domain authority یا اعتبار دامنه چیست؟

domain authority چیست

domain authority یا اعتبار دامنه چیست؟

domain authority یا اعتبار دامنه چیست؟ 1350 500 مجید رجبی

Domain Authority یا همان اعتبار دامنه (DA) که توسط MOZ به وجود آمده، امتیازی است که برای رتبه بندی سایت ها در موتورهای جست و جو و پیش بینی نحوه قرار گیری آن ها در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP)، به هر سایت اختصاص می یابد. مقدار امتیاز Domain Authority بین ۰ تا ۱۰۰ است که هر چه این امتیاز برای یک سایت بالاتر باشد، توانایی آن در رتبه بندی بیشتر است.

Domain Authority بر مبنای فاکتورهای زیادی محاسبه می شود، مثلاً Linking root domains و تعداد کل لینک ها که به یک Domain Authority اشاره می کند. از این امتیاز می توان برای مقایسه وب سایت ها و پیگیری روند «قدرت رتبه گیری یک سایت» در مرور زمان استفاده کرد.

برای آگاهی از اعتبار دامنه سایت هایتان می توانید از MozBar (یک افزونه رایگان گوگل کروم) ، Link Explorer (ابزار آنالیز بک لینک ها) و یا بخش آنالیز SERP در Keyword Explorer استفاده کنید.

امتیاز Domain Authority چطور به دست می آید؟

Domain Authority

MOZ، امتیاز دهی Domain Authority را بر اساس مقیاس لگاریتمی ۱۰۰ نقطه  انجام می دهد. از این رو کاملا واضح است که رشد امتیاز از ۲۰ به ۳۰ بسیار آسان تر از رشد امتیاز از ۷۰ به ۸۰ می باشد.

Domain Authority خوب چیست؟

به صورت کلی ، سایت هایی که لینک های خارجی با کیفیت بالا (مانند Wikipedia یا Google.com) بسیار زیادی دارند، در بالاترین حد Domain Authority قرار می گیرند. در مقابل، سایت کسب و کارهای کوچک و سایت هایی که دارای Inbound Links کمتری هستند، ممکن است DA به مراتب کمتری داشته باشند. سایت های جدید همیشه با امتیاز Domain Authority = 1 شروع به فعالیت می کنند.

از آنجایی که DA فقط یک پارامتر برای پیش بینی توانایی رتبه گیری سایت ها است، نباید تنها هدف شما « کسب یک DA بالا » باشد. به امتیازهای DA سایت های رقیبانتان که برای به دست آوردن جایگاه بهتر در صفحه نتایج جستجو، مستقیما با آنها در حال رقابت هستید نگاهی داشته باشید و هدف خود را کسب یک امتیاز بالاتری نسبت به رقبایتان تعیین کنید. یکی از بهترین معیارهای رقابت، استفاده از این روش برای کسب DA بالاتر است. به دلیل اینکه DA یک ابزار مقایسه ای است، امتیاز Domain Authority خوب یا بدی وجود ندارد.

Domain Authority و Page Authority

Domain Authority و Page Authority

در مقابل Domain Authority که قدرت رتبه گیری را برای کل دامین و Subdomain ها پیش بینی میکند، Page Authority (اعتبار صفحه) قدرت تک تک صفحات را اندازه می گیرد.

تعریف فنی و روش کار Domain Authority

Domain Authority برمبنای داده هایی که از طریق Link Explorer سایت ایندکس شده اند و با استفاده از تعداد زیادی فاکتور دیگر محاسبه می شود. DA در واقع برای پیدا کردن بهترین الگوریتم که بیشترین ارتباط و نزدیکی را با داده های لینک ها و هزاران نتیجه واقعی جستجو شده دارد، از یک مدل فراگیری ماشینی (Machine Learning model) پیش بینی شده استفاده می کند.

از آنجایی که Authority بر اساس محاسبات machine learning به دست می آید، نتایج سایت شما ممکن است بر اساس مبنای محاسبه دچار نوسان شود. به عنوان مثال اگر از فیسبوک میلیون ها لینک جدید به دست آورده باشید، PA و DA به فیسبوک مرتبط خواهند شد. بر این اساس، همیشه باید از Domain Authority به عنوان معیار مقایسه ای استفاده کنید.

 

چرا گوگل سایتم رو در صفحه اول نشون نمی‌ده؟

بهینه سازی و سئو رو برای سایتت شروع کن

 

چطور می توان Domain Authority را افزایش داد؟

تاثیرگذاری مستقیم بر روی Domain Authority کار مشکلی است. Domain Authority از تجمیع معیارها و اطلاعات لینک هایی تشکیل شده است که بر روی امتیاز DA اثر گذارند. بهترین راه برای تاثیر گذاری بر روی DA، بهبود کلی سئوی سایت است. شما باید به طور ویژه ای بر روی ساخت بک لینک و جذب بک لینک های معتبر از سایت هایی با DA و PA بالا تمرکز کنید. البته در زمان لینک سازی باید به Spam Score سایت ها هم توجه داشته باشید.

چرا Authority سایت تغییر می کند؟

از آنجایی که Domain Authority متشکل از پارامترها و محاسبات مختلفی است، تعیین دلیل اصلی تغییر در Domain Authority یا  Page Authority  می تواند به یک چالش پیچیده تبدیل شود. عوامل و دلایل بالقوه زیادی در افزایش یا کاهش امتیاز DA شما اثر گذارند. در ادامه، تعدادی از این فاکتورهای مؤثر بر DA را با هم بررسی میکنیم:

  • پروفایل لینک های شما افزایش یافته ولی هنوز در وب ایندکس MOZ ثبت نشده است.
  • از سایت هایی که در نتایج رتبه بندی گوگل شرکت نمی کنند، لینک گرفته اید.
  • MOZ تعداد بیشتر یا کمتری از Referral Domain های شما را نسبت به گذشته خزیده (crawled) است.

نکته مهمی که در بررسی نوسانات Domain Authority و  Page Authority باید به آن توجه داشته باشید این است که DA به پارامترهای مثبت و منفی زیادی بستگی دارد.

در نهایت برای اینکه از DA ، اهمیت و نحوه افزایش آن درک بهتری داشته باشید، می توانید از متخصصین سئو کمک بگیرید و با دریافت مشاوره، از آن ها بخواهید به شما در تعیین استاتژی هایتان کمک کنند.

 

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید:

گوگل سندباکس چیست و چه تأثیری بر سئوی سایت دارد؟

معرفی ابزار های سئو سایت

روش های مؤثر در سئوی خارجی وب سایت

این مقاله مفید بود ؟
چرا از این پست راضی نبودید ؟
تصویر کپچا

Subscribe for free resources and news updates.