محتوای تکراری یا duplicate content به چه معناست؟

duplicate-content

محتوای تکراری یا duplicate content به چه معناست؟

محتوای تکراری یا duplicate content به چه معناست؟ 520 300 مینا صفری

محتوای تکراری به چه معناست؟

محتوای تکراری محتوایی است که در چندین مکان از سایت شما و یا حتی خارج از سایت شما موجود است که معمولا URL  و یا دامنه متفاوت دارد. این موضوع اغلب به طور اتفاقی و یا به دلیل پیاده‌سازی‌های زیرساخت فنی اتفاق می‌افتد. برای مثال سایت شما می‌تواند در هر دو حالت به همراه www و بدون www، یا در هر دو حالت HTTP و HTTPS  به طور همزمان، در دسترس باشد! یا شاید CMS شما از پارامترهای URL دینامیکی بیش از حد استفاده کند که باعث گیج شدن موتورهای جستجو می‌شود. حتی صفحات AMP شما در صورتی که به طور صحیح لینک داده نشوند ممکن است به عنوان محتوای تکراری شمرده شوند.

گوگل در تعریف خود از محتوای تکراری اشاره می‌کند که:

محتوای تکراری به طور کلی به قطعه محتوایی که درون یا بین دامنه‌هاست اشاره دارد که کاملا با یک محتوای دیگر مطابقت دارند و یا به طور قابل توجهی مشابه هستند که در اغلب موارد این اتفاق برای فریب موتورهای جستجوگر نیست. اگر شما محتوایی را سایش دهید، کپی کنید و یا چرخشی در آن بوجود آورید، در هر حالت گوگل این محتوای کپی شده را فراخوانی می‌کند. در این حالت شما به عنوان فریبنده موتورهای جستجو برای رسیدن به رتبه بندی بالاتر در خطر خواهید بود.

باید گفت که محتوای شما تکراری محسوب نخواهد شد مگر آنکه گوگل تشخیص دهد که قصد فریب و یا دستکاری در رتبه‌بندی نتایج موتور جستجو را داشته‌اید. اگر سایت شما از نتایج جستجو حذف شده است، برای مطلع شدن از شرایط به دستورالعمل‌های Webmaster. سایت خود سر بزنید. هنگامی که تغییرات خواسته شده را انجام دادید، سایت خود را برای بازبینی سابمیت کنید.

 

Duplicate content و Copied content و Thin content

موضوع محتوای تکراری ذهن بسیاری از مردم را مغشوش می‌کند. برای گوگل، بسیاری از محتواهای تکراری دارای مبدأ فنی است، اما به محتوای آن نیز نگاه می‌کند. “من دو تا URL برای یک مقاله دارم، کدام یک را باید انتخاب کنم؟” “من از این قطعه متن در چندین مکان دیگر استفاده کرده‌ام، آیا این بد است؟” اغلب ممکن است این سوال‌ها پرسیده شود در حالی که اکثر افراد عادی احتمالا به آن قسمت از سایت که دارای محتوای مشابه موارد دیگر سایت است، توجه می‌کنند. این اتفاق همان محتوای تکراری است، اما برای تعیین رتبه بندی، موتورهای جستجو بین محتوای تکراری، محتوای کپی شده و محتوای بی‌کیفیت تفاوت قائل می‌شود.

محتوای تکراری شما ممکن است به عنوان محتوای کپی شده دسته بندی شود در صورتیکه یک متن موجود را با تغییرات جزئی در سایت خود دوباره استفاده می‌کنید. مهم نیست که شما آن متن را کمی چرخش داده و یا چند کلمه کلیدی در آن قرار می‌دهید، به طور کلی این رفتار برای موتورهای جستجو قابل قبول نیست. اگر محتوای چند صفحه سبک (صفحاتی که محتوای کم و یا بی‌کیفیتی دارند) را به هم بیافزایید، در قلمرو خطر قرار می‌گیرید. کیفیت سایت یک مسئله مهم است و این تاکتیک‌ها می‌تواند آسیب جدی به سایت شما وارد کند. پاندا را به خاطر می‌آورید؟

