۴ راه برای افزایش شادی کارمندان در محیط کار

۴ راه برای افزایش شادی کارمندان در محیط کار

۴ راه برای افزایش شادی کارمندان در محیط کار 1350 500 زهرا لطف اللهی

اگر از من بپرسید که کلید یک کسب‌وکار موفق چه بوده‌است، می‌گویم که: “افزایش شادی کارمندان! یا به عبارتی مطمئن شوید که نیازهای کارمندان شما برآورده می‌شود.” زمانی که شما قادر به انجام این کار شدید، یک تیم متشکل از کارمندان خوشحال دارید و شانس بسیار بیشتری برای رسیدن به اهداف‌تان.

چرا؟ مطالعات نشان می‌دهد که وقتی کارمندان خوشحال هستند، بیشتر درگیر کار می‌شوند. در نتیجه مفیدتر کار می‌کنند و به احتمال زیاد منجر به ارائه نتایج با کیفیت بالاتر شده و وفاداری بیشتری به شرکت خواهند داشت. این امر نه تنها این اطمینان را می­دهد که سازمان طبق روال کار می‌کند، بلکه سود شرکت را نیز افزایش می‌دهد.

شادی کارکنان دارای مزایای زیادی است اما چه عاملی باعث می‌­شود که مردم عاشق شغل خود شوند؟ چگونه می­توانید به عنوان یک مدیر ، آن انتظارات را برآورده کنید؟

۱- حقوق جذاب و رقابتی 

همه ما می‌خواهیم درآمد خوبی کسب کنیم. بدون داشتن حقوق مناسب، نمی­‌توانیم مخارج زندگی خود را پرداخت کنیم و اگر تاکنون در چنین موقعیتی بوده‌­اید، می­دانید که چقدر استرس‌زا است.

در عین حال که درآمد خوب به ما کمک می­کند تا از شیوه زندگی موردنظر خود لذت ببریم، باید در نظر داشت پول تنها می‌تواند شادی را به یک نقطه خاص برساند. باور کنید یا نه، هنگامی که درآمد ایده‌­آل هر شخصی از حد آستانه خود فراتر رفت، شادی کاهش می­یابد. ما به چیزهایی که داریم عادت می‌کنیم و هرچه بیشتر تلاش می‌کنیم، بیشتر می‌خواهیم. این مسئله استرس را اضافه می‌کند، زیرا ما اغلب خود را با دیگران مقایسه می‌کنیم.

به عنوان یک صاحب کسب‌وکار کوچک، شما ممکن است قادر به ارائه چنین حقوقی در ابتدا نباشید. با این حال، شما باید آنچه که ارزنده است به کارمندان خود پرداخت کنید.

علاوه بر این ، می­توانید حقوقی پرداختی را با بیمه عمر تکمیل کنید یا برای محافظت از سلامتی آنها، عضویت رشته‌های ورزشی را فراهم کنید. همچنین می‌توانید از راه‌هایی مانند غذای رایگان، بلیط مسابقات ورزشی یا تفریحی استفاده کنید.

 

۲-  ایجاد فرهنگ سازمانی

در حالی که حس قدرت و مزایا در افزایش شادی کارمندان موثر است، فرهنگ سازمانی کمک بیشتری به این موضوع می­کند.

فرهنگ سازمانی راهی مطمئن برای حفظ کارمندان و رضایت آنها است. از این گذشته، این موضوع تعریفی از یک سازمان است به طوری که  اهداف، ارزش ها و رسالت شرکت را منعکس می­کند. باعث ایجاد محیط کاری مثبت می­شود که در آن کارمندان احساس قدردانی می­کنند و به روشنی درک می­کنند که چرا کار آنها ارزشمند است.

چگونه می‌توانید یک فرهنگ شرکتی بسازید که رونق بگیرد؟ استخدام، تشویق و توانمندسازی کارمندان برای شکل دادن به فرهنگ شرکت، بنابراین احساس می‌کنند که آنها یک بخش تأثیرگذار و با ارزش از تیم هستند. این بنیاد باید شامل همه افراد باشد و رفتار سمی مانند زورگویی و شایعات را قبل از اینکه همه‌گیر شود از بین ببرد.

