چرا شبکه‌های اجتماعی حکمران شیوه‌های دیگر بازاریابی دیجیتال هستند؟

چرا شبکه‌های اجتماعی حکمران شیوه‌های دیگر بازاریابی دیجیتال هستند؟

چرا شبکه‌های اجتماعی حکمران شیوه‌های دیگر بازاریابی دیجیتال هستند؟ 1024 538 مائده سادات طهائی‌نژاد

کارشناسان به طور تخمینی اظهار داشته‌اند که در سال ۲۰۲۰، درصد زمان صرف شده بر روی تلفن همراه از تلویزیون فراتر می‌رود! پیش‌بینی در باب مسئله‌ای که روزانه در حال تغییر است می‌تواند سخت و کمی غیر ممکن باشد. از این رو مطرح کردن فرضیه‌ای در مورد آینده‌ی شبکه‌های اجتماعی نیز نامعقول به نظر می‌رسد؛ اما با توجه به آمارهای جمع‌آوری شده توسط هر پلتفرم می‌توان حدس‌هایی کاربردی زد که امکان پول‌سازی آن‌ها بسیار دور از ذهن است. تجارت اجتماعی یکی از داغ‌ترین مباحث رسانه است که به نظر می‌رسد در این سال با رشد و توسعه‌ی خود، این بستر غالب‌ترین روش بازاریابی دیجیتال باشد.

پیش از صحبت در حیطه تغییرات و توسعه آن بهتر است به طور دقیق بدانیم که «تجارت اجتماعی» چیست و چه تفاوتی با «بازاریابی شبکه‌های اجتماعی» دارد.

تجارت اجتماعی (Social Commerce):

فروش خدمات و کالا به صورت مستقیم از طریق شبکه‌های اجتماعی را تجارت اجتماعی می‌گویند. این بحث متفاوت از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است؛ زیرا اغلب در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از پلتفرم‎ها به عنوان کانالی برای معرفی محصول و هدایت کردن مشتریان به سمت وبسایت و فروشگاه‌های اینترنتی استفاده می‌کنند؛ اما در تجارت اجتماعی، هر شبکه اجتماعی با توجه به زیر ساخت خود برای خرید، همانند فضای ایجاد شده برای فروش محصول در اینستاگرام یا استفاده از چت بات، نرم‌افزاری برای نوشتن و ارتباط‌گیری بدون نیاز به تایپ کردن، کانالی مستقیم برای فروش محصولات به شمار می‌رود.

اهمیت استفاده بازاریابی اجتماعی با آمار و ارقام به دست آمده زیر کاملا ملموس می‌شود:

  • چت باتی را در نظر بگیرید که از طریق آن به ۱۰۰۰ مخاطب پیغامی برای فروش محصول را ارسال می‌کنید.
  • نرخ باز کردن آن پیغام، به طور تقریبی ۷۵ درصد است.
  • از این ۷۵ درصد، ۴۸ درصد از افراد بر روی لینکی که شما برای خرید محصول در پیام خود ارائه کردید، کلیک می‌کنند.
  • ۱ درصد از ۴۸ درصدی که روی لینک شما کلیک کرده‌اند، محصول معرفی شده را خریداری می‌کنند؛ یعنی ۴۸ خرید موفقیت‌آمیز برای شما اتفاق می‌افتد.

فرض مطرح شده با این آمار و ارقام نشان می‌دهد در صورت استفاده از تجارت اجتماعی ما ۴۸ فروش و در غیر این صورت با همین آمار، تنها یک فروش خواهیم داشت! انتخاب با شماست.

خارج از بحث ارقام، مزیت‌های کیفی در تجارت اجتماعی وجود دارد که افراد ترجیح می‌دهند از طریق سوشال‌مدیاها دست به خرید ببرند؛ مهم‌ترین مزیت‌های این تجارت برای مخاطب و بیزینس‌ها به شرح زیر است:

  1. راحتی و سهولت خرید: مشتریان خرید راحت را به خرید چند مرحله‌ای ترجیح می‌دهند.
  2. استفاده از نظرات بقیه: مخاطبان حین خرید می‌توانند بیشتر و راحت‌تر نظرات دیگران را مشاهده و زودتر تصمیم نهایی برای خرید یا عدم خرید را برای خود کنند.
  3. خرید در حین کشف: افراد برای خرید ابتدا در شبکه‌های اجتماعی شروع به سرچ می‌کنند و در حین گشتن، محصول خود را کشف می‌کنند.
  4. خرید به عنوان سرگرمی: اشخاصی در حین گذراندن وقت در شبکه‌های اجتماعی محصولاتی را مشاهده می‌کنند که حتی در صورت نیاز ممکن است آن را خریداری کنند.

 

چطور از طریق شبکه‌های اجتماعی مشتری جلب کنم؟

برای افزایش فروش، مدیریت شبکه های اجتماعی خودت رو به ما بسپر!

 

بررسی رفتار کاربران شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که عوامل مذکور، شمار خرید از این بستر را بسیار بالا برده است.  مطابق آمار به دست آمده از سایت بافر (Buffer) 30 درصد از خریداران آنلاین اظهار می‌کنند که برای خرید، مستقیما به سراغ شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام، فیسبوک، پینترست و .. مراجعه می‌کنند.

