۱۷ نکته برای موفقیت در مصاحبه استخدامی!

۱۷ نکته برای موفقیت در مصاحبه استخدامی!

۱۷ نکته برای موفقیت در مصاحبه استخدامی! 1350 500 موعود توکلی

۱۷ نکته برای موفقیت در مصاحبه استخدامی!

 

قطعا شما بارها و بارها در مصاحبه های استخدامی شرکت کرده اید و احتمالا بعد از هر مصاحبه این سوال برای شما مطرح بوده که آیا در مصاحبه شرکت مورد نظرم قبول خواهم شد یا نه؟ در این نوشته قصد دارم ۱۷ نکته تجربیات شخصی خود را به عنوان فردی که بیش از ۵۰۰ مصاحبه استخدامی برای شرکت های مختلف  انجام داده ام بیان کنم. امیدوارم این موارد به استخدام در شرکت مورد علاقه شما منجر گردد.

 

در نظر داشته باشید که مصاحبه شغلی در اصل ماهیت یک مذاکره را دارد یعنی در غالب اوقات دوطرف سعی می کنند تا از یکدیگر امتیازات بیشتری بگیرند. بنابراین اصول حاکم بر یک مذاکره موفق غالبا در یک مصاحبه کاری نیز صادق است.

 

  • رزومه مخصوص یک شرکت طراحی کنید: سعی کنید اگر شرکت خاصی را مد نظر دارید، رزومه خود را مطابق خواسته ها و نیازهای آگهی استخدامی شرکت طراحی کنید. مطابق بودن عنوان رزومه شما با عنوان کاری، تاثیر به سزایی در دعوت شما به مصاحبه اول دارد.
  • رزومه خود را کوتاه کنید: برای بسیاری از مدیران مشاهده سوابق کاری نامرتبط و توضیح موارد عمومی (مانند متعهدو خوش برخورد …..) نا خوشایند است. سعی کنید در زمینه های مرتبط با تخصص خود صحبت کنید. مدیران تعدد تخصص ها را معمولا نشانه ای از عدم صحت و یا رویا پردازی متقاضی می دانند. بنابراین حتی اگر در زمینه های متعددی تجربه دارید سعی کنید به ۳ یا ۴ تخصص اصلی اشاره کنید و بقیه را در جلسه مصاحبه مطرح نمایید.
  • سعی کنید در رزومه خود از المان های گرافیکی استفاده کنید. مدیران نیز مانند همه، جذب زیبایی و جذابیت های گرافیکی می شوند و شاید این امر باعث نادیده گرفتن برخی از کاستی های رزومه شود.
  • جایگاه مذاکره ای صحیح را انتخاب کنید: اگر بدون ارسال رزومه به مصاحبه دعوت شده اید در این صورت ویژگی ها و تخصص شما به مصاحبه گر اثبات شده و شما جایگاه برتری را برای مذاکره خواهید داشت. در این صورت شما می توانید بیشتر شنونده باشید و در مواردی مصاحبه گر را به چالش بکشید. اگر شما برای یک موقعیت کاری باز در یک شرکت رزومه ارسال نموده اید شما قطعا موقعیت پایین تری نسبت به مصاحبه کننده خواهید داشت. بنابراین سعی کنید در جلسه مصاحبه به اثبات توانایی های خود بپردازید تا موقعیت خود را ارتقا دهید. ولی هرگز برای اثبات توانایی خود  از تخریب دیگران استفاده نکنید.
  • صادق باشید: صداقت شما موجب جلب اطمینان طرف مقابل خواهد شد و به سبب جلب این اطمینان شما جایگاه مذاکره ای برتری خواهید داشت. در نظر داشته باشید که یک مصاحبه گر حرفه ای به سرعت به حقیقت پی خواهد برد بنابراین بزرگنمایی در مهارتهای شغلی و یا پنهان کردن مشکلات معمولا موجب رد شدن شما در مصاحبه خواهد شد. حتی اگر از این مرحله نیز عبور کنید، شما انتظارات کارفرما را افزایش داده اید و اگر این انتظارات برآورده نگردد به زودی شاهد غروب خورشید همکاری خود خواهید بود.
  • به سوابق کاری خود احترام بگذارید: سوابق کاری شما بخشی از هویت شما هستند بنابراین اگر شرکت های سابق خود را نفی کنید و دائم به بد گویی از آنان بپردازید، در ذهن مصاحبه کننده منفی نگر جلوه خواهید کرد. به کرات دیده ام که افرادی که از حجم کاری یا رفتار بد شرکت های قبلی دائما شکایت می کنند وضعیت مشابهی در شرکت جدید خواهند داشت.
  • در شرکت فعلی خود بمانید و به مصاحبه جدید نروید!!! شاید تعجب کنید ولی اکثر مدیران علاقه مند به استخدام افرادی با سابقه طولانی هستند تا افرادی با سابقه های متعدد در شرکت های مختلف. حتی اگر از شرایط راضی نیستید سعی کنید حداقل دو سال در یک شرکت کار کنید. نود درصد تجربیات موفق  کاری پس از سال اول رخ خواهند داد. به عینه افرادی را دیده ام که در ماه چهارم یا پنجم قصد خروج از یک شرکت را داشته اند و معتقد بودند که کار در شرکت برایشان جذاب نیست و حتی اذیت کننده است، ولی پس از سال اول سالها به همکاری موفق با همان شرکت ادامه داده اند. در نظر یک مدیر فردی  با ۳ سال سابقه کاری در یک شرکت به فردی با ۵ سال سابقه در ۵ شرکت ارجحیت دارد.

