوا فروشت رو چند برابر می‌کنیم

این مقاله مفید بود ؟
چرا از این پست راضی نبودید ؟
تصویر کپچا

Subscribe for free resources and news updates.