بهینه سازی تصاویر برای موتورهای جستجو

بهینه سازی تصاویر

بهینه سازی تصاویر برای موتورهای جستجو

بهینه سازی تصاویر برای موتورهای جستجو 1350 500 مریم لاله

بهینه سازی تصاویر بخش مهمی از سئو سایت ها را تشکیل می دهند. بنابراین اگر شما یک بلاگر هستید یا برای یک مجله اینترنتی مقاله می نویسید، بهتر است با بهینه سازی تصاویر نیز آشنا باشید. این پست نحوه بهینه سازی یک تصویر برای سئو را شرح می دهد و نکاتی را به شما یاد می دهد که به کمک آن ها  از تصاویر برای ایجاد یک تجربه کاربری بهتر استفاده کنید.

همیشه از تصاویر استفاده کنید.

وقتی که تصاویر با دقت استفاده شوند، به خوانندگان کمک می‌کنند که مقاله شما را بهتر درک کنند. گوگل بر اساس ضرب المثل «شنیدن کی بود مانند دیدن» کار نمی کند اما قطعاً این ضرب المثل درمورد یک متن ۱۰۰۰ کلمه ای صدق می کند، چرا که اگر از تصاویر استفاده نکنید متن کسالت آور و خسته کننده خواهد بود اما با استفاده از تصاویر و جداول می توانید محتوای خود را جذاب تر و درک آن را ساده تر کنید. این امر درمورد محتوای شبکه های اجتماعی شما نیز صدق می کند.

یک پیشنهاد ساده: برای اینکه مقالات آنلاین خود را جذاب تر کنید، باید به هر مقاله آنلاینی که می نویسید چند تصویر اضافه کنید. از زمانی که جستجوی بصری به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است، این کار می تواند ترافیک بهتری را برای شما فراهم کند. اگر شما دارای محتوای بصری هستید ممکن است لازم باشد بهینه سازی تصاویر خود را کمی بهبود دهید.

تصاویر گوگل اخیراً با استفاده از یک رابط کاربری برند جدید تجدید نظر کرده است. شما همچنین فیلترهای جدید و حتی اختیارات جدیدی را می بینید. فیلترهای جالب جدید نشان میدهند که گوگل به طرز چشمگیری می داند که محتوای تصاویر چیست و این تصاویر چطور می توانند با محتوای بزرگتری تناسب پیدا کنند؟

اینترفیس جدید گوگل برای جستجوی تصاویر، اواخر سپتامبر منتشر شد.

پیدا کردن تصاویر صحیح

همیشه استفاده از تصاویر اورجینال (عکس های که خودتان گرفته اید) بهتر از تصاویر آماده (stock ) است. بهتر است که صفحه معرفی تیم شما حاوی تصاویر واقعی اعضای تیمتان باشد نه سایه یا تصاویر آماده (stock) افراد.

مقاله شما به تصاویری نیاز دارد که با موضوع آن در ارتباط باشند. اگر تصویری را به صورت رندم و فقط برای سبز شدن چراغ پلاگین آنالیز و ارزیابی سئوی محتوای خود انتخاب می کنید، کار اشتباهی می کنید. تصاویر باید بازتابی از موضوع پست باشند یا اینکه بیانگر توضیحی از محتوای مقاله شما باشند. علاوه بر این جایگاه تصاویر نیز اهمیت بسیار زیادی دارد، سعی کنید تصاویر را نزدیک به متن مرتبط آن ها قرار دهید. اگر شما یک تصویر اصلی دارید یا تصویری دارید که سعی می کنید به کمک آن رتبه بگیرید، سعی کنید آن را در بالای صفحه قرار دهید.

چرا بهینه سازی تصاویر اهمیت دارد؟ خیلی ساده است، تصویری که با متن مرتبط است، برای کلیدواژه ای که برای آن بهینه شده است، رتبه بهتری می گیرد.  در ادامه درباره بهینه سازی تصاویر برای سئو بیشتر خواهید خواند.

