بهترین ابزارهای تحلیل شبکه های اجتماعی

تحلیل شبکه های اجتماعی

بهترین ابزارهای تحلیل شبکه های اجتماعی

بهترین ابزارهای تحلیل شبکه های اجتماعی 1350 500 کیوان کریمی‌پور

تحلیل شبکه های اجتماعی را چطور و با چه ابزاری انجام دهیم؟ شبکه های اجتماعی می توانند شامل هر چیزی اعم از خانواده، دوستان، کلاس درس، اشیا و سایر موارد مشابه باشند، با استفاده از ارتباطاتی که بین این اعضای شبکه وجود دارد می توان به موارد مهمی شامل اعضای مهم و کارساز و چگونگی شکل گیری اینگونه شبکه ها پی برد که برای کارهای تجاری و تحقیقاتی بسیار مهم اند. برای دست یابی به این موارد باید شبکه های اجتماعی را با استفاده از ابزارهای خاص مورد تجزیه و تحلیل یا آنالیز قرار داد. ابزارهای آنالیز شبکه های اجتماعی به طور کلی شامل دو بسته مبتنی بر رابط های گرافیکی کاربر (GUIs) و بسته های ساخته شده برای زبان های برنامه نویسی/ اسکریپت نویسی هستند. این ابزارها، ابزارهای قوی و قابل توسعه هستند و قادر به آنالیز شبکه های بزرگ داده و تجسم سازی این شبکه ها می باشند. با تجسم سازی می توان داده های منزوی یا داده های مرکزی و اصلی و سایر موارد مهم را به سادگی کشف کرد. در این مقاله برخی از مهم ترین ابزارهای تحلیل شبکه اجتماعی معرفی شده و با توجه به برخی قابلیت های آن ها مورد مقایسه قرار گرفته اند.

یک شبکه‌ اجتماعی، شبکه‌ای متشکل از افراد، گروه‌ها و ارتباطات بین آن‌ها است. افراد و گروه‌های عضو آن گره‌های آن را تشکیل می‌دهند و وابستگی‌های بین این افراد مانند دوستی، خویشاوندی، تجارت، علایق مشترک و غیره یال‌های بین گره‌ها را تشکیل می‌دهند. با بیشتر شدن گره‌ها و یال‌های بین آن‌ها شبکه هم پیچیده‌تر می‌شود و می‌توان با آنالیز شبکه آن‌ها را تحلیل و بررسی کرد.

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

 

تحلیل و بررسی شبکه های اجتماعی به شما کمک می کند که بتوانید استراتژی هدفمند و مؤثرتری داشته باشید. اگر شما از اینستاگرام برای بهبود کسب و کار خود استفاده می کنید، احتمالاً از اهمیت وجود یک استراتژی اینستاگرامی مناسب نیز آگاهید و تاکنون برای خود یک استراتژی اینستاگرامی اتخاذ کرده اید؛ اما آیا استراتژی اینستاگرام شما مؤثر است؟ چطور می‌توانید استراتژی اینستاگرامی خود را ارزیابی کنید؟ برای این کار می‌توانید کتاب «آیا استراتژی اینستاگرام شما مؤثر است؟» را از لینک زیر دانلود، مطالعه و به کمک آن استراتژی اینستاگرام خود را ارزیابی یا به عبارتی میزان موفقیت آن را اندازه‌گیری کنید.

 

معرفی بهترین نرم افزار های تحلیل شبکه های اجتماعی

۱- Followerwonk: یکی از ابزارهای تحلیل توییتر Followerwonk است.این ابزار آمار دقیقی از اکانت شما و دنبال کنندگان به شما ارائه می کند. با کلیک بر روی زبانه Analytics می توانید یک نام کاربری توییتر (کاربری خود و یا شخص دیگری) را وارد کنید و این ابزار اطلاعاتی مانند: آنلاین بودن مخاطبان شما، زمان انتشار پست های جدید، مشاهده بازخورد پست های منتشر شده از سوی دنبال کنندگان و… را در اختیار شما قرار می دهد. Followerwonk با قابلیت رسم نمودار، می تواند در تحلیل شبکه های اجتماعی بر اساس مقایسه نمودارها به شما کمک کند تا موارد موثر را درک کنید.

تحلیل شبکه های اجتماعی

۲- Buffer: با نرم افزار تحلیل شبکه های اجتماعی Buffer می توانید تمام آمارهای مربوط به تعاملات فیس بوک، توییتر، Google+ و LinkedIn  را که در این شبکه ها ارسال می کنید، دریافت کنید. یکی از ویژگی های جذاب این برنامه علامت گذاری پست های مورد علاقه در ابتدای پست های ارسالی است و با به روز رسانی صفحه، پست مورد نظر همچنان در بالاترین جایگاه نشان داده می شود.

تحلیل شبکه های اجتماعی

۳- Quintly: ابزاری برای مقایسه بازار کار خود بوسیله اکانت ها و مقایسه آن با رقبا در شبکه های اجتماعی فیسبوک، توئیتر، گوگل پلاس و یوتیوب.

تحلیل شبکه های اجتماعی

۴- Cyfe: این ابزار در واقع برای شما یک داشبورد ایجاد می کند که برای تجزیه و تحلیل خود از امکاناتی همانند گوگل آنالیتیکس، Salesforce، آمازون، فیس بوک، وردپرس، توئیتر و… از یک محل واحد در یک زمان، بهره مند شوید.

