هفت دلیل برای استفاده از دیجیتال مارکتینگ در شرایط رکود و تحریم

شرایط رکود

هفت دلیل برای استفاده از دیجیتال مارکتینگ در شرایط رکود و تحریم

هفت دلیل برای استفاده از دیجیتال مارکتینگ در شرایط رکود و تحریم 1900 926 موعود توکلی

شرایط رکود چه تأثیری بر کسب و کارها داشته است؟ با شروع سال ۹۷ نقشه های زیادی نقش بر آب شد. اکثر کسب و کارها که با گذشت ۲ سال از شرایط نسبتاً پایدار، چشم انداز مناسب تری را برای خود ترسیم می کردند و خواب های شیرینی برای کسب و کار خود می دیدند، ناگهان وقتی صدای طوفان را از دور شنیدند، بساط خود را جمع کردند و کرکره ها را پایین کشیدند که مبادا این طوفان دامن آن ها را بگیرد. در هر حال تحریم و عواقب آن برای هیچ کس خوشایند نبوده و نیست. ولی دیر یا زود باید بپذیریم که شرایط فعلاً این طور پیش می رود و ما در مقابل، این قبیل ریسک های سیستماتیک دست پایین را داریم. این روزها، اگر پای صحبت صاحبان کسب و کارهای مختلف بنشینید، می بینید که اکثر آن ها دست از کار کشیده و منتظر قضا و تقدیر هستند. ولی ما اساساً معتقدیم که انفعال اگر نتیجه بسیار بدتری را برای ما رقم نزند، قطعاً به بهبود شرایط هم کمکی نخواهد کرد. بنابراین در این جاده برفی و کولاکی، حرکت آهسته و هوشیارانه بهتر از توقف مطلق است؛ چرا که اگر توقف کنیم قطعاً زیر برف مدفون خواهیم شد ولی در صورتی که با احتیاط حرکت کنیم، اگر در دره سقوط نکنیم جان سالم به در خواهیم برد. با این استدلال به نظر می رسد که کسب و کارها باید با احتیاط، به فعالیت خود ادامه دهند. یکی از مهم ترین مسائل در این برهه، بحث بازاریابی و تبلیغات است و یکی از مهم ترین انواع بازاریابی، بازاریابی آنلاین است که به کمک استراتژی های مارکتینگ در دوران رکود اقتصادی، می توانید بهره وری آن را تا حد زیادی افزاش دهید. در ادامه، ۷ دلیل برای استفاده از ابزار بازاریابی آنلاین در شرایط رکود را بررسی می کنیم:

 

  • در دوران رکود و کاهش تقاضا، تبلیغات اهمیت بیشتری دارد.

شاید تعجب کنید و معتقد باشید که در دوران رکود باید هزینه های تبلیغات را  به عنوان یک هزینه غیر ضروری کاهش داد اما این تصور اشتباه است. در دوران رونق اقتصادی، معمولاً حجم تقاضا کمی از حجم عرضه بیشتر است و بنابراین طبق یک اصل ساده لانه کبوتری، حتی اگر کیفیت پایین یا تبلیغات نا مناسبی هم داشته باشید، همیشه تعدادی مشتری به شما مراجعه خواهند کرد. ولی در دوران رکود این موضوع برعکس می شود و تعداد متقاضیان از تعداد عرضه کنندگان کمتر هستند، بنابراین باید برای بدست آوردن آن ها تلاش (تبلیغات) کنید.

 

  • استفاده از غفلت رقبا و افزایش سهم بازار

 در شرایط رکود که اکثر افراد از فروش دست کشیده اند، فرصت مناسبی فراهم شده است که سهم بازار آن ها را از آن خود کنید. بنابراین در این دوران، رقبای شما در حوزه تبلیغات، کمتر خواهند بود و هرچند ممکن است فروش بالفعل شما کاهش داشته باشد ولی سهم بالقوه شما از بازار افزایش می یابد.

 

یک کمپین همه جانبه دیجیتال می‌خوام

اگر می‌خوای کسب و کارت تو اینترنت بترکونه از همینجا شروع کن

 

اما چرا تبلیغات آنلاین؟

 

  • تبلیغات آنلاین به مراتب هزینه و محدودیت بسیار کمتری نسبت به انواع تبلیغات آفلاین دارند.

از آنجایی که در تبلیغات سنتی یا آفلاین، همیشه بحث خرید مواد اولیه: مثل کاغذ و … وجود دارد، این تبلیغات گران تر و با محدودیت های بیشتری انجام خواهند شد. مثلاً شما هرگز نمی توانید هزینه تولید یک سر رسید را از رقم مشخصی مانند ۱۲۰۰۰ تومان کمتر کنید و این یعنی شما باید به ازای هر نفر حداقل ۱۲۰۰۰ تومان پرداخت کنید. در شرایط رکود و تورم، این هزینه ها تحت تأثیر شرایط اقتصادی قرار گرفته و به مراتب بیشتر خواهند شد. حال به این سوال پاسخ دهید اگر به جای یک سر رسید برای مخاطبان خود یک ویدئوی آموزشی آنلاین تهیه کنید، هزینه بازدید هر نفر از آن چقدر خواهد بود؟ مسلماً هرچه تعداد بازدید کننده ها بیشتر شود هزینه شما به ازای هر نفر کاهش می یابد و این، کلید طلایی محتوا در فضای آنلاین است.