تصاویر جایگزین

اگر هیچ عکسی از خودتان ندارید که بتوانید استفاده کنید راه های دیگری هستند که می توانید برای پیدا کردن تصاویر منحصر بفرد از آن ها استفاده کنید. در این مورد هم باید از استفاده از تصاویر آماده (stock ) خودداری کنید. برای مثال Flickr.com منبع خوبی برای تصاویر است، به طوری که می توانید از تصاویر خلاقانه رایج در آن استفاده کنید. فراموش نکنید که حتماً نام عکاس اصلی عکس را هم مشخص کنید. تصاویری که توسط سایت هایی مانند Unsplash تهیه شده اند را هم ببینید. باید از شر تصاویر آماده (stock) خلاص شوید و تصاویری را انتخاب کنید که واقعی تر به نظر می رسند. اما از هرچیزی که استفاده می کنید، این طور به نظر می رسد که تصاویر حاوی افراد، همه شبیه تصاویر stock هستند مگر اینکه خودتان آن ها را گرفته باشید.

جایگزین تصاویر یا گراف های قبلی می توانند طراحی شوند، همان کاری که ما انجام داده ایم. همان طور که این روزها استفاده از فایل ها و تصاویر gif بسیار رایج و پر طرفدار است، یک منشن محترمانه باید حاوی فایل های GIF باشد.

درست است که GIF ها پرطرفدار هستند اما نباید در استفاده از آن ها زیاده روی نکنید چراکه خواندن پست شما را سخت می کنند؛ درست همان طوری که توجه مخاطبان شما را به خود جلب می کند. علاوه بر این می توانند سرعت صفحه شما را نیز کاهش دهند.

آماده سازی تصاویر برای استفاده در مقاله‌ها

بعد از اینکه تصاویر صحیح را پیدا کردید (شامل عکس، نمودار، جدول یا طراحی) باید آن ها را برای استفاده در سایت خود بهینه کنید. در ادامه مواردی را نشرح داده ایم که برای این کار باید رعایت کنید:

انتخاب نام صحیح برای فایل ها

کار بهینه سازی تصاویر برای سئو از نام آن ها شروع می شود. هئف این است که گوگل حتی بدون دیدن تصاویر هم بفهمد که موضوع آن ها چیست و درباره چه چیزی حرف می زنند؛ بنابراین از کلیدواژه اصلی خود در نام فایل تصویری استفاده کنید.

کار خیلی ساده‌ای است: اگر تصویر شما طلوع خورشید در نوتردام را نشان می دهد نام تصویر نباید چیز بی ربطی شبیه به این باشد: «DSC4536.jpg» بلکه باید مرتبط و به این صورت باشد: «notre-dame-paris-sunrise.jpg». کلیداوژه اصلی باید مانند موضوع اصلی عکس، «Notre Dame» باشد. به همین خاطر نام عکس با اسم «Notre Dame» شروع شده است.

نکته: نام تصاویر خود را به صورت لاتین بنویسید و به جای فاصله از خط فاصله (- یا همان dash) استفاده کنید.

مقیاس بندی و سئوی تصاویر

بهینه سازی تصاویرزمان لود صفحات از لحاظ UX (تجربه کاربری) و سئو اهمیت بسیار زیادی دارند. ایندکس و همین‌طور بازدید از سایت‌های سریع‌تر راحت‌تر است. تصاویر می توانند تأثیر زیادی بر رمان لود صفحه و سایت شما داشته باشند مخصوصاً زمانی که تصویر بزرگی را آپلود می کنید و کوچک نمایش داده می شود. برای مثال یک تصویر ۲۵۰۰×۱۵۰۰ به اندازه ۲۵۰×۱۵۰ نشان داده شود. به طوری که کل تصویر هنوز باید لود شود.

بنابراین تصاویر را به اندازه ای که می خواهید دیده شوند تغییر اندازه دهید. وردپرس به صورت اتوماتیک به شما کمک می کند که تصاویر خود را بعد از آپلود به اندازه ای که می خواهید تغییر اندازه دهید. البته این به این معنا نیست که اندازه تصویر به خوبی بهینه شده است؛ بلکه فقط اندازه نمایش تصویر را تغییر می دهد.

استفاده از تصاویر ریسپانسیو

بهینه سازی تصاویراین مورد برای سئو بسیار ضروری است و اگر شما از وردپرس نسخه ۴٫۴ به بالا استفاده می کنید، این ویژگی به پیش فرض های آن اضافه شده است و تصاویر باید دارای صفت srcset باشند. صفت srcset این امکان را فراهم می کند که یک تصویر برای عرض های مختلفی از صفحه ارائه شود که به طور ویژه ای مناسب دستگاه های موبایل است.

کاهش سایز فایل تصاویر

قدم بعدی در بهینه سازی تصاویر برای سئو این است که باید مطمئن شوید که تصاویر مقیاس دهی شده فشرده سازی شده اند بنابراین در کوچکترین اندازه ممکن ارائه شده اند.

