بازاریابی ربایشی چیست ؟

بازاریابی ربایشی

بازاریابی ربایشی چیست ؟

بازاریابی ربایشی چیست ؟ 1350 500 موعود توکلی

تمرکز بازاریابی ربایشی یا درون گرا بر جذب مشتریان از طریق محتوای مفید و مرتبط و همین‌طور ایجاد ارزش افزوده در طول تبدیل بازدید کننده به مشتری  وفادار است. در بازاریابی ربایشی ( Inbound marketing )، مشتریان بالقوه از طریق کانال هایی مانند بلاگ ها، موتورهای جست‌و‌جو و شبکه های اجتماعی شما را پیدا می کنند.

بازاریابی ربایشی برخلاف بازاریابی برون گرا ( outbound marketing ) نیازی به جنگیدن برای جلب توجه مشتریان بالقوه ندارد. با تولید محتوایی که برای رسیدگی به مشکلات و نیازهای مشتریان شما طراحی شده است، می توانید برای کسب و کار خود اعتماد، اعتبار و فرصت های شغلی بیشتری به دست آورید.


متدولوژی ربایشی

بهترین راه برای تبدیل غریبه ها به مشتری وفادار و  مبلغ  کسب و کار شما، استفاده از متدولوژی ربایشی است.

در قسمت پایین تصویر، پکیج کاملی از چیزهایی که یک نرم افزار برای بازاریابی، فروش و موفقیت مشتریان نیاز دارد را به همراه یک CRM در وسط می بینید. هر کدام از آن ها به تنهایی کارایی و قدرت زیادی دارند اما وقتی به طور همزمان از آن ها استفاده کنیم، بهتر هم می شوند و با متدولوژی کامل ربایشی به رشد چند برابری شما کمک می کنند.

بالای تصویر شامل چهار فاز (جذب، تبدیل، ترغیب به خرید و حفظ رضایت مشتریان) برای تبدیل غریبه ها به بازدید کننده، لید، مشتری و ترویج کننده (promoter) است. این متدولوژی وقتی با استراتژی های فروش و رضایت مشتری همراه شود، قدرت فوق العاده ای خواهد داشت.


چهار فاز اصلی در بازاریابی ربایشی

بازاریابی ربایشی چهار فاز دارد که در ادامه به شرح هر کدام از آن ها می‌پردازیم.

جذب

قطعاً شما دوست ندارید که سایتتان صرفاً بازدید زیادی داشته باشد. دوست دارید افرادی که احتمالاً تبدیل به لید و در نهایت تبدیل به مشتریان راضی می‌شوند از سایت شما بازدید کنند. اما چطور می توانید چنین بازدیدکنندگانی را جذب کنید؟ با تولید محتوای مرتبط می‌توانید مشتریان درستی را در زمان درست جذب کنید؛ مشتریانی که به دنبال این محتوا می‌گردند و برای دانش خود حاضرند پول پرداخت کنند. در ادامه روش هایی را شرح می دهیم که می توانید از آن ها برای جذب بازدید کننده مناسب استفاده کنید.


وبلاگ نویسی

اولین اصل در بازاریابی ربایشی ، «محتوا» است. ساخت یک وبلاگ، بهترین روشی است که می تواند به شما در جذب بازدید کننده سایتتان کمک کند. برای پیدا کردن مشتریان مناسب خود (مشتریانی که چشم‌انداز درستی به کسب و کار شما دارند)، باید محتوایی آموزشی تولید کنید که بتواند با مخاطبان شما ارتباط برقرار کند و به سؤالات آن ها پاسخ دهد. احتمالاً شما از طریق جستجوی کلمه بازاریابی ربایشی در حال خواندن این مطلب در وبلاگ ما هستید.


استراتژی محتوا

خریدهای اینترنتی معمولاً از طریق جست‌وجوی اینترنتی چیزهایی انجام می‌شوند که مشتریان به دنبال آن‌ها می‌گردند یا درباره آن‌ها سؤالی دارند. بنابراین باید مطمئن شوید که وقتی مشتریان چیزی را سرچ می‌کنند شما در نتایج جست‌و‌جوی آن‌ها نشان داده می‌شوید. برای این کار باید از طریق ابزارهایی که به شما اجازه تولید و انتشار و نمایش محتوای مناسب را می‌دهند، حضور خود را افزایش دهید.