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

 

  • پیشنهاد حقوقی خود را جذاب کنید!!! همانطور که قبلا اشاره شد مصاحبه یک مذاکره است و طرفین سعی در حداکثری کردن منافع خود را دارند. شاید تعیین حقوق یکی از پیچیده ترین قسمت های این مذاکره است. بنابراین از اهمیت و حساسیت خاصی برخوردار است. به این دو مثال توجه کنید: اگر حقوق شما پایین تر از انتظار کارفرما باشد احتمال استخدام شما بالا میرود چون ریسک استخدام شما برای کارفرما کمتر خواهد شد. کیفیت کار شما در طول زمان اهرم فشاری خواهد بود برای افزایش حقوق شما. اگر حقوق پیشنهادی شما بالاتر از انتظار کارفرما باشد احتمال اسخدام شما کم می شود چون ریسک استخدام شما برای وی بالا می رود و پس از استخدام اگر کیفیت کار شما مطابق نیاز کارفرما نباشد بر خلاف حالت قبل کاهش و یا تعدیل حقوقی وجود نخواهد داشت و نتیجه کار قطع همکاری است. در نظر داشته باشید که افراد در سازمان ها بالا میروند ولی هرگز پایین نمی آیند! محور مذاکره برای حقوق و دستمزد باید مزایای شما برا سازمان باشد نه دریافتی شما در شرکت های قبلی! سعی کنید به روش منطقی و ریاضی به کارفرما نشان دهید که حضور شما در سازمان او برای او سودآور خواهد بود. مثلا با حضور من روزانه فلان قدر تولید افزایش خواهد یافت و به سبب این افزایش A تومان به سود شرکت اضافه خواهد شد بنابراین من تقاضای B حقوق دارم. از استدلال هایی مانند دوری مسیر و … برای افزایش دریافتی اجتناب کنید.
  • مثبت اندیش باشید! دید مثبت شما به جایگاه شغلی و شرکت آینده باعث ایجاد دید مثبت در مصاحبه کننده خواهد شد. بنابراین به جای پرسیدن سوالاتی با رویکرد انتقادی سعی کنید با پرسیدن سوالاتی جهت هم افزایی فضای جلسه را مثبت تر نمایید. نمونه یک سوال با رویکرد منفی: در صورت تاخیر آیا از من حقوقی کسر خواهد شد؟ یک سوال با رویکرد مثبت: آیا امکان ارتقا شغلی برای من میسر است؟
  • فرم استخدام شرکت را دقیق و کامل پر کنید. حتی اگر رزومه خود را قبلا ارسال نموده اید، این کار نشانه حرفه ای بودن شما و ابراز علاقه شما برای کار با شرکت است.
  • قبل از جلسه مصاحبه درباره شرکت تحقیق کنید: آشنایی شما با شرکت و اشاره به آن ها در جلسه مصاحبه تاثیر شگفت انگیزی بر مصاحبه کننده دارد. سعی کنید با توجه به شناخت خود از شرکت جواب های خود را منطبق نمایید. به یک مثال توجه کنید: چه تجربیاتی در زمینه هوش مصنوعی دارید؟ من در شرکت قبلی روی پروژه A در این زمینه ۳ سال سابقه دارم. اتفاقا پروژه B را که توسط شرکت شما تولید شده را قبلا دیدم و برای بهبود آن پیشنهاداتی دارم.
  • خوب لباس بپوشید! تاثیر اولین برخورد شما با مصاحبه کننده بر کل فضای مصاحبه حاکم خواهد بود. در واقع مصاحبه کننده در ثانیه اول دیدن شما تصمیم می گیرد که شما را استخدام نماید یا خیر. اگر این تصمیم منفی باشد شما برای تغییر آن راهی طولانی در پیش خواهید داشت.
  • در رفتار خود با تمامی افراد سازمان دقت نمایید! شاید شما فقط با ۲ یا ۳ نفر مصاحبه نمایید ولی نظر تمامی افراد سازمان ممکن است تصمیم گیری مدیران موثر خواهد بود.
  • به صورت شفاف بر روی مزیت های کلیدی خود برای سازمان تاکید نمایید! سعی کنید هرچه شفاف تر به مصاحبه کننده بگویید که حضورتان چه مزایایی نسبت به سایرین برای سازمان خواهد داشت.
  • از گفتن انتظارات خود نهراسید! موارد مهم برای خود را به صورت شفاف و حتی با ذکر مثال برای مصاحبه کننده بیان نمایید. این امر نشان می دهد که شما برای خود و بالطبع سازمان آینده خود ارزش قائلید. داشتن موضع ممتنع یا خنثی در مورد قوانین سازمان یا خواسته های مصاحبه کننده بر خلاف تصور، شما را فردی بی تفاوت نشان خواهد داد. بنابراین بر روی خواسته های خود تاکید نمایید. ولی هرگز این موارد نباید جنبه مشاجره ای داشته باشد.
  • مصمم باشید! در مورد مهارت ها و تصمیم خود مصمم باشید. هرگز از کلماتی مانند تا بحال فکر نکرده ام یا هنوز تصمیم قطعی ندارم استفاده نکنید. مدیران هوشمند گزینه های دیگر استخدامی را بر افراد مررد (هرچند توانا و متخصص) ترجیح خواهند داد.
  • استرس را از خود دور کنید! غول استخدام را در ذهن خود بشکنید و سعی کنید با کمی شوخ طبعی فضای سنگین جلسه مصاحبه را بشکنید. استرس شما را در موضع مغلوب قرار خواهد داد و شما را از بیان تمام موارد باز خواهد داشت.