البته، شما می توانید تصاویر را استخراج  و آن‌ها را با درصد کیفیت های متفاوت امتحان کنید اما بهتر است تصاویر شما کیفیت ۱۰۰ درصدی داشته باشند.

ابزارهایی مانند JPEGmini می توانند به صورت طبیعی سایز تصاویر را کاهش دهند. شما می توانید سایز فایل این تصاویر را مثلاً با حذف دیتای EXIF کاهش دهید. ما پیشنهاد می کنیم از ابزارهایی مانند ImageOptim  یا سایت هایی مثل JPEGmini ، jpeg.io یا Kraken.io استفاده کنید.

وقتی تصاویرتان را بهینه کردید، سایت خود را با ابزارهایی مانند PageSpeed Insights، Lighthouse، WebPageTest.org یا Pingdom تست کنید.

اضافه کردن تصاویر به مقالات

در حالی که گوگل روز به روز عملکرد خود را در شناسایی و تشخیص محتوای تصاویر بهبود می دهد، باز هم شما نباید به قابلیت های آن تکیه کنید. همه گزینه های مربوط به تصاویر برای فراهم کردن محتوای مربوط به تصاویر استفاده می شوند، بنابراین تا جایی که می توانید آن ها را پر کنید. حالا می توانید از تصویر خود نه تنها در سایت بلکه در هر جای دیگری که می خواهید، استفاده کنید. همان طور که قبلا هم گفتیم اگر تصویر را نزدیک محتوای متنی مربوط به آن قرار دهید، کمک زیادی به شما خواهد کرد.  با این کار اطمینان حاصل می کنید که متن به اندازه کافی با عکس مرتبط است.

توضیحات

بهینه سازی تصاویرcaption یا توضیح، همین متنی است که زیر تصاویر نشان داده می‌شود.

Caption یا توضیحات عکس، متنی است که همراه با تصویر درون صفحه قرار می‌گیرد. اگر به تصویر زیر نگاه کنید، متن موجود در باکس خاکستری زیر هر تصویر همان کپشن یا توضیحات است.

اما چرا توضیح تصاویر برای سئو اهمیت دارد؟

زمانی که افراد مقاله ای را بررسی می کنند از این تصاویر برای درک بهتر مفهوم مطلب استفاده می کنند. افراد دوست دارند عنوان ها، تصاویر و توضیحات آن ها را مانند تمام جزئیات یک صفحه وب بررسی کنند.

Jakob Nielsen در سال ۱۹۹۷ نوشت:

المان هایی که در اسکن چشم بیشتر به چشم می خورند عبارتند از: عنوان ها، متن های فونت بزرگ، متن های برجسته (بولد شده)، متن های هایلایت شده، لیست های بولت دار، تصاویر گرافیکی، توضیحات، جمله اول هر پاراگراف و فهرست مطالب.

در سال ۲۰۱۲ کمی فراتر رفت و جایی عنوان کرد که:

«توضیح زیر تصاویر ۳۰۰% بیشتر از بدنه آن خوانده می شود. »، بنابراین عدم استفاده از آن ها یا استفاده نادرست از آن ها به این معنا است که فرصت تعامل با تعداد زیادی از خوانندگان بالقوه را از دست داده اید.

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

 

آیا شما نیاز دارید که به تصاویر خود توضیحی را اضافه کنید؟ نه، چراکه گاهی اوقات تصاویر اهداف دیگری را دنبال می کنند. تصمیم بگیرید که آیا می خواهید از منابع خود به خوبی برای سئو استفاده کنید یا خیر. به یاد داشته باشید که باید از بهینه سازی بیش از حد خودداری کنید، توضیحات را باید جایی به تصاویر اضافه کنید که ممکن است  در بازدیدکنندگانی که اولین بار است اینجا حضور دارند ایجاد احساس کند. به اولین بازدید کنندگان فکر کنید و توضیحات را فقط مبتنی بر سئو اضافه نکنید.