فرهنگ همکاری و مشارکت را تشویق کنید. بگذارید هم تیمی­ها ناهار را با هم بخورند یا در فعالیت­های گروهی شرکت کنند. این به همه کمک می­کند تا با یکدیگر آشنا شوند و رفاقت و اعتماد شکل بگیرد. در همین راستا، تلاش کنید تا حد ممکن با کارمندان روراست باشید.

روراست بودن به معنای ارائه بازخورد منفی نیست، پیشرفت کارکنان را بببنید و به دستاوردهای آنها پاداش دهید. با آنچه که برای آنها مهم است آشنا شوید تا بتوانید به آنها فرصت دهید تا روی پروژه‌­ها با شور و شوق کار کنند و با مهارت­‌ها و مسئولیت‌­های جدید مقابله کنند.

۳- فرصت پیشرفت و یادگیری

یک نظرسنجی از مرکز تحقیقات در سال ۲۰۱۶ نشان داد که ۸۷ درصد از پاسخ‌دهندگان عقیده دارند که امکان دریافت فرصت‌های آموزشی و پیشرفت برای آن‌ها حیاتی است.

شما می‌توانید این کار را با داوطلب کردن کارمندان برای مسئولیت‌های جدید تشویق کنید تا آنها بتوانند استعدادهای پنهان را کشف کرده و روی کارهای جدید کار کنند. همچنین باید آن‌ها را با پشتیبانی در مسیر توسعه، مانند ایجاد فرصت‌های آموزشی برای عمیق‌تر کردن مهارت‌ها، همراهی کنید.

یکی دیگر از مزایای آن این است که کارمندان را هیجان‌زده و درگیر نگه می‌دارد و با بی‌علاقگی و یکنواختی مقابله می‌کند. در حدود ۹۱ درصد افراد نسل جدید بیان کرده‌اند که پیشرفت شغلی اولویت اصلی آن‌هاست و حفظ و ماندگاری کارمندان را در طولانی‌مدت، افزایش می‌دهد.

 

 

۴- تقویت رفاه کارمندان

فرهنگ متمرکز بر رفاه، متکی به حیله‌ها نیست. در این رویکرد کارمندان را به جای مجازات به خاطر تقصیرهایشان، به خاطر موفقیت‌هایشان تحسین و تمجید می‌کنند و تعادل کار و زندگی اولویت­‌بندی می­‌شوند. این روش طبق تحقیقات، کلید شادی است.

می‌توان امکان کار از راه دور را برای کارمندان فراهم کرد. با توجه به این که یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ از کسب‌وکارها نشان داد که ۵۷ درصد از شرکت‌ها، حداقل یک کارمند از راه دور دارند پس این دور از ذهن نیست.

در نظر بگیرید که کارمندی صاحب فرزند است. این به این معنی است که باید برای حضور داشتن در شرکت، رفت‌وآمد کند و زمانی را برای مراقبت از فرزندش اختصاص دهد. این یک تلاش پراسترس و پرهزینه است. اما اگر او می‌توانست در خانه کار کند چه؟ به این ترتیب، او رفت‌وآمد نمی‌کند و می‌تواند بدون این که تحت فشار قرار بگیرد، بچه­‌های خود را به مدرسه ببرد و همچنین زمان کاری با ارزش و کیفیت بیشتری را پشت سر می‌گذارد.

علاوه بر این، داشتن این تعادل بین کار و زندگی باعث می‌شود که کارمندان احساس قدرت و اعتماد کنند: شما به آن‌ها حس آزادی و انتخاب در کار را می‌دهید که در کجا و چگونه آن‌ها را ترجیح می‌دهند. آیا این به این معنی است که شما کاملا بی‌کار هستید؟ البته که نه. شما به کارکنان دستورالعمل می‌دهید، انتظارات را کامل برقرارکرده و به طور دوره‌ای آن‌ها را بررسی کنید.

هنگامی که کارمندان شما خوشحال هستند، با سازمان شما سازگارتر و وفادارتر خواهند بود. همان‌طور که می‌بینید، پاداش شما، با پرداخت هزینه برای آنچه که کارمندان لایق آن هستند، ایجاد فرهنگ سازمانی در شرکت و تمرکز روی رفاه آن‌ها، یک تیم راضی و باکیفیت خواهد بود که عاشق کاری هستند که انجام می دهند.

 

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

این مقاله مفید بود ؟
چرا از این پست راضی نبودید ؟
تصویر کپچا

Subscribe for free resources and news updates.