مقایسه ناپ کامرس و مجنتو

مقایسه ناپ کامرس و مجنتو

مقایسه ناپ کامرس و مجنتو

مقایسه ناپ کامرس و مجنتو 1350 500 موعود توکلی

ناپ کامرس یا مجنتو ، کدام بهتر است؟ هنگام انتخاب یک پلتفرم برای طراحی فروشگاه اینترنتی باید دقت زیادی به خرج دهید چرا که تعویض پلتفرم کار مشکل و زمان بری خواهد بود. بسیاری از افراد هنگام انتخاب پلتفرم فکر می کنند که خیلی زود می توانند آن را عوض کنند اما نمی دانند که عوض کردن پلتفرم مثل عوض کردن اسکلت یک ساختمان بسیار سخت و در مواردی غیر ممکن است و باید ساختمان را دوباره از نو بسازند. در این مطلب ما دو مورد از بهترین پلتفرم های فروشگاه اینترنتی، یعنی پلتفرم معروف مجنتو و پلتفرم قدرتمند ناپ کامرس را به طور کلی با هم مقایسه می‌کنیم. هر دو پلتفرم قابلیت های بسیار زیادی دارند و هر دو برای کسب و کارهای متوسط و کسب و کارهای بزرگ طراحی شده اند.

قیمت

مقایسه ناپ کامرس و مجنتو

ناپ کامرس اصالتاً اپن سورس و رایگان است، با این حال ورژن های کاستمایز شده آن توسط شرکای تجاری ناپ کامرس، رایگان نیست و ممکن است بین ۲۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار برای شما هزینه در بر داشته باشند. مجنتو نیز دارای دو ورژن اپن سورس رایگان و ورژن پولی است. نسخه پولی مجنتو به دو شکل متفاوت عرضه می شود: «magento 1» و «magent2» . لایسنس magento 1  بر اساس سرور و لایسنس magento 2  بر اساس فروش فروشگاه محاسبه می شود. اولی از ۱۸۰۰۰ دلار در سال و دومی از ۲۲۰۰۰ دلار تا ۷۵۰۰۰ دلار در سال برای خریداران هزینه خواهد داشت.

شما می توانید در هر دو مورد از ورژن های رایگان استفاده کنید که احتمالاً در این صورت فقط هزینه های مربوط به هاستینگ و خرید برخی پلاگین ها را تقبل خواهید کرد. البته باید اضافه کنم که برای استفاده از ورژن های رایگان باید حتماً سواد برنامه نویسی و پیکر بندی لازم برای استفاده از آن ها را داشته باشید؛ چرا که هیچ کدام از این سلوشن ها برای استفاده افراد غیر متخصص طراحی نشده اند.

برای خرید ورژن پولی مجنتو باید به سایت اصلی مجنتو مراجعه کنید و برای خرید ورژن های پولی ناپ کامرس باید به سولوشن پارتنر ها یا همان شرکای تجاری این شرکت مراجعه کنید. قطعا هر دوی این پلتفرم ها احتیاج به شخصی سازی خواهند داشت که برای این موارد معمولاً باید به صورت نفر ساعتی هزینه هایی را پرداخت کنید و هزینه آن بین ۱۰ تا ۳۰ دلار به ازای هر ساعت خواهد بود.

امکانات

مقایسه ناپ کامرس و مجنتو

هر دوی این پلتفرم ها تمام آنچه که شما برای داشتن یک فروشگاه تمام عیار نیاز دارید را در اختیار شما قرار خواهند داد. هر دو پلتفرم دارای امکانات پایه مدیریت محصولات، مدیریت دسته بندی ها، ابزار های سئو، مدیریت چند فروشگاه همزمان، مدیریت چند فروشنده و پشتیبانی از مدل های مختلف پرداخت و حمل هستند.

در مورد مجنتو تفاوت زیادی بین امکانات ورژن رایگان و دو ورژن پولی وجود دارد. حتی بین ورژن ۱ و ۲ نیز اختلاف زیادی در امکانات وجود دارد. به نظر می رسد مجنتو قصد دارد قدرت توسعه خود را بر مجنتو ۲ متمرکز کند. هر چند امکان توسعه ورژن رایگان و افزودن امکانات در غالب کاستمایزیشن وجود دارد ولی قطعا بر روی پرفورمنس نهایی تاثیرات منفی خواهد داشت. مجنتوی ۱ امکانات کاملی از جمله ابزارهای وفاداری مشتری مانند سیستم امتیاز دهی، کارت هدیه و اعتبار مجازی را پشتیبانی می کند. این ابزارها به افزایش نرخ خرید و وفاداری مشتری منجر می شود. مجنتو ۲ از امکانات دیگری مانند قیمت گذاری منعطف، سیستم کوپن و پروموشن های مبتنی بر تیپ مشتری پشتیبانی می کند.

