پشت پرده “تبلیغات در گوگل ارزان”، آیا امکان تبلیغات گوگلی ارزان قیمت وجود دارد؟

تبلیغات در گوگل ارزان

پشت پرده “تبلیغات در گوگل ارزان”، آیا امکان تبلیغات گوگلی ارزان قیمت وجود دارد؟

پشت پرده “تبلیغات در گوگل ارزان”، آیا امکان تبلیغات گوگلی ارزان قیمت وجود دارد؟ 1350 500 سمیرا میرالماسی

یکی از موضوعاتی که اخیرا برای بسیاری از کاربران اینترنت و صاحبان کسب و کار سوال برانگیز بوده، امکان انجام “تبلیغات ارزان قیمت در گوگل” است. کاربران دنبال پاسخ این پرسش هستند که آیا تبلیغات در گوگل ارزان حقیقت دارد یا خیر؟ این موضوع به قدری برای کاربران فضای وب اهمیت پیدا کرده که توانسته است در گروه عبارات ترند گوگل قرار بگیرد. با کمی بررسی می‌توان گفت ترند بالای چنین عبارتی جای تعجب ندارد. چرا که بسیاری از صاحبان کسب و کار آنلاین، از اهمیت بالا و نتیجه سریع این نوع تبلیغات آگاهی دارند و از طرفی، سر به فلک کشیدن قیمت ارز دست کاربران را برای اجرای آزادانه تبلیغ در گوگل بسته است. نتیجه آنکه افراد دنبال دستیابی به تبلیغات در گوگل ارزان یا همان تبلیغات گوگل با قیمت‌ پایین‌تر خواهند بود.

نظر شما چیست؟ با توجه به نرخ ارز و عملکرد سرویس Google Ads، آیا می‌توان با بودجه کمتری تبلیغ در گوگل را پیش برد؟ برای آنکه بتوانیم بهترین پاسخ را برای این سوال پیدا کنیم، در ابتدا باید ببینیم تبلیغات گوگلی چیست؟ بنابراین اگر این موضوع برای شما هم سوال برانگیز است، با ما همراه باشید.


تبلیغات در گوگل یا Google Adwords چیست؟

همه افرادی که به نحوی با گوگل سر و کار دارند، با نام گوگل ادوردز آشنا هستند. Google Adwords یکی از سرویس‌های غیر رایگان گوگل محسوب می‌شود، که برای تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر کاربری که بخواهد از این سرویس استفاده کند باید بودجه‌ای به گوگل پرداخت کند. در این سرویس، به ازای هر کلیک هزینه‌ای از بودجه فرد کم خواهد شد. متقابلا در صورتی که روی تبلیغات کلیک نشود، هزینه‌ای برای افراد نخواهد داشت. این موضوع باعث افزایش هدفمندی تبلیغات شده و در صورتی که افراد به درستی از آن استفاده کنند، نرخ بازگشت سرمایه قابل توجهی خواهد داشت.

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید


آیا می‌توان اکانت Google Adwords را با قیمتی ارزان شارژ کرد؟

برای استفاده از Google Adwords ابتدا باید اکانت خود را شارژ کنید. اینکه چه مبلغی برای شارژ اکانت در نظر گرفته باشید، کاملا به شما، بودجه و تبلیغات مورد نظرتان بستگی دارد. بنابراین هر شرکتی متناسب با بودجه‌ای که از شما دریافت می‌کند، تبلیغات گوگلی شما را اجرا خواهد کرد. طبق یک قاعده کلی، صرف بودجه بیشتر، احتمال بازدهی بیشتر را افزایش خواهد داد.

اما فارغ از اینکه مبلغ مورد نظر شما چقدر است، شارژ اکانت Google Adwords فرمول ثابتی دارد و همه شرکت‌های این حوزه، با نرخ مشخصی، ریال را به سایر واحدهای مالی تبدیل می‌کنند. بنابراین شارژ اکانت گوگل نرخ ثابتی دارد. پس ادعای شارژ ارزان‌تر در آن بی‌معناست. اما هر قدر بتوانید ارز را با نرخ کمتری تهیه کنید، قطعا در بودجه تبلیغات گوگلی هم تاثیر بیشتری خواهد داشت.


