۹ شاخص کلیدی عملکرد دیجیتال مارکتینگ(قسمت دوم)

۹ شاخص کلیدی عملکرد دیجیتال مارکتینگ(قسمت دوم)

۹ شاخص کلیدی عملکرد دیجیتال مارکتینگ(قسمت دوم) 1350 500 کیوان کریمی‌پور

قسمت اول این مقاله را در اینجا بخوانید.

۶- Goal Completion Rate

میزان موفق بودن کمپین خود در رساندن یک مخاطب به مرحله نهایی و رسیدن به تارگت های تعریف شده را اندازه گیری کنید.

تعریف Goal Completion

این شاخص تعداد افرادی که یک هدف تعریف شده مارکتینگ را کامل می کنند اندازه گیری می کند، مانند عضو شدن در خبرنامه. شاخص Goal Completion میزان تبدیل شدن افراد از مرحله آگاهی به مراحل تعریف شده را اندازه گیری می کند. استراتژیست های محتوا و آنالیزوهای سایت از این شاخص برای مقایسه صفحات مختلف سایت و بهینه سازی آن استفاده می کنند.

واژه های کلیدی

Goal : یک هدف مارکتینگ برای مخاطبان است که باید آن را تکمیل کنند. مانند عضو شدن در خبرنامه یا تماس گرفتن با شرکت

Lead : یک فرد است که با انجام یک هدف، به محصول یا خدمت شما علاقه نشان داده است.

نکات

  • نرخ بالای شاخص Goal Completion نشان دهنده این است که کمپین شما به خوبی افراد را برای واکنش نشان دادن ترغیب کرده است.
  • نرخ بالای تولید Lead (سرنخ) نشان دهنده این است که کمپین شما به خوبی برای تیم فروش لید تولید کرده است و آن ها باید این لیدها را پیگیری کنند.
  • کمپین های مختلف اهداف مختلفی دارند. الزامات اهداف کمپین را در ابتدای کمپین مشخص و تعریف کنید.

۷- شاخص Online Conversions Metric

این شاخص میزان موفقیت شما در تبدیل مخاطبان به مشتری را اندازه گیری می کند. اندازه گیری نرخ تبدیل (Conversion Rate) کاملا به کسب و کار شما بستگی دارد. برای مثال یک خرده فروشی آنلاین می خواهد میزان فروش آنلاین خود را اندازه گیری کند در حالی که یک کسب و کار SaaS می خواهد میزان trial sign up را اندازه گیری کند.

بازدید صفحات و نرخ تبدیل

دیجیتال مارکترها از نقشه مسیرهای تبدیل سایت خود آگاهند. برای بسیاری از کسب و کارها، این مسیر تبدیل به محصول و صفحه خرید می رسد. بنابراین اندازه گیری بازدیدهای منتهی به این صفحات، یک شاخص مهم است.

واژه های کلیدی

New Customers : افرادی که برای اولین بار خرید کرده اند.

Returning Customers : خریدارانی که در گذشته حداقل یک بار خرید کرده اند.

Average Revenue per Buyer : مقدار سود در یک بازه زمانی تقسیم بر تعداد خریداران در آن بازه

مثال شاخص نرخ تبدیل

فرض کنید شما ۵۰ تبدیل از ۱۰۰۰ کلیک داشته اید.

نرخ تبدیل=  ۱۰۰*( ۱۰۰۰/۵۰ ) = %۵

یک کمپین همه جانبه دیجیتال می‌خوام

اگر می‌خوای کسب و کارت تو اینترنت بترکونه از همینجا شروع کن

 

نکات

  • وقتی شما نرخ تبدیل را بررسی می کنید، فقط میزان فروش را در نظر نگیرید، بلکه نگاهی به درصد بازگشت مخاطبان، میزان لاگین، تعداد افزایش اعضا و … نیز داشته باشید. بررسی این موضوعات نقاط ضعف و قوت را به شما نشان می دهد.
  • بهینه سازی و تست خود را روی دیتای گذشته انجام دهید.
  • صفحات فرود شما، صفحه هوم و صفحات ورودی، تاثیر زیادی روی افزایش نرخ تبدیل دارند. از متمرکز بودن و هدفمند بودن این صفحات از دیدگاه مخاطب اطمینان حاصل کنید.

Online Conversions Metric

۸- شاخص افزایش اعضای خبرنامه

این شاخص تعداد افرادی را که از سایت شما بازدید می کنند و در خبرنامه عضو می شوند، نشان می دهد. افزایش اعضای خبرنامه، کیفیت عملکرد محتوا را نشان می دهد.