امیدوارم این نکات به استخدام شما در شرکت مورد نظرتان کمک کند. من همیشه از مصاحبه با افراد حرفه ای لذت برده ام، حتی اگر منجر به همکاری نشده باشد. ما در لابراتوار رسانه همواره مشتاق ملاقات افراد حرفه ای هستیم!

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

این مقاله مفید بود ؟
چرا از این پست راضی نبودید ؟
تصویر کپچا
۲ دیدگاه
  • با یه نگاه به سایت و مطالب سایت و وبلاگتون میشه متوجه شد شما که خودتون میگید دیجیتال مارکتینگ کار میکنید (از اسمی که برای خودتون انتخاب کردید) حتی اصول اولیه inbound marketing و Email marketing رو هم نمیدونید. نمونش همین مقاله سایتتون هست و الباقی مطالب که هیچ ارتباطی با هم ندارن. حداقل از یه مشاور کمک بگیرید که اینجوری آبروتون نره. البته باید ازتون تشکر هم بکنم چون میخوام سایت شما را به عنوان یکی از نمونه هایی بی سوادی که توی بازار هست به شاگردای دوره دیجیتال مارکتینگ معرفی کنم

    • موعود توکلی 2018-11-07 at 9:22 ب.ظ

      سلام. چقدر خوب بود که ایمیل و مشخصاتتون رو مینوشتید که بتونیم از تجاربتون برای بهبود مطالبمون استفاده کنیم و برای یادگیری در کلاساتون شرکت کنیم . در هر حال ما خوشحال میشیم که باعث شدیم شما بتونید سر کلاساتون نمونه های بد رو معرفی کنید تا دیگران هم دچار اشتباه نشن. لطفا هرچه بیشتر ما رو به عنوان نمونه بد به دیگران معرفی کنید!

Subscribe for free resources and news updates.