تجارت اجتماعی در اینستاگرام، پینترسنت و فیسبوک بیشتر از باقی شبکه‌های اجتماعی است:

خریداران آنلاین بیشتر در اینستاگرام، فیسبوک و پینترست حضود دارند. داده‌ها فیسبوک نشان می‌دهد که افراد برای خرید محصول مورد نظر خود بیشتر به سراغ اینستاگرام می‌رود که قطعا نقشه راه آسان خرید آن بی‌تاثیر نیست. از سوی دیگر کسب‌وکارها از طریق این پلتفرم‌، راحت‌تر و با نمایی زیباتر می‌توانند شروع به فروش و داستان‌سرایی از برند و محصول خود کنند.

پینترست نیز با وجود آپشن پین کردن توانسته در زمان کوتاهی، توجه مشتریان زیادی را به خود جلب نماید. آماری از سایت بافر نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۵، محصولات مربوط به چهار سال پیش که هنوز پین شده و به فروش نرفته بودند، منتشر شد که در ۶ ماه اول همان سال، ۶۰ میلیون دلار به فروش رسید.

از نمایی دیگر مطالعات انجام شده سایت ConversionXL بر روی فیسبوک نشان می‌دهد، روزانه تقریبا ۶۰،۰۰۰ نفر از صفحه‌های بیزینسی بازدید می‌کنند که نرخ بازگشت آن؛ یعنی تبدیل مخاطب به مشتری، برابر با ۰٫۵ درصد یا ۱۵،۰۰۰ دلار است.

 

لازم به ذکر است که استفاده از این تجارت صرفا، بازکردن صفحه‌ای در این پلتفرم‌ها نیست. این کار نیازمند پی‌ریزی یک استراتژی مرتبط با کار شما و یادگیری نکاتی است که باید به آن‌ها توجه بسیاری داشت وگرنه داشتن و نداشتن آن صفحه تغییری در میزان فروش شما به وجود نمی‌آورد. در ادامه به مهمترین نکات پرداخته‌ایم:

  • ساخت استراتژی و انتخاب محصول با توجه به نوع و هزینه:

در ابتدا باید در نظر داشته باشید که خریداران به دنبال محصولی با قیمت مناسب می‌گردند. از این رو اگر به دنبال فروش بالا هستید، محصولی را از میان محصولاتتان انتخاب کنید که علاوه بر کیفیت، قیمت مناسب‌تری داشته باشد. از جانب دیگر، افراد محصولاتی که نیازمند آن هستند را دنبال می‌کنند، پس از میان محصولات خود، کالا یا خدمتی که به نظرتان بیشتر مورد استفاده و نیاز مردم است را معرفی نمایید.

این نکته نشان از ساخت یک استراتژی دارد که مطابق با نوع کسب‌وکار شما است. اینکه ترجیح می‌دهید محصولات لوکس خود را در ابتدا نشان دهید تا مخاطبان خاص شما را دنبال کنند یا محصولاتی را ارائه دهید که از کیفیت و قیمت معمولی برخودار هستند تا مخاطبان عام‌تری را به سمت خود کشانید.

  • ابزارهای مناسب در اختیار خود قرار دهید:

برای تولید محتوای خوب و باکیفیت، نیازمند ابزارهای متنوع هستید. ابزارهایی که کمک کند تصاویر خوب، گیف‌های مفید و ویدیوهای مناسب تهیه کنید. برای تحلیل و فهم مفید بودن مطالب خود نیز می‌توانید از ابزارهای آنالیز بهره ببرید. از این ابزارها برای میزان بازدید و علاقه مخاطبان به محتوای‌تان استفاده نمایید تا سلیقه آنان را برای تولید محتوا در آینده دخیل کنید.

  • با افراد تاثیرگذار (اینفلوئنسرها) همکاری کنید:

افراد تاثیرگذار می‌توانند نقش عمده‌ای در نشان دادن شما به دیگر افراد داشته باشند؛ زیرا آن‌ها مخاطبان زیادی دارند که از سبک‌شان، تقلید و الگوبرداری می‌کنند. با نشان دادن خدمت یا کالای شما به عنوان محصولی که آن‌ها استفاده می‌کنند، محصولتان را به چرخه‌ی زندگی افرادِ متاثر وارد می‌کنند. پس تاثیرگذاران موثر را برای خود لیست کنید و با آنان همکاری نمایید.

  • چند وقت یکبار استراتژی خود را بسنجید:

مهمترین دلیل استفاده شما از این تجارت، بالا بردن میزان فروش است. پس باید هر چند وقت یکبار با دقت و ریزبینی به تحلیل استراتژی پرداخت که چه میزان موثر بوده و چقدر شما را به هدف موردنظرتان نزدیک کرده است. از این قدم استفاده کنید تا برنامه بلندمدت و دقیق‌تری به دست بیاورید.

 

همانطور که مطرح شد با توجه به میزان درصد پیش‌بینی شده‌ی استفاده افراد در آینده از تلفن‌ همراه و شبکه‎های اجتماعی، یکی از موثرترین راه‌های فروش محصولات، تجارت اجتماعی است. اگر برای شروع و تقویت استراتژی مدیریت شبکه‌های اجتماعی خود نیاز به راهنمایی‌های کاربردی دارید، می‌توانید با مشاوران ما در تماس باشید.

این مقاله مفید بود ؟
چرا از این پست راضی نبودید ؟
تصویر کپچا

Subscribe for free resources and news updates.