در مورد ناپ کامرس نیز تمامی موارد بالا پشتیبانی می شود و نکته جالب این که در نسخه رایگان موارد بیشتری در اختیار کاربر قرار می گیرد. البته مقایسه امکانات در حالت کلی بسیار مشکل و غیر ملموس است و برای مقایسه باید حتما مقایسه بر روی یک پروژه حقیقی انجام شود. در نهایت به عنوان یک نتیجه گیری کلی می توان گفت که امکانات مجنتو نسخه ۲ در حالت کامل کمی بیش از ناپ کامرس است ولی امکانات ناپ کامرس رایگان نسبت به نسخه رایگان مجنتو با اختلاف بسیار زیادی بیشتر است.

شخصی سازی

مقایسه ناپ کامرس و مجنتو

یکی دیگر از جنبه های مقایسه این دو پلتفرم، قابلیت شخصی سازی آن ها است. با وجود اینکه هر دو نرم افزار امکانات بسیار زیادی را شامل می شوند ولی معمولا هر کسب و کار بر حسب نوع فروش و محصول، نیاز به شخصی سازی جزئی و یا کلی دارد. هر دو پلتفرم از طریق API امکان دسترسی به پایگاه داده را فراهم می کنند. علاوه بر این هر دو زیر ساخت دارای مارکت بسیار کاملی برای خرید پلاگین های مختلف هستند. پلاگین ها پس از نصب، امکانات مورد نظر را به فروشگاه اضافه می کنند که برخی از این پلاگین ها رایگان و برخی پولی هستند. علاوه بر پلاگین ها هر دو زیرساخت امکان نصب ۱۰۰ ها تم را به شما می دهند که با استفاده از آن ها می توانید ظاهر فروشگاه خود را تغییر دهید. در مرحله آخر با توجه به متن باز بودن هر دو نرم افزار امکان تغییرات دلخواه توسط توسعه دهندگان نیز وجود دارد. در نظر داشته باشید برای توسعه هر دو پلتفرم از طریق کدنویسی حتما از شرکت ها یا افراد مسلط به پلتفرم استفاده کنید؛ در غیر این صورت احتمال کاهش شدید پرفورمنس دور از ذهن نیست.

می‌خوای یه فروشگاه به وسعت اینترنت داشته باشی؟

ما حرفه‌ای‌ترین فروشگاه آنلاین رو برات طراحی می‌کنیم.

کدنویسی و امنیت

مقایسه ناپ کامرس و مجنتو

یکی از تفاوت های اساسی بین پلتفرم ها، زبان برنامه نویسی آن ها است. ناپ کامرس با تکنولوژی ASP.NET ، مجنتو با PHP و ASP.NET نوشته شده است. استفاده از ASP.NET یعنی توسط مایکروسافت حمایت می شود و استفاده از PHP یعنی این پلتفرم به صورت توسعه گروهی community driven پیاده سازی شده است. علاوه بر این، ویندوز و ASP.NET و MS SQL SERVER به عنوان محیط هایی که بیشترین بهره وری را دارند شناخته شده اند و ASP.NET Core بسیار سریع تر است. این قابلیت (بالاترین بهره وری) به معنای منابع مورد نیاز کمتر و هاستینگ ارزان تر است. ناپ کامرس همچنین یک ساختار توسعه پذیر دارد که به دولوپرها اجازه می دهد بدون تغییر هسته، بسیاری از عملکردهای پلاگین ها را نادیده بگیرند. بنابراین سفارشی سازی ناپ کامرس سریع تر و راحت تر است که منجر به بازگشت سرمایه سریع تر می شود.

ناپ کامرس قصد دارد که امنیت خود را افزایش دهد. مجنتو در هر نسخه به روز رسانی، یک سری پچ امنیتی منتشر می کند و گاهی اوقات حتی بین به روز رسانی ها هم پچ امنیتی ارائه می دهد.

مجنتو در هر نسخه ای که به روز رسانی می کند و گاهی حتی بین به روز رسانی های خود، یک سری پچ امنیتی ارائه می دهد. البته این امکانات فقط برای نسخه های پولی قابل استفاده هستند. نسخه های رایگان حتی به روز رسانی های امنیتی معمولی را هم دریافت نمی کنند. پچ ها تنها زمانی  به کاربران معرفی می شوند که آن ها از لحاظ تجاری قابل اعتماد شوند.

در مقابل، ناپ کامرس از زمان راه اندازی فقط یک پچ امنیتی دارد و آن یک پچ هم یک قطعه خارجی است. این یعنی شما مجبور نیستید که به طور مداوم نسخه ناپ کامرس را به روز رسانی کنید، این که چند سال از یک نسخه استفاده کنید، هم ایمن و هم معقولانه است. اما در مجنتو، اگر به روز رسانی های جدید امنیتی را دریافت نکنید ممکن است فروشگاه شما نسبت به شکاف های امنیتی، خطاها و حملات مخرب آسیب پذیر شود.