شارژ اکانت Google Adwords با ارزهای مختلف فرقی دارد؟

بی‌شک پاسخ این سوال منفی است. برخلاف اینکه در کشور ما قیمت‌ها نوسانات بسیار زیادی دارند، گوگل همه نرخ‌های خود را نسبت به دلار آمریکا ثابت نگه می‌دارد. به عبارتی این واحد ارزی معیار اصلی گوگل برای تعیین نرخ کلیک و تبلیغات گوگل محسوب می‌شود. بنابراین اینکه شما با چه واحد ارزی اکانت خود را شارژ کنید، تفاوتی در نتیجه تبلیغات و هزینه نهایی آن نخواهد داشت.

بد نیست بدانید، بعضی مجموعه‌های فعال در حوزه تبلیغ گوگلی به بهانه استفاده از Credit Cart معتبر، هزینه‌های بیشتری از افراد دریافت می‌کنند. در حالی که عملا چیزی به نام کارت اعتباری معتبر وجود ندارد. مگر می‌شود افراد با کارت اعتباری نامعتبر بتوانند هزینه‌ای را پرداخت کنند؟ بنابراین پرداخت هزینه اضافی برای بهره‌مندی از Credit Cart معتبر مضحک خواهد بود. همچنین برخی افراد مدعی استفاده از دلار خوب هستند! این موضوع هم از دیگر راه‌های دریافت هزینه‌های اضافی از مشتریان است. چرا که دلار یک واحد ارزی بوده و نمی‌توان برای آن خوب یا بد تعریف کرد. اما داستان دریافت هزینه‌های گزاف از مشتری به همین جا ختم نمی‌شود و همچنان بهانه‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. یکی از عمده‌ترین دلایلی که برخی سازمان‌ها برای گران بودن سرویس تبلیغات گوگلی خود مطرح می‌کنند عدم استفاده از دلار سیاه، کوپن غیر مجاز، یا استفاده از بات تایلند و… است. این موارد جریاناتی هستند که در حساب‌های بانکی پیش می‌آید و عملا هیچ ارتباطی با تبلیغات گوگل ندارند. در واقع شارژ اکانت گوگل نیازی به مطرح کردن این مسائل ندارد و بدون داشتن یک حساب و هویت حقیقی، امکان پرداخت پول به گوگل و دریافت سرویس از آن نیست. پس مواظب تلاش‌های افراد سودجو برای فریب خود باشید.

تا کنون فهمیدیم که برای شارژ اکانت Google Adwords نرخ ثابتی وجود دارد و کسی نمی‌تواند مدعی شارژ ارزان قیمت این اکانت شود. حال بهتر است به سوال اصلی خود برگردیم. آیا امکان تبلیغات در گوگل ارزان قیمت وجود دارد؟

همانطور که می‌دانید نرخ کلیک روی کلمات کلیدی به عوامل متعددی بستگی دارد. به عبارتی اینکه افراد تصور کنند کلیک روی همه کلمات کلیدی، نرخ یکسانی دارد، کاملا اشتباه است. اما مدیریت صحیح اکانت گوگل می‌تواند هزینه‌های کلیک کاربران را تا %۴۰ کاهش داده و باعث صرفه‌جویی در مصرف بودجه شود.

استفاده از سایر ارزها برای تبلیغات گوگل


چطور با مدیریت اکانت، نرخ کلیک کاهش پیدا خواهد کرد؟

“زمان” و “میزان رقابت روی کلمه کلیدی” از عوامل موثر در قیمت نهایی کلیک‌ تبلیغات گوگلی هستند. هر حوزه کاری، در یک بازه زمانی مشخص از شبانه روز، شلوغ‌تر از سایر اوقات خواهد بود. برای مثال در حوزه کاری بورس یا صرافی‌ها ساعات صبح تا ظهر و در حوزه گیمینگ ساعات پایانی شب، بیشترین ترافیک روی سایت‌های مرتبط جریان خواهد داشت. هرچه زمان نمایش تبلیغات به ساعات پر رقابت نزدیک‌تر بوده و رقابت بیشتری روی کلمه کلیدی مورد نظر باشد، هزینه تبلیغات گوگل افزایش خواهد یافت. بنابراین در صورتی که کاربران بخواهند هزینه تبلیغات گوگلی خود را کاهش دهند، باید اولا تبلیغات خود را در بازه زمانی نمایش دهند که رقابت کمتری دارد. دوما روی کلمات کلیدی با میزان رقابت کمتر تمرکز کنند. اما در نظر داشته باشید، نتیجه نهایی این شیوه تبلیغات به مراتب اثرگذاری کمتری نسبت به تبلیغ در ساعات پر رقابت و روی کلمات کلیدی با رقابت بالا دارد.