 

محتوای تکراری

 

غولی به نام Duplicate Content

گرچه اکثر اوقات از محتوای تکراری با عنوان خطری بسیار جدی و غیرقابل بخشش صحبت می‌کنند اما با رعایت نکاتی می‌توانید اطمینان حاصل کنید که با محتوای تکراری نیز در نتایج گوگل ظاهر می‌شوید:

  • استفاده از ریدایرکت ۳۰۱

اگر در سایت خود تغییرات ساختاری بوجود آورده‌اید در فایل .htaccess خود ، از ریدایرکت ۳۰۱ (“RedirectPermanent”)  استفاده کنید تا بتوانید کاربران و Googlebot و سایر اسپایدرها را به صورت هوشمندانه هدایت کنید.

  • ثابت قدم باشید

لینک دهی داخلی را به صورت ثابت و یکدست انجام دهید. به طور مثال همزمان لینک دهی نکنید به: /http://www.example.com/page و http://www.example.com/page و http://www.example.com/page/index.htm

  • استفاده از دامنه‌های سطح بالا

برای اینکه کمک کنید تا مناسب‌ترین نسخه از یک محتوا بکار گرفته شود از دامنه‌هایی که در سطوح بالاتر دامنه به محتوایی در کشور خاصی اشاره دارد، استفاده کنید. برای مثال احتمال اینکه http://www.example.de نشانگر این باشد که حاوی مطالب متمرکز بر کشور آلمان است بیش‌تر است از http://www.example.com/de و یا http://de.example.com .

  • در لینک‌دهی مراقب باشید

اگر محتوای خود را به سایت‌های دیگر لینک می‌دهید، گوگل همیشه نسخه‌ای را که فکر می‌کند برای کاربر مناسب‌تر است در نتایج نشان می‌دهد که ممکن است از نظر شما ترجیح داده نشود. اما بهرحال بک لینک به صفحاتی که در محتوای خود از آن بهره گرفته‌اید مفید است. همچنین می‌توانید از کسانی که از مطالب شما استفاده کرده‌اند درخواست کنید تا از  noindex meta tag استفاده کنند تا از ایندکس شدن این نسخه از محتوا در موتورهای جستجو جلوگیری کنید.

  • استفاده از Search Console

با استفاده از Search Console نشان دهید که ترجیح می‌دهید چگونه سایت شما برای ایندکس شود. شما می‌توانید تعیین کنید که دامنه موردنظر شما چیست؟ به طور مثال http://www.example.com  یا  http://example.com

 

چرا گوگل سایتم رو در صفحه اول نشون نمی‌ده؟

بهینه سازی و سئو رو برای سایتت شروع کن

 

  • کم حجم کردن محتوای تکراری

به جای اینکه از ابتدا تا انتهای مطالب را عینا در مقاله خود بیاورید، توضیح کوتاهی در مورد آن داده و سپس برای جزئیات بیشتر به نسخه اصلی لینک دهی کنید. همچنین می‌توانید از ابزار Parameter Handling برای مشخص کردن نحوه پردازش پارامترهای URL استفاده کنید.

  • اجتناب از انتشار مقاله کم حجم و بی‌کیفیت

کاربران دوست ندارند صفحات خالی را ببینند پس از انتشار صفحاتی که محتوایی برای آن‌ها ندارید اجتناب کنید. اگر چنین صفحاتی ایجاد می‌کنید از noindex meta tag استفاده کنید.

  • از سیستم مدیریت محتوای (CMS) خود به درک درستی برسید.

اطمینان حاصل کنید که با نحوه کارکرد نمایش محتوا در وبسایت خود آشنایی کامل دارید.

  • تشابه محتوایی را کاهش دهید.