متن جایگزین و متن عنوان

بهینه سازی تصاویرمتن جایگزین (یا تگ ALT) به یک تصویر اضافه شده است بنابراین متن توصیفی خواهد بود که وقتی تصویر به هر دلیلی نمایش داده نمی شود به جای آن نشان داده می شود. در این خصوص هیچ توضیحی بهتر از توضیح ویکی پدیا وجود ندارد:

«هرگاه تصویر در دسترس خوانندگان نباشد، مثلاً وقتی نمایش تصاویر را در مرورگر خود غیر فعال کرده اند  یا به علت یک اختلال بینایی از یک صفحه خوان  استفاده می کنند، متن جایگزین اطمینان می دهد که هیچ اطلاعات یا عملکردی از دست نرفته است.»

مطمئن شوید به هر تصویری که استفاده می کنید یک متن جایگزین اضافه کنید و این شامل کلیدواژه سئوی آن صفحه (در صورتی که مناسب است.) است. مهم تر از همه باید توصیف کنید که چه چیزی در آن تصویر وجود دارد بنابراین هم موتورهای جستجو و افراد می توانند از آن احساس بگیرند. هرچه اطلاعات مرتبط تری اطراف یک تصویر باشند، موتورهای جستجو آن را مهم تر احساس می کنند.

وقتی رو یک تصویر هاور می کنید، بعضی از مرورگرها متن جایگزین را به صورت یک tooltip نشان می دهند. کروم متن عنوان را همان طوری که در نظر گرفته شده است نشان می دهد اما بیشتر افراد به آن ها توجهی نمی کنند.

عنوان مشکلات دسترسی پذیری زیادی دارد، به طور عمده مبنی بر چیزی که واقعاً آن صفحه خوان پشتیبانی می کند بسیار غیر قابل پیش بینی است و اغلب مرورگرها آن را نمایش نمی دهند مگر اینکه با موس روی آن هاور کنید. به این ترتیب مثلاً کاربرانی که از کیبورد به جای موس استفاده می کنند نمی توانند آن را ببینند.

بهتر است به جای اینکه ضمیمه تصویر شود شامل برخی از اطلاعات پشتیبانی در متن مقاله اصلی باشد.

 

چرا گوگل سایتم رو در صفحه اول نشون نمی‌ده؟

بهینه سازی و سئو رو برای سایتت شروع کن

 

اضافه کردن اطلاعات ساخت‌یافته تصاویر

افزودن اطلاعات ساخت‌یافته به تصاویر به شما کمک می کند که تصاویر شما در نتایج برتر موتورهای جست‌و‌و نشان داده شود. در حالی که گوگل می گوید اطلاعات ساخت‌یافته به گرفتن رتبه بهتر شما کمکی نمی‌کنند،  این اطلاعات به شما کمک می کنند که در جستجوی تصاویر به فهرست دقیق تری دست پیدا کنید. با این وجود بیشتر است. برای مثال اگر شما روی سایتتان دستور آشپزی داشته باشید و اطلاعات ساخت‌یافته را به تصاویر خود اضافه کنید، گوگل می تواند یک بج به تصاویر شما اضافه کند که نشان می دهد این تصویر متعلق به یک دستور آشپزی است. تصاویر گوگل از اطلاعات ساخت‌یافته برای انواع زیر استفاده می‌کنند:

  • محصول
  • ویدئو
  • دستور العمل

گوگل دستورالعمل هایی دارد که اگر می خواهید تصاویر شما در نتایج برتر جستجو نمایش داده شوند باید آن ها را دنبال کنید. مفهوم اصلی آن این است که مشخصه تصویر الزامی است و تصاویر شما باید قابل ایندکس و crawlable باشند.

  • OpenGraphها و Twitter Cardها

پیش از این به استفاده از تصاویر برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی اشاره کردم. اگر این تگ تصویر را مانند زیر به بخش <head> صفحه html خود اضافه کنید:

<meta property="og:image" content="http://example.com/link-to-image.jpg" />

به شما اطمینان خواهد داد که این تصویر شامل اشتراک گذاری فیسبوک شما هم می شود. (و اپن گراف هم مثلاً برای Pinterest استفاده می شود.)

در پلاگین سئوی Yoast یک بخش Social وجود دارد که می توانید آن را تنظیم کنید و حتی در نسخه پرمیوم آن پست های فیسبوک و توییتر شما نیز نمایش داده می شوند. مطمئن شوید که از تصاویر باکیفیتی استفاده می کنید. مانند تصویر اصلی که در پست استفاده می کنید، به طوری که پلتفرم های اجتماعی اغلب از تصاویر باکیفیت استفاده می کنند.

اگر این را درست تنظیم کرده اید و کار نمی کند، سعی کنید کش فیسبوک را در URL Debugger قرار دهید. Twitter Cards همین کار را برای توییتر انجام می دهد و آن هایی که با پلاگین yoast تولید شده اند.