علاوه براین، “حذف کلیک‌های نامرتبط” که اصطلاحا به آن “Negative Keywords” گفته می‌شود، یکی از هوشمندانه‌ترین راه‌های ذخیره بودجه است. شما می‌توانید با انتخاب صحیح کلمات کلیدی، کلیک‌های نامرتبط را حذف کرده و ضمن اینکه مخاطبان خود را هدفمندانه‌تر انتخاب می‌کنید، هزینه‌ تبلیغات گوگلی را نیز کاهش دهید. برای مثال شما به دنبال مشتریانی برای سرویس طراحی سایت خود هستید. در این حالت انتخاب کلمه “طراحی سایت” برای تبلیغات گوگل خیلی هوشمندانه به نظر نمی‌رسد. چرا که ممکن است افراد با اهداف دیگری (نظیر مطالعه در حوزه طراحی سایت، یادگیری طراحی سایت، آشنایی با طراحی سایت و…) این عبارت را جستجو کنند.

 

می‌خوای بدونی چجوری بدون سئو رتبه اول گوگل بشی؟

جواب ساده است؛ با طراحی و بهینه‌سازی کمپین‌های گوگل ادوردز

 

بنابراین با حذف کلمات کلیدی اشتباه، کلیک‌های نامرتبط را نیز حذف خواهید کرد. در کل باید گفت کلمات کلیدی مورد استفاده در تبلیغات گوگلی انواع مختلفی دارند که با مدیریت صحیح آن‌ها می‌توانید جستجوها را هوشمندانه‌تر و هدفمندانه‌تر کنید. از دیگر انواع کلمات کلیدی سرویس تبلیغ گوگل، Phrase match و Exact match هستند. در حالت اول کلمات کلیدی مورد نظر شما با پسوندها یا پیشوندهای مختلف نمایش داده خواهد شد و در حالت دوم، کلمات کلیدی شما فقط در صورتی که دقیقا به همان شکل جستجو شوند نمایش داده می‌شوند. بنابراین می‌توانید به تناسب نوع کسب و کار خود از این حالات استفاده کنید تا کلیک‌های دقیق‌تری دریافت کرده و بودجه خود را بهینه‌ مصرف کنید.

کلمات کلیدی در تبلیغات گوگلی


Quality Score چیست و چطور روی هزینه تبلیغات گوگل تاثیر خواهد داشت؟

وقتی تبلیغات شما با برچسب Ad در صفحه اول گوگل منتشر می‌شود، گوگل به نوعی خود را مسئول این تبلیغات می‌داند. این موضوع باعث شده گوگل روی تبلیغات غیر موثر حساسیت بیشتری به خرج دهد. گوگل عوامل مختلفی را به عنوان معیار سنجش تبلیغات در نظر گرفته است و مجموع آن‌ها را با Quality Score نمایش می‌دهد. این عوامل عبارت هستند از:

  1. کیفیت سایت یا CTR (کاربر پذیری، محتوای مناسب، UX و UI قابل قبول و…)
  2. مرتبط بودن صفحه مورد نظر یا Landing Page Quality & Relevance (یعنی با کلیک روی تبلیغات، به صفحه‌ای کاملا مرتبط با تبلیغ مورد نظر وارد شویم.)
  3. جذابیت تبلیغ یا Relevance of Text Ads (استفاده از تصاویر، محتوا و متن آگهی مناسب برای جذب بیشتر کاربر)

بنابراین در صورتی که کاربران این موارد را رعایت نکرده باشند، Quality Score کمتری دریافت خواهند کرد. بنابراین با رعایت این موارد و افزایش Quality Score، هزینه پایین‌تری برای آگهی پرداخت خواهید کرد. در یک شرایط یکسان برای کلمات کلیدی تبلیغاتی، سایتی که QS کمتری داشته باشد، هزینه‌های بیشتری برای تبلیغات گوگل خود متحمل خواهد شد.

پس هزینه کمتر برای تبلیغات گوگل امری محال نخواهد بود. اما برای آنکه کاربران بتوانند برای تبلیغات گوگلی خود هزینه کمتری پرداخت کنند، باید عملکرد خوبی در سایتشان داشته باشند.