اگر صفحات مشابه زیادی دارید سعی کنید محتوای هرکدام را بسط دهید و یا آن‌ها را با هم ادغام کنید. به هم آمیختن چند پست مشابه در یک پست می‌تواند نتایج بسیار بهتری در رتبه بندی و مقابله با محتوای تکراری داشته باشد.

گوگل در مبحث محتوای تکراری نیز اشاره می‌کند که:

محتوای مشابه را کم کنید. اگر صفحات زیادی دارید که مشابه هستند، می‌توانید هرکدام را گسترش و بسط دهید و یا آن‌ها را یکی کنید. به عنوان مثال اگر شما سایتی در مورد سفر است و درمورد دو شهر دو صفحه مختلف دارید اما این صفحات اطلاعات مشابهی دارند، شما می‌توانید آن‌ها را ادغام کرده و یا هر صفحه را با محتوای منحصر به فرد در مورد هر شهر بسط دهید.

  • استفاده از rel=canonical

یکی از موارد مهم در جعبه ابزار شما برای مبارزه با محتوای تکراری استفاده از rel=canonical است. شما می‌توانید از این قطعه کد را برای تعیین URL اصلی یک محتوا استفاده کنید، چیزی که ما آن را URL کنونیکال می‌نامیم. در این قسمت یک راهنمای عالی برای استفاده از URL کنونیکال برای شما داریم.

  • محتوای تکراری را در سایت خود مسدود نکنید

گوگل در کشف و دستکاری محتوا بسیار مستعد است. موتور جستجو برای کشف اکثریت محتواهای تکراری به اندازه کافی هوشمند است و در صورت وجود چندین نسخه از یک صفحه، بهترین آن‌ها را پیدا خواهد کرد که در اکثر موارد این صفحه همان صفحه اصلی است. با این وجود، دسترسی کامل به این URL ها لازم است. اگر Googlebot را در robots.txt خود از کراول این نشانی‌های اینترنتی بلاک کنید، او در ادامه نمی‌تواند این مدل کارها را متوجه شود و شما این ریسک را به جان خریده‌اید تا گوگل این صفحات را به عنوان نمونه‌های جداگانه در نظر بگیرد.

  • تمرکز بر محتوای بکر، نو و معتبر

یکی دیگر از مهمات شما در جنگ با محتوای تکراری و کپی شده، مهارت نویسندگی شماست. گوگل بر روی کیفیت تمرکز دارد تا با جستجوی بهترین قطعه محتوا، مناسب‌ترین آن‌ها را برای کاربران خود انتخاب کند. فقط توجه داشته باشید که در این مسیر هدف شما نباید صرفا یک جهش آنی باشد بلکه باید برای یک impression ماندگار تلاش کنید. مراقب کیفیت و حجم بسیار کم محتوا باشید.

 

محتوای تکراری همه جا هست، بدانید که برای هر کدام چه اقدامی انجام می‌دهید.

یکی از متخصصان سابق گوگل اظهار داشت که ۲۰ تا ۳۰ درصد محتوای گوگل شامل محتوای تکراری است. با اینکه در حال حاضر در مورد این آمار مطمئن نیستیم، اما هنوز مسئله محتوای تکراری در هر سایت ادامه دارد. این خبر بدی نیست بلکه باید در مقابل آن استراتژی ماندگار سئو را در پیش بگیرید و همواره سعی کنید محتوای تکراری و بی‌کیفیت تولید نکنید.

در آخر اینکه باید توجه داشته باشید که اگر گوگل صفحات شما را به عنوان محتوای تکراری بشناسد باعث پنهان شدن صفحه شما در نتایج جستجو می‌شود و با کاهش رتبه شما در صفحات گوگل و یا حذف صفحات ایندکس شده، بازدید شما به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. پس به جای اینکه زحمات خود را هدر دهید، با رعایت نکات گفته شده به بازدهی و افزایش اعتبار سایت خود کمک کنید.

 

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

 

این مقاله مفید بود ؟
چرا از این پست راضی نبودید ؟
تصویر کپچا
۱ دیدگاه

Subscribe for free resources and news updates.