ترازبندی تصاویر 

سعی کنید تصاویر در سمت راست متن شما قرار نگیرند. شکستن متن ها در سمت راست صفحه و قرار گرفتن تصاویر قبل از متن اصلاً جالب نیست.

بهتر است تصاویر را در سمت راست کادر قرار ندهید و از تصاویری استفاده کنید که عرض آن ها با عرض متن شما یکسان است، این کار به شما کمک می کند که تصاویرتان را مهم‌تر جلوه دهید.

اگر بخواهیم صادق باشیم: این موضوع (قرار گرفتن تصاویر در سمت راست متن) هیچ ارتباطی به بهینه سازی تصاویر برای سئو ندارد اما از لحاظ تجربه کاربری اصلاً مناسب نیست. بنابراین فقط برای خوشحال کردن کاربرانتان هم که شده این کار را نکنید.

تصاویر XML نقشه سایت

بهینه سازی تصاویراگر شما یک توسعه دهنده وب هستید ممکن است از شنیدن عبارت تصاویر XML نقشه سایت شگفت زده شوید. بهتر است این را مانند نقشه های xml سایت شرح دهیم. البته توضیحات گوگل در این مورد واضح است:

«علاوه بر این برای اینکه درباره تصاویر در دسترس صفحات خود به گوگل اطلاعات بیشتری بدهید، می توانید از اکستنشن های تصاویر گوگل برای نقشه سایت استفاده کنید. اطلاعات نقشه سایت تصویر به گوگل کمک می کند که تصاویری را که ممکن است در غیر این صورت پیدا نشوند (مانند تصاویری که توسط جاوا اسکریپت در سایت شما وجود دارند.) را پیدا کند و به شما اجازه می دهد تصاویری را که دوست دارید در گوگل Crawl یا ایندکس شوند، مشخص کنید.»

هر زمانی ممکن است افراد درباره نقشه سایت تصاویر xml از ما سؤال کنند. کاری که باید انجام دهیم این است که توصیه های گوگل در این مورد را مطالعه و آن ها را در نقشه پست ها یا صفحات سایت خود استفاده کنید. اضافه کردن تصاویر به نقشه سایت XML کمک می کند که گوگل تصاویر شما را ایندکس کند، بنابراین مطمئن شوید که سئوی تصاویر خود را بهبود می دهید.

خلاصه بهینه سازی تصاویر برای سئو:

بهینه سازی تصاویر درواقع شامل مجموعه از المان ها است. به کمک گوگل می توانید هر روز این المان ها را بهتر تشخیص دهید، این کار به شما اطمینان می دهد که تصویر و تمام المان های آن علاوه بر بهبود سئو، در ایجاد یک تجربه کاربری خوب نیز مشارکت دارند.

وقتی که تصویری را به مقالات خود اضافه می کنید باید موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

  • استفاده از تصویری که به متن شما مرتبط است.
  • یک نام مناسب برای فایل تصویر خود انتخاب کنید.
  • مطمئن شوید که ابعاد و اندازه های تصویر با چیزی که نشان داده می شود مطابقت دارند.
  • اگر ممکن است از srcset استفاده کنید.
  • به منظور افزایش سرعت، اندازه (حجم) فایل را کاهش دهید.
  • به منظور اسکن راحت تر صفحه، برای تصاویر خود یک توضیح (Caption) مناسب بنویسید.
  • برای تصاویر خود یک متن جایگزین بنویسید. (نوشتن عنوان اختیاری است.)
  • برای تصاویر خود از اطلاعات ساخت یافته استفاده کنید.
  • تگ های OpenGraph و Twitter Card را به تصاویر خود اضافه کنید.
  • در ابتدای پاراگراف ها از تصویر استفاده نکنید. ترازبندی تصاویر را در وسط یا سمت چپ صفحه قرار دهید.
  • در نقشه سایت xml خود از تصاویر استفاده کنید.
  • یک محتوای کامل برای آن فراهم کنید.

تصاویر در کنار کمکی که به سئو سایت و تجربه کاربری می کنند می توانند نقش مهمی را در ارتباط شما با مخاطبانتان ایفا کنند. 

منبع: yoast

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

این مقاله مفید بود ؟
چرا از این پست راضی نبودید ؟
تصویر کپچا

Subscribe for free resources and news updates.