 

  • با تبلیغات آنلاین می توانید نتیجه تبلیغات را دقیق تر بررسی کنید.

یکی از مواردی که در شرایط رکود قطعاً برای ما اهمیت دارد، نحوه و میزان هزینه کرد و نتیجه آن خواهد بود. قطعاً در این شرایط باید با ریسک کمتری عمل کنیم و در هر مرحله از هزینه کرد، نتایج آن را مشاهده کنیم. رستورانی را تصور کنید که برای تبلیغات خود، تراکت چاپ و توزیع کرده است. قطعاً باید با امیدواری منتظر ورود مشتریان باشد؛ ولی نمی تواند از نظر مشتریان یا تعداد افرادی که تبلیغ او را دیده اند و یا نظرات آن ها راجع به قیمت های خود، بازخوردی داشته باشد. تنها کاری که می تواند بکند، صبر و امید به گرفتن نتیجه است. این در حالی است که شما با استفاده از ابزار آنلاین می توانید بازخورد مشتریان و رفتار آن ها را در لحظه انجام تبلیغ به صورت آنی ببینید و در صورت نیاز، عملکرد خود را اصلاح کنید.

 

  • امکان هزینه کرد پله ای

یکی از مواردی که در شرایط رکود به کسب و کارها فشار وارد می کند، کاهش جریان نقدینگی است. بنابراین کسب و کارها به تبلیغات متناسب با در آمد خود و به مرور، علاقه مند هستند. فرض کنید شما قصد تبلیغات از طریق یک بیلبورد رادارید، آیا می توانید فقط هزینه یک هفته را پرداخت کنید و تنها یک هفته تبلیغ کنید؟ آیا می توانید فقط  ۱۰۰ تراکت چاپ کنید و ۱۰۰ تای بعدی را ماه بعد چاپ کنید؟ قطعا نه؛ ولی در تبلیغات آنلاین می توانید با هزینه بسیار کمتری شروع کنید و در بازه های مختلف، بر حسب نیاز، تبلیغات خود را متوقف کنید و مجدد به جریان بیاندازید.

 

  • امکان ورود به بازارهای خارجی

با افزایش قیمت ارز، فرصت مناسبی برای صادر کنندگان فراهم می شود که بتوانند محصولات خود را صادر کنند و این تهدید را به یک فرصت فوق العاده تبدیل کنند. برای استفاده از این فرصت، باید در بازارهای خارجی و بیگانه تبلیغات کنید. شما به کمک تبلیغات آنلاین، با داشتن یک وب سایت چند زبانه و چند ابزار محدود می توانید مخاطبان خارج از کشور را نیز هدف گیری کنید.

 

  • در آخر اینکه «چنان نماند و چنین نیز نخواهد ماند»

قطعا شرایط اقتصادی در این وضعیت باقی نخواهد ماند. همان طور که شرایط رکود در دوره معاصر هیچ گاه بیش از یک دهه دوام نداشته و نمی تواند دوام داشته باشد. با فرض قبول این ماجرا، پس از هر دوره رکود اقتصادی، یک دوره رشد نمایی کسب و کارها را شاهد خواهیم بود. این شرایط در ایران پس از جنگ نیز رخ داده و سال های طلایی اقتصاد ایران را رقم زده است. در نهایت تنها کسانی شاهد دوران رشد خواهند بود که توانسته اند از این شرایط عبور کنند. در دوران رشد، پتانسیل بالقوه تبلیغات صحیح در دوران رکود شکوفا شده و منجر به جهش فروش و سود آوری خواهد شد.

لابراتوآر رسانه به عنوان یک آژانس دیجیتال مارکتینگ تمام خدمت، امیدواراست موارد بالا کمکی هرچند اندک به گذر از این شرایط سخت نماید.

ما در لابراتوار رسانه، به عنوان یک مسئولیت اجتماعی سعی کردیم که با تهیه یک گزارش و تحلیل کاملاً رایگان و حرفه ای، از وضعیت مارکتینگ و حضور کسب و کارها در فضای آنلاین برای ۱۰۰ کسب و کار، به آن ها کمک کنیم که در تصمیم گیری خود برای عبور از این شرایط برنامه ریزی کنند. گزارش این کمپین را می توانید در لینک زیر ببینید.

گزارش کمپین «حال کسب و کار من چطور است؟»

 

 

این مقاله مفید بود ؟
چرا از این پست راضی نبودید ؟
تصویر کپچا
۲ دیدگاه
  • واقعاً که نقشه های زیادی نقش بر آب شد، من خودم چقدر برنامه داشتم و الان هیچکدومشون که به نتیجه نرسیدن هیییچ، تازه کلی سنگ دیگه افتاده جلو پام. تبلیغ هم تبلیغه، فرقی نداره آنلاین باشه یا آفلاین، وقتی قرار باشه اتفاقی نیفته، نمیفته.

  • الان دیگه زندگی مدرن شده، اصلا به جز تبلیغ آنلاین چیزی اونقدرا جوابگو نیست، حتی تلویزیونم دیگه اونقدرا مؤثر نیست. مردم همه سرشون توی گوشی و لپ تاپشونه.

Subscribe for free resources and news updates.