نکات

  • همه ایونت ها را به صورت Goal تعریف کنید تا گزارش دقیق و مفیدی داشته باشید.
  • سابمیت شدن فرم بدون اطلاع از اتفاقی که بعد از آن، عدم قطعیتی به وجود می آورد که در مخاطب مخاطره ایجاد می کند. حداقل فیدبکی که بعد از سابمیت کردن فرم می توان به مخاطب داد، گفتن “سابمیت شد” است و یکی از بهترین فیدبک هایی که می توان داد، توضیح دادن فرایندی است که بعدا اتفاق خواهد افتاد.
  • هرچه کمتر،بهتر. فیلدهایی که از مخاطب می خواهید پر کند هرچه بیش تر شود نرخ تبدیل شما کاهش پیدا می کند. تا حد امکان از فیلدهای اضافی صرف نظر کنید. در بسیاری از موارد فقط گرفتن آدرس ایمیل کافی است.

در یک تحقیق با کاهش تعداد فیلدهای درخواستی از ۱۱ به ۴، تعداد عضو شوندگان ۱۶۰ درصد افزایش پیدا کرد.

چرا افراد در خبرنامه من ثبت نام نمی کنند؟

زمان بندی: اگر به محض وارد شدن فرد به سایت به او پیشنهاد ثبت نام دهید و فرد فرصت کافی برای بررسی صفحه سایت شما را نداشته باشد شما نرخ تبدیل پایینی خواهید داشت. اگر زمانی که فرد می خواهد از سایت خارج شود هم به او پیشنهاد دهید به آن توجه نمی کند و حتی به احتمال زیاد متن نوشته شما را هم نمی خواند.

محل CTA : شما می خواهید افراد وقتی وارد سایت شما می شوند کاملا آن را بررسی کنند. برای شما مطلوب نیست که به محض وارد شدن فرد اورا به جای دیگری هدایت کنید که منجر به خارج شدن وی شود. به همین دلیل احتمالا بهترین مکان CTA صفحه اصلی شما نیست. صفحات محصولات و سرویس ها یا صفحه قیمت معمولا بهترند، درست است که افراد کمتری آن را می بینند و عضو می شوند ولی احتمال تبدیل شدن به خریدار در آن ها بیش تر است.

جمله بندی: پرسیدن سوال بله خیر و گرفتن جواب بله یا خیر کمک چندانی به شما نمی کند. شما باید جمله های مختلف را تست کنید. معمولا جمله های امری مثل “عضو شوید” ، ” هر هفته خبرنامه ما را دریافت کنید” و … بازخورد بهتری دارند.

۹- شاخص بازگشت بازدیدکنندگان(Returning Visitors)

وبسایت شما چقدر در ساختن رابطه با مخاطب قوی است؟

شاخص بازگشت بازدیدکنندگان، رفتار فردی را که چندین بار به سایت می آید، زیر نظر می گیرد.این شاخص به مارکترها اجازه می دهد که متوجه شوند چقدر در ساختن رابطه با مخاطبان آنلاین موفق بوده اند. این شاخص به خصوص برای نشان دادن ارزش بازاریابی محتوا، موثر است. این شاخص بر اساس تعداد بازدید افراد در زمان های مختلف بخش بندی می شود: ۲-۳ بازدید، ۴-۹ بازدید و بیش از ۱۰ بازدید. اندازه گیری این شاخص به صورت ماه به ماه دید خوبی به مارکتر می دهد. شاخص بازگشت بازدیدکنندگان این امکان را به مارکتر می دهد که با مهندسی معکوس میزان ترافیک سایت، کیفیت محتوای تولیدی در زمان های مختلف را ارزیابی کند.

چالش های شاخص بازگشت بازدیدکنندگان

چالش این شاخص این است که اگر مخاطب اجازه دسترسی به کوکی دستگاه خود را نداده باشد یا از بروزر دیگری استفاده کند، شناسایی نمی شود.

نکات

  • مخاطبی که در دسته ۲-۳ بازدید قرار می گیرد، میزان وفاداری پایینی را نشان می دهد. البته این موضوع به ماهیت کسب وکار شما نیز بستگی دارد. آیا محصول شما هرروز استفاده می شود یا به عنوان محصولی لوکس شناخته می شود؟
  • شما درصد بازگشت بازدیدکنندگان را نمی توانید به تنهایی عامل اندازه گیری وفاداری مشتری بدانید.
  • به میانگین دقت کنید. تعداد صفحات بازشده در هر بازدید(Page per Visit) می تواند نشان دهد که آیا محتوای تولیدی شما همان چیزی بوده است که مخاطب به دنبالش بوده یا خیر.

شاخص بازگشت بازدیدکنندگان

اندازه گیری و تحلیل این شاخص ها برای تیم مارکتینگ ضروری است و کمک شایانی به تصمیم گیری می کند. تحلیل حاصل برای بهینه کردن کمپین لازم است و برای کمپین های آینده دید بسیار بهتری به مارکترها می دهد.

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

این مقاله مفید بود ؟
چرا از این پست راضی نبودید ؟
تصویر کپچا

Subscribe for free resources and news updates.