اگر بخواهیم در بحث امنیتی این دو پلتفرم عمیق تر شویم، می توانیم بگوییم که نسخه اپن سورس مجنتو کاملاً با PCI (یکی از استانداردهای امنیت داده در صنعت کارت های پرداخت) سازگار نیست. این یعنی فرآیند پردازش کارت های اعتباری نمی تواند به صورت امن انجام شود. به این ترتیب شما نمی توانید از درگاه های پرداخت اینترنتی استفاده کنید و برای حل این مشکل باید از یک اکستنشن اضافه استفاده کنید. نسخه پولی مجنتو حاوی یک اپلیکیشن به نام Magento Secure Payment Bridge است که به تاجران در سازگاری با PCI کمک می کند. در مقابل، ناپ کامرس بدون نیاز به هیچ تنظیماتی، به خودی خود با PCI سازگار است.

پشتیبانی

مقایسه ناپ کامرس و مجنتو

نسخه های رایگان ناپ کامرس و مجنتو اسناد مربوط به محصولات خود را ارائه می دهند که شامل اطلاعات اصلی و پایه هر محصول است. همچنین هر کدام از آن ها برای ارتباط جامعه مشتریان خود یک فروم دارند که به مشتریان اجازه می دهد از طریق آن ها به هم کمک کنند. هر دوی این پلتفرم ها بیش از ۲۰۰,۰۰۰ نفر کاربر دارند. با این حال به نظر می رسد فروم ناپ کامرس با حدود ۱۹۰ هزار پست، از فروم های مجنتو که حدود ۷۳ هزار پست دارد فعال تر است.

پشتیبانی از فروم به این معنا نیست که همیشه در فروم ها جواب سؤالات خود را پیدا می کنید یا خیلی سریع به جواب می رسید اما امکان استفاده از پشتیبانی پولی نیز وجود دارد. ناپ کامرس پولی از سرویس های خود با تعرفه ای برابر ۲۹۹ دلار، به مدت ۳ ماه و یا با ۷۹۹ دلار به مدت یک سال پشتیبانی می کند.

پشتیبانی مجنتو به این صورت است که در نسخه رایگان خود هیچ پشتیبانی دیگری به جز فروم وجود ندارد اما در نسخه پولی آن، کاربران می توانند از پشتیبانی فنی ۷ به ۲۴ استفاده کنند. یعنی ۷ روز هفته به صورت ۲۴ ساعته می توانند از طریق یک سیستم تیکتینگ یا از طریق تلفن، از خدمات پشتیانی آن استفاده کنند. این پشتیبانی مجنتو شامل یک مدیریت حساب کاربری می شود که کاربران را در استفاده از منابع مفید و استفاده بهتر از مجنتو کمک می کند.

در خصوص ناپ کامرس شما می توانید از کمک شرکای فنی ناپ کامرس نیز استفاده کنید. خوشبختانه ناپ کامرس در ایران نیز شرکای تجاری و فنی دارذ و به واسطه این که مقر اصلی آن در روسیه است شامل تحریم ها نیز نیست.

نتیجه گیری

در نهایت، این دو پلتفرم شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند. آن ها یک عملکرد غنی و فرصت هایی نادر را برای توسعه کسب و کار شما در اختیار شما قرار می دهند. سابقه مجنتو در بازار تجارت الکترونیک بیشتر از ناپ کامرس است و در حال حاضر مشهورتر هم هست. این یعنی تعداد اکستنشن های آن بیشتر است و جامعه متخصصین و کاربران آن گسترده تر است. با این حال، توسعه ناپ کامرس بسیار سریع است و با این جامعه فعالی که دارد، استفاده از آن بسیار راحت و دلچسب است.

به این ترتیب، این که کدام یک از دو پلتفرم ناپ کامرس و مجنتو را انتخاب کنید، به خود شما بستگی دارد. باید در تحلیل نیازهای خود بسیار دقیق باشید، ببینید که کدام یک از این پلتفرم ها عملکردهای مورد نیاز شما را به صورت داخلی (بدون نیاز به ابزارهای جانبی) تأمین می کنند و هزینه های مازاد برای توسعه و نگهداری هرکدام از آن ها چقدر است.

منبع

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

بد نیست برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز مطالعه کنید:

مقایسه nopCommerce و WooCommerce

ناپ کامرس بهترین cms برای خرده فروشی آنلاین

این مقاله مفید بود ؟
چرا از این پست راضی نبودید ؟
تصویر کپچا

Subscribe for free resources and news updates.