فاکتورهای مهم در Quality Score


 

ولی در حالت کلی، باید دید:

تبلیغات ارزان در گوگل دقیقا به چه معنا و مفهوم مطرح شده است؟

تا کنون به این سوال فکر کرده‌اید که در تبلیغات گوگلی دقیقا دنبال چه چیزی هستید؟ کلمات کلیدی با ارزش کمتر و هزینه کلیک پایین‌تر؟ یا کلمات کلیدی هدفمندتر با نرخ کلیک بالاتر؟ بهتر است هر دو حالت را بررسی کنیم تا به نتیجه دقیق‌تری برسیم.

فرض کنید شما ۱۰ دلار برای هزینه تبلیغات خود در نظر گرفته‌اید.

اگر کلمات کلیدی مورد نظر شما نرخ کلیک ۱ دلار داشته باشند، نهایتا ۱۰ کلیک خواهید داشت. اگر ۲ کلیک برای شما به مشتری تبدیل شود و هر مشتری سودی حدود ۱ میلیون تومان برای شما داشته باشد، در نهایت با ۱۰ دلار خود حدود ۲ میلیون تومان سود از دو مشتری باکیفیت خواهید داشت.

حالا تصور کنید این بودجه ۱۰ دلاری، به ۱۰۰ کلیک ۱۰ سنتی تبدیل شود و از این تبلیغات ۵ مشتری داشته باشید. اگر هر مشتری سودی برابر با ۱۰۰ هزار تومن برای شما فراهم کند، در نهایت ۵۰۰ هزار تومن سود از ۵ مشتری بی‌کیفیت خواهید کرد.

پس برای تعیین کلمات کلیدی خود و نرخ کلیک هریک از آن‌ها نگاهی طولانی مدت داشته باشید و فراموش نکنید کلماتی که نرخ کلیک گران‌تری دارند، احتمال بیشتری برای تبدیل کلیک به مشتری برای شما خواهند داشت. ضمن اینکه باید بسنجید هزینه‌ای که برای تبلیغات انجام می‌دهید و کلمات کلیدی هدف، در حوزه کسب و کار شما چقدر ارزشمند هستند؟ اگر خدمات گران قیمتی ارائه می‌دهید، حتما می‌دانید حتی یک مشتری هم سود کافی به شما خواهد رساند و برعکس اگر خدمات ارزان قیمتی دارید، شاید بهتر باشد روی اجرای تبلیغات گوگلی بازبینی داشته باشید.

در نهایت باید گفت هدف شما از تبلیغات گوگل، مهم‌ترین معیار برای تعیین نرخ کلیک خواهد بود. اگر فقط و فقط به دنبال کلیک بیشتر هستید، پس کلمات کلیدی ارزان برای شما گزینه بهتری است. اما در صورتی که می‌خواهید عملکرد بهتر و نتیجه بهتری از تبلیغات گوگل داشته باشید، هوشمندانه‌تر عمل کنید و فریب تبلیغات ارزان را نخورید.

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید


مقایسه ارائه دهندگان سرویس تبلیغات گوگلی، چقدر در تصمیم‌گیری کمک خواهد کرد؟

یکی از بهترین راه‌ها برای انتخاب سرویس دهنده تبلیغات گوگلی، مقایسه قیمت‌ها و خدمات شرکت‌های فعال در این حوزه است. صرف نظر از شارژ اکانت که تقریبا برای همه سرویس دهنده‌ها یکسان خواهد بود، عموما هزینه‌ای برای مدیریت اکانت Google Adwords از مشتریان دریافت خواهد شد. مقایسه قیمت‌ها و نوع سرویس آژانس‌های تبلیغاتی مختلف و یک محاسبه ساده ریاضیاتی به شما نشان خواهد داد ارزش خرید کدام سرویس مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. برای مثال لابراتوار رسانه با دریافت %۷ برای شارژ اکانت و %۱۵ برای مدیریت اکانت یکی از ارزان‌ترین خدمات را برای مشریان فراهم کرده که نسبت به اغلب فعالان این حوزه قیمت مناسب‌تری است. اگر تمایل دارید، با کلیک روی “تبلیغات در گوگل ارزان” درباره این موضوع بیشتر بدانید.

 

این مقاله مفید بود ؟
چرا از این پست راضی نبودید ؟
تصویر کپچا

Subscribe for free resources and news updates.