شبکه‌های اجتماعی

در استراتژی‌های موفق بازاریابی ربایشی ، همه چیز به داشتن محتوای جذاب مربوط است. شبکه های اجتماعی به شما اجازه می دهند این اطلاعات ارزشمند را با دیگران به اشتراک بگذارید، با مشتریان بالقوه خود تعامل داشته باشید و به برند خود یک چهره انسانی ببخشید. می توانید روی پلتفرم شبکه های اجتماعی، جایی که خریداران ایده آل شما زمان خود را سپری می‌کنند با آن ها تعامل داشته باشید. شاید برای شما هم سوال باشد که چگونه باید محتوای خود را برای شبکه های اجتماعی جذاب کنید؟ در زیر نمونه ای از محتوای ما در اینستاگرام را مشاهده کنید.

تبدیل

بعد از جذب بازدیدکنندگان با استفاده از محتوای جذاب  بر روی  سایت، باید آن ها را به لید یا همان سرنخ تبدیل کنید. برای این کار باید با آن ها شروع به گفت‌وگو کنید. این گفتگو می‌تواند از طریق پیام و چت، فرم ها و جلسات انجام شود. وقتی با مخاطب در تماس هستید به سؤالات او پاسخ می‌دهید، محتوای مرتبطی را که برای مخاطب ارزشمند است و به آن علاقه دارد به او ارائه می‌کنید و بحث را ادامه می دهید.


فرم

برای تبدیل بازدیدکنندگان به لید، می توانید از آن ها بخواهید که یک فرم را پر و اطلاعات خود را درآن ثبت کنند. برای اینکه این مرحله از فرآیند تبدیل را در ساده ترین حالت ممکن انجام دهید باید فرم خود را بهینه کنید. مثلا برای تماس با ما و اطلاع از نحوه طراحی یک فرم خوب، می‌توانید فرم مشاوره ما را پر کنید.


ملاقات

برای موفقیت در معامله های جدید، باید از طریق یک یا چندین راه با افراد ارتباط برقرار کنید. این ارتباط می تواند از طریق تلفن یا ملاقات دیجیتال صورت گیرد. برای رزرو قرار ملاقات یک راه ساده در اختیار مشتریان خود قرار دهید. به این صورت تقویم شما پر می شود و این یعنی شما همچنان سود می کنید. خودتان را ارائه کنید، تعامل داشته باشید و در جذب یک مشتری جدید موفق شوید. یک نکته جالب! شما حداقل ۲ دقیقه مشغول مطالعه نوشته های ما بودید و این یعنی موفقیت ما در بازاریابی ربایشی به صورت عملی! اگر دکمه پایین را فشار دهید احتمالا بقیه نوشته را در محل شرکت ما مطالعه خواهید کرد. پس مواظب باشید.

گفتگوی آنلاین

با بازدیدکنندگان سایت خود چت کنید. با افراد مناسب در زمان مناسب ارتباط برقرار کنید و گفتگوی خود را به بخشی طبیعی از فرآیند خرید خود تبدیل کنید. از طریق ابزار گفتگویی که برای تیم فروش ساخته شده است، مخاطب را به معامله های بیشتر ترغیب کنید. چت و گفتگو به تیم فروش کمک می کند که با افراد مناسب، زمانی که بیشترین تعامل را با مجموعه دارند ارتباط برقرار کنند.


CRM

با نرم افزارهای CRM و پایگاه داده متمرکز تماس، بر تبدیل لیدهای خود نظارت کنید. اینکه تمام اطلاعات خود را به صورت منظم و یکجا داشته باشید به شما کمک می کند بتوانید تمام تعاملاتی که با مخاطبان خود داشته اید را حس کنید و تعاملات آینده خود را برای جذب، تبدیل، ترغیب و رضایت‌مندی مؤثرتر مشتریان ایده‌آل خود بهینه کنید.

ترغیب به خرید

شما در مسیر درستی قرار گرفته اید. بازدیدکنندگان مناسبی را جذب و لیدهای خوبی را تبدیل کرده اید اما حالا باید آن ها را از لید به مشتری تبدیل کنید. چطور می توانید در تبدیل لید به مشتری مؤثرتر باشید؟ دراین مرحله یاد می گیرید که چطور سریع تر و ساده تر لیدهای مناسب را در زمان درست به خرید ترغیب کنید.


مدیریت پایپ لاین

آیا می دانید که کدام یک از تلاش های بازاریابی شما بهترین لیدها را جذب می کنند؟ آیا تیم فروش شما، به طور مؤثری لیدها را ترغیب می کند که به مشتری تبدیل شوند؟ باید از ابزارهای آنالیز CRM برای بررسی عملکرد تیم بازاریابی خود و چگونگی پیشرفت معاملات خود استفاده کنید.


پرورش لید

هرکدام از لیدهای شما باید بر اساس علاقه و رده سنی خود پرورش پیدا کنند. صفحاتی که آن ها بازدید می کنند، محتوا ها، وایت پیپرها، مقالات و… تمام این ها نشان دهنده علاقه مندی های آن ها هستند. پرورش لید خوب زمانی اتفاق می افتد که پیام و گفتگو برای در ارتباط ماندن با مخاطبان باعث تبدیل سریع تر لید به مشتری شود.


امتیاز پیش‌بینی شده

امتیاز دهی به لیدها بهترین راه برای رشد شرکت شما است. این که شرکت شما رشد می کند و لیدهای بیشتری تولید می کنید. همیشه مهم نیست که با تک تک لیدهای خود در ارتباط باشید. شما فقط می خواهید مطمئن شوید که تیم فروش، زمان خود را بر اساس لیدهای شایسته (qualified leads) اولویت بندی می کند.

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید


ایمیل

وقتی مخاطبان روی دکمه های CTA سایت شما کلیک می کنند چه اتفاقی می افتد؟ با یک لندینگ پیج برای پر کردن فرم مواجه می شوند؟ یک وایت پیپر دانلود می کنند؟ اما آیا آن ها آماده تبدیل شدن به مشتری هستند؟ یک سری از ایمیل ها که روی محتوای مرتبط و مفید تمرکز دارند می توانند اعتماد مشتریان بالقوه را جلب کنند و آن ها را بیشتر برای خرید آماده کنند. بسیار دقت کنید که مشتریان شما نباید ایمیل های اضافی دریافت کنند و باید از خواندن ایمیل های شما احساس رضایت داشته باشند. آن‌ها را به جایی برسانید که منتظر ایمیل های شما باشند. برای اینکه نمونه یک ایمیل مارکتینگ موفق را مشاهده کنید احتمالاً باید حدود ۲ تا ۳ هفته زمان صرف کنید. بنابراین ایمیل خود را در باکس زیر وارد و هر از گاهی ایمیل های خود را چک کنید.

حفظ رضایت مشتریان

روش بازاریابی ربایشی شامل ارائه یک تجربه جذاب به مشتری است. علاوه بر این، مشتریان از کسب و کار شما و نحوه رسیدگی به آن ها در گذشته، انتظارات بیش‌تری دارند. بنابراین، این که شما با مخاطبان خود تعامل داشته باشید، آن ها را راضی نگه دارید و به مشتری تبدیل کنید اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر شما این روند را پیش بگیرید، آن ها بیشتر خرید می کنند، به شما وفادار می مانند، دوستان خود را به شما معرفی می کنند و از اینکه به همه بگویند چقدر شما را دوست دارند لذت می برند. یکی از این روش های معرفی استفاده از شبکه های اجتماعی است. احتمالاً دوستان شما هم از دانستن این مطالب مثل شما خوشحال خواهند شد!


درک مخاطبان

مشتریان شما می توانند بزرگترین هوادارانتان باشند و این در صورتی امکان پذیر است که شما آن ها را درک کنید و در صورت امکان به آن ها کمک کنید موفق باشند.


مکالمات

باید پیام های مخاطبان خود را در کانال های مختلف مدیریت و جمع آوری کنید و به آن ها پاسخ دهید. بر خرید، سؤال، نظر و درخواست های بالقوه نظارت داشته باشید و سعی کنید مکالمات پر محتوا و اثر بخش تری با مشتریان خود داشته باشید.

آیا به جمله «محتوا پادشاه است» ایمان آورده ای؟

اگر نه یه جای کارت ایراد داره، ما با بازاریابی محتوا فروشت رو چند برابر می‌کنیم


محتوای هوشمندانه

هیچ‌کس دوست ندارد زمینی را که قبلاً فروخته شده است بخرد. محتوای هوشمندانه محتوایی است که در آن از CTA های مشتریان وفادار یا محتوای مخصوص خریدارانی که برای بار اول خرید می کنند استفاده نشده باشد. با استفاده از CTA های هوشمندانه، شما با بازدیدکنندگان متفاوتی رو به رو خواهید شد که پیشنهادهای آن ها بر اساس پرسونا و رده سنی‌شان تغییر می کند. در پایان امیدواریم این مقاله شروعی برای تحول دید شما نسبت به روش های سنتی بازاریابی باشد. باید بدانید که این روش احتیاج به صبر و حصله کافی دارد. ولی نتیجه برای شما هم لذت بخش خواهد بود. منتظر شنیدن تجربه های موفق شما در بازرایابی ربایشی هستیم.

 

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

این مقاله مفید بود ؟
چرا از این پست راضی نبودید ؟
تصویر کپچا
۳ دیدگاه

Subscribe for free resources and news updates.