تحلیل شبکه های اجتماعی

چطور از طریق شبکه‌های اجتماعی مشتری جلب کنم؟

برای افزایش فروش، مدیریت شبکه های اجتماعی خودت رو به ما بسپر!

 

۵- Keyhole :Keyhole امکان ردیابی و نظارت آنلاین بر روی بحث هایی که در شبکه های اجتماعی درباره برند شما ایجاد می شود را فراهم می کند.

تحلیل شبکه های اجتماعی

۶- Klout: این نرم افزار میزان تاثیر گذاری شما را در شبکه های اجتماعی پر مخاطب با امتیازدهی (۰ تا ۱۰۰) ارزیابی کرده و منتشر می کند. در صورت پایین بودن امتیاز، Klout می تواند محتوایی را پیشنهاد دهد که شما از طریق تولید و انتشار آن می توانید این امتیاز را بهبود بخشید.

تحلیل شبکه های اجتماعی

۷- TweetReach: هر کلمه کلیدی، هشتگ یا نام کاربری را تایپ کنید TweetReach یک صفحه از نمودارها را در جستجوی خود باز می کند، که شامل  تعداد نمایش، فعالیت ها و میزان مشارکت می باشد. این قابلیت در چگونگی استفاده از هشتگ ها و کلمات کلیدی بسیار مفید بوده و می تواند به  تعاملات هرچه بیشتر در پست های ما منجر شود.

تحلیل شبکه های اجتماعی

۸- Klear: پس از اتصال حساب های کاربری مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام به Klear این ابزار در ابتدا پروفایل شما و دنبال کنندگان را تجزیه و تحلیل می کند، سپس اطلاعاتی از میزان فعال بودن اکانت و میزان علاقه دنبال کنندگان را در دسترس شما قرار می دهد.

تحلیل شبکه های اجتماعی

۹- SumAll: این ابزار به شما کمک می کند تا با اتصال تمام حساب های تجارت الکترونیک خود به هم و تهیه یک نمودار تعاملی، تحلیلی مناسب از کسب و کار خود داشته باشید. امکانات این ابزار شامل: نظارت آنلاین، ردیابی هدف، مشاهده نظرات و اخبار مربوط به مشتریان و پیش بینی عملکرد آینده پروژه است.

تحلیل شبکه های اجتماعی

۱۰- Tailwind: این نرم افزار یک راه حل بازاریابی در شبکه های اجتماعی مانند  Pinterest و Instagram است که به شما کمک می کند محتویات برنامه را تنظیم کنید، مکالمات را نظارت و عملکرد اکانت خود را تجزیه و تحلیل کنید. در Pinterest عملکرد اکانت بر اساس پین ها ، تعداد نمایش و دنبال کنندگان بررسی شده و در اختیار شما قرار می گیرد اما در اینستاگرام به تعداد فالوور ،نظرات ، لایک ها و موارد مشابه بسنده می کند. برای بهبود تأثیر بازاریابی اینستاگرامی خود می توانید کتاب راهنمای «چطور از اینستاگرام برای بهبود کسب و کارمان استفاده کنیم؟» را از لینک زیر دانلود و مطالعه کنید.

تحلیل شبکه های اجتماعی

نتیجه گیری

در این مقاله ما به پیرامون شبکه های اجتماعی و آنالیز آنها پرداختیم و برخی از ابزارهایی که قادر به آنالیز یا تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی بزرگ بودند را معرفی کردیم. همه این ابزار ها قادر به محاسبه معیارهای شبکه و آمار (انواع مرکزیت ها، چگالی، قطر و…) ویرایش، تشخیص جوامع و فیلتر شبکه هستند. اکثر آن ها قابل توسعه و متن باز بودند، و بیشتر آن ها از فرمت های ورودی همچون Pajek, UCINet و سایر فرمت های رایج پشتیبانی می کنند. زبان پیاده سازی اکثر این ابزارها زبان جاوا و C++ بوده و بر روی پلت فرم هایی همچون ویندوز، لینوکس و MAC OS قابل اجرا هستند.  برخی از این ابزارها علاوه بر آنالیز قادر به تجسم سازی شبکه هستند که مزیتی برای آن ها در برابر دیگر ابزارها است. در بین این ابزارها تنها GraphChi  و NetMiner دارای الگوریتم های توصیه گر هستند.

تصمیم گیری اینکه برای تحلیل شبکه های اجتماعی خود از چه ابزاری استفاده کنید بستگی به هدف شما و نوع کسب و کارتان دارد. قبل از گرفتن این تصمیم KPI شبکه های اجتماعی خود را مشخص کنید. این ابزارها بعضاً با یکدیگر هم‌پوشانی دارند ولی اگر می خواهید حداکثر استفاده را از ابزارهای آنالیز ببرید با یکی از آن ها شروع کنید و در صورتی که نیازهای شما را برآورده نکرد در صدد رفع آن برآیید. استفاده از تجربه افرادی که از ابزارهای گوناگون تحلیل شبکه های اجتماعی استفاده کرده اند هم می تواند شما را در انتخاب KPI مناسب و هم در انتخاب ابزار یاری دهد.

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

منابع:

۱- mit

۲- buffer

۳- followerwonk

۴- quintly

۵- wikipedia

۶- cyfe

۷- keyhole

۸- lithium

۹- klear

۱۰- tailwindapp

۱۱- sumall

این مقاله مفید بود ؟
چرا از این پست راضی نبودید ؟
تصویر کپچا
۲ دیدگاه

Subscribe for free resources and news updates.