۷ گام برای طراحی یک استراتژی محتوا

استراتژی محتوا

۷ گام برای طراحی یک استراتژی محتوا

۷ گام برای طراحی یک استراتژی محتوا 1350 500 مریم لاله

فرقی نمی‌کند که کار شما بازاریابی محتوا است یا اینکه فقط برای یک مدت زمان خاصی از این روش بازاریابی استفاده کرده‌اید، در هر صورت بد نیست برای این که از به روز، قدرتمند و خلاق بودن استراتژی محتوای خود مطمئن شوید، آن را بررسی کنید.

در حال حاضر رقابت برای داشتن یک استراتژی موفق‌تر در بازاریابی محتوا، از هر زمان دیگری بیش‌تر است. بنا بر گزارش سایت Content Marketing Institute، در یک نظرسنجی، ۷۰ درصد از بازاریاب‌های B2B گفته‌اند که امسال نسبت به سال گذشته محتوای بیشتری تولید کرده‌اند.

اولین قدم برای شروع یک رقابت، داشتن یک برنامه بازاریابی هوشمند و قابل اطمینان است. اگر در برنامه‌ریزی دچار مشکل هستید، برای این کار به چند ایده جدید نیاز دارید. در این مطلب به این موضوع پرداخته‌ایم که چرا کسب‌کار شما به یک برنامه بازاریابی محتوا نیاز دارد و چرا باید با طی کردن مراحل صحیح یک برنامه جدید بسازید؟

استراتژی محتوا چیست؟

به‌طور خلاصه، استراتژی محتوا بخشی از توسعه و برنامه بازاریابی شما است که به مدیریت هر رسانه ملموسی که به شما تعلق دارد یا شما آن را ساخته اید؛ شامل: محتوای متنی، بصری، محتواهای دانلودی و عکس‌هایی که گرفته‌اید اشاره دارد. شاید درباره اهمیت بازاریابی محتوا چیزهایی شنیده باشید اما همان‌طور که در این پست خواهیم گفت، بازاریابی محتوای شما باید هدفی را دنبال کند که به‌خوبی برنامه‌ریزی شده‌ است. برای تنظیم یک استراتژی محتوا باید موارد کلیدی زیر را در نظر داشته باشید:

  • این محتوا برای چه کسانی تولید می‌شود؟
  • چه مشکلی را از مخاطبان شما حل می‌کند؟
  • چقدر منحصر به‌فرد است؟
  • شما روی چه فرمت محتوایی فوکوس کرده‌اید؟
  • محتوای شما در چه کانال‌هایی منتشر خواهد شد؟
  • برنامه تولید و انتشار محتوای شما باید چطور باشد؟

چرا بازاریاب‌های محتوا باید یک استراتژی بازاریابی محتوا تنظیم کنند؟

بازاریابی محتوا به کسب‌و‌کارها کمک می‌کند که برای منابع لیدها و ترافیک جدید وب‌سایت که باید مقرون به‌صرفه و قابل اعتماد باشند، آماده شوند و برنامه‌ریزی کنند. با خودتان کمی فکر کنید و ببینید که آیا می‌توانید یک پست بلاگ که مقدار ثابتی ترافیک ارگانیک می‌گیرد، یک embedded link برای یک کتاب یا یک ابزار رایگان که با گذر زمان لیدهای بیشتری برای شما تولید می‌کند بسازید؟

منابع ترافیک و تولید لید قابل اعتماد مربوط به محتواهای همواره جذاب شما باعث می‌شوند که در کار با روش های دیگر بازاریابی (مانند: محتوای اسپانسر شده، تبلیغات شبکه‌های اجتماعی و محتوای توزیع شده) برای کسب درآمد منعطف‌تر عمل کنید. علاوه بر این، محتوای شما فقط باعث جذب لید نمی‌شود بلکه در آموزش مشتریان هدف و ایجاد آگاهی برندتان نیز به شما کمک می‌کند. در ادامه، مراحل، ویژگی‌ها و نحوه ساخت یک برنامه بازاریابی محتوا را با هم مرور می‌کنیم.

۷ گام برای ساخت یک استراتژی محتوا

  • اهداف خود را تعیین کنید.

هدف شما از تنظیم یک برنامه بازاریابی محتوا ( استراتژی محتوا ) چیست؟ چرا می‌خواهید یک استراتژی محتوا تنظیم کنید و هدف شما از تولید محتوا چیست؟ برای اینکه راحت تر بتوانید تعیین کنید که چه چیزهایی برای استراتژی شما بهتر هستند، باید قبل از شروع برنامه‌ریزی، اهداف خود را شناسایی کنید.

  • تحقیقات برای پرسونای مخاطبان خود را شروع کنید.

برای تنظیم یک برنامه موفق، باید به طور واضحی مخاطبان هدف خود را تعیین کنید و برای آن‌ها پرسونا بسازید. این کار برای کسانی که تازه تصمیم به بازاریابی گرفته‌اند یا قصد اتخاذ یک استراتژی بازاریابی جدید را دارند، اهمیت بسیار زیادی دارد. با شناخت مخاطبان هدف خود می‌توانید محتواهای مرتبط و ارزشمندتری تولید کنید که خوانده می‌شوند و تبدیل بیشتری برای شما خواهند داشت.

آیا می‌خواهید گروه جدیدی از مخاطبان را هدف قرار دهید یا اینکه نه، فقط می‌خواهید بازار هدف فعلی خود را توسعه دهید یا همان مخاطبان هدف را نگه دارید؟ هر سال باید با شروع تحقیقات بازار که برای توسعه مخاطبان شما حیاتی است، پارامترهای مخاطبان خود را بازبینی و بررسی کنید.

  • محتوای خود را ارزیابی کنید.

 برای اغلب افراد تولید محتوا را با پست‌های وبلاگی شروع می‌کنند اما برای سرمایه گذاری روی تولید انواع دیگر محتوا، باید بررسی کنید و بدانید که قصد تولید چه نوع محتوایی را دارید؟ برای مثال اگر در سال گذشته به صورت هفتگی پست وبلاگی منتشر می‌کردید، یک کتاب الکترونیکی بسازید که از تمام محتوای بلاگ شما در یک راهنمای جامع نکته برداری کرده است. ایجاد کتاب الکترونیکی یکی از روش‌های ارائه اطلاعات در یک فرمت متفاوت است.

اگر پیش از این هم کسب‌و‌کاری داشته‌اید، تلاش‌های بازاریابی محتوای خود و نتایج حاصل از آن را برای سال گذشته بررسی کنید. کارهایی که می‌توانید در سال آینده انجام دهید و اهدافی که باید به آن‌ها دست پیدا کنید را تنظیم کنید. (نکته: حالا بهترین زمان برای تطبیق اهداف تیم شما با اهداف سازمانتان است.) قبل از مطالعه مراحل بعدی، می توانید برای آشنایی بیشتر با ارزیابی محتوا که یکی از مهم ترین مراحل برای ساخت یک استراتژی محتوا است، مطلب زیر را بخوانید.

افزایش رتبه سایت در گوگل از طریق ارزیابی سئوی محتوا (قسمت اول)

  • تعیین یک سیستم مدیریت محتوا

استراتژی محتوا

برای مدیریت محتوای خود یک سیستم انتخاب کنید. برخی از بخش های بسیار مهم در مدیریت محتوا شامل تولید محتوا، انتشار محتوا و آنالیز محتوا هستند. برخی از سیستم‌های مدیریت محتوای رایجی که از آن‌ها استفاده می‌شود عبارتند از: وردپرس، جوملا و دروپال.

 

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

 

  • برین استورم (Brainstorm) برای پیدا کردن ایده‌های تولید محتوا

حالا وقت آن رسیده است که برای محتواهای بعدی خود ایده‌های جدیدی پیدا کنید. در ادامه چند ابزار را به شما معرفی می‌کنیم که کارتان را راه می‌اندازند:

  • HubSpot’s Website Grader

سایت HubSpot’s Website Grader یک ابزار فوق‌العاده است که برای بررسی وضعیت بازاریابی خود می‌توانید از آن استفاده کنید. Website Grader از تلاش‌های تولید محتوای وبلاگی تا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی‌تان، تمام بخش های مهم بازاریابی شما را درجه بندی می‌کند و یک گزارش دقیق از آن برای شما ارسال می‌کند که به شما کمک می‌کند هر بخش را بهینه سازی کنید و بهبود دهید. با استفاده از این ابزار می‌توانید بفهمید که چطور باید سایت خود را با سئو سازگار کنید و ایده‌های محتوای جدید پیدا کنید.

  • What To Write

ایده ساز محتوای What To Write مغز شما را به کار می‌اندازد. این ابزار از شما سؤالاتی می‌پرسد که به شما کمک می‌کنند برین استورم خود را بهبود دهید. همچنین بعد از اینکه به تمام سؤالات پاسخ دادید چند ایده برای تولید پست‌های وبلاگی به شما می‌دهد. بنابراین می‌توانید از این ایده‌ها در برنامه بازاریابی محتوای خود استفاده کنید.

  • HubSpot’s Blog Topic Generator

به کمک HubSpot’s Blog Topic Generator می‌توانید برای پست‌های وبلاگی امسال خود ایده بگیرید. تمام کاری که باید انجام دهید این است که عنوان‌های عمومی یا اصطلاحاتی که دوست دارید درباره آن‌ها مطلب بنویسید را وارد کنید و بقیه کارها را به ایده ساز HubSpot’s Blog Topic Generator بسپارید.

  • Feedly

RSS فید مشهور Feedly یک راه شگفت‌انگیز برای بررسی عنوان‌های روز صنعت شما و پیدا کردن ایده‌های محتوا به طور همزمان است.

  • BuzzSumo

در BuzzSumo محتواها و ایده‌های محتوای پرطرفدار را پیدا کنید. BuzzSumo از اشتراک‌گذاری‌های شبکه‌های اجتماعی برای بررسی میزان محبوبیت و جذابیت یک قطعه از محتوا استفاده می‌کند. اطلاعات این ابزار به شما کمک می‌کنند که ببینید کدام ایده‌ها نتیجه بهتری دارند.

 

آیا به جمله «محتوا پادشاه است» ایمان آورده ای؟

اگر نه یه جای کارت ایراد داره، ما با بازاریابی محتوا فروشت رو چند برابر می‌کنیم

 

  • Content Forest

سایت Content Forest ابزارهای رایگان KeywordKiwi و ContentIdeator را ارائه می‌دهد که به‌صورت یکجا و در یک نقطه به شما در پیدا کردن پرطرفدارترین محتواهای رقبایتان، کلیدواژه‌های مؤثر برای استفاده در محتوا و ایده‌های فوق‌العاده برای تولید محتوایتان کمک می‌کنند.

  • Blog Post Headline Analyzer

ابزار Content Forest عنوان‌ها و هدرها را آنالیز می‌کند و یک بازخورد کامل از طول ‌عناوین و هدرها، انتخاب کلمات، دستور زبان و میزان جستجوی کلیدواژه‌ها در آن ها به شما می‌دهد. اگر ایده‌ای دارید، برای اینکه بدانید چطور می‌توانید آن را قوی‌تر کنید، بهبود دهید و ایده خود را همگام با فرآیند برین استورم پیش ببرید، گزینه های مربوط به عنوان ها را در Headline Analyzer انجام دهید.

  • تعیین نوع محتوایی که می‌خواهید تولید کنید.

شما باید در استراتژی محتوای خود، نوع محتواهایی که قصد تولید آن ها را دارید، مشخص کنید. برای محتوایی که می‌توانید تولید کنید گزینه‌های مختلفی وجود دارند. در اینجا برخی از محبوب‌ترین فرمت‌های محتوا که بازاریاب‌ها تولید می‌کنند و ابزارها و نمونه‌های آماده‌ای که باید آن‌ها را امتحان کنید، می‌بینید.

  • پست‌های وبلاگی

استراتژی محتوا

همین الان شما در حال خواندن یک پست وبلاگی هستید. پست‌های وبلاگی روی یک وبلاگ هستند و باید به طور منظم برای جذب بازدیدکنندگان جدید منتشر شوند. پست‌ها باید محتواهای ارزشمندی را به مخاطبان ارائه دهند به طوری که آن ها را ترغیب کنند پست‌های شما را در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های دیگر به اشتراک بگذارند. پیشنهاد ما این است که طول پست‌های وبلاگی بین ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ کلمه باشد اما بررسی کنید که مخاطبان شما محتواهای طولانی را بیشتر دوست دارند یا محتواهای کوتاه را؟

  • کتاب‌های الکترونیکی

کتاب‌های الکترونیکی ابزارهای تولید لید هستند که مشتریان بالقوه بعد از ثبت اطلاعات تماس خود در یک فرم لید، می‌توانند آن‌ها را دانلود کنند. کتاب‌ها که برای جذب بازدیدکنندگان به وب‌سایت نوشته می‌شوند، معمولاً طولانی‌تر و تخصصی‌تر هستند و برنامه (فرکانس) انتشار آن‌ها کندتر از پست‌های وبلاگی است. کتاب‌های الکترونیکی مرحله بعد در فرآیند بازاریابی ربایشی هستند: ممکن است که بازدیدکنندگان شما بعد از مطالعه یک پست وبلاگی (مثل همین مطلبی که در حال مطالعه آن هستید.) محتوای بیشتری را در قالب یک کتاب بخواهند و در صورتی که شما چنین کتابی را در ازای اطلاعات تماسشان، به آن ها ارائه دهید، احتمالاً مخاطبانتان اطلاعات تماس خود را برای یادگیری اطلاعات ارزشمندتر در خصوص کسب‌وکارشان، ثبت کنند. تولید یک کتاب الکترونیک، به نوبه خود برای تیم فروش لیدهای جدیدی ایجاد می‌کند که می‌توانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

  • تمپلیت‌ها (Templates)

تمپلیت‌ها یک فرمت محتوای آماده هستند که از آن‌ها برای تولید لید استفاده می‌شود، این در حالی است که برای مخاطبان شما ارزش زیادی دارند. وقتی زمان مخاطبان خود را با ابزارهای تمپلیت بهینه می‌کنید و به موفقیت سریع تر و راحت تر آن ها کمک می‌کنید، احتمال اینکه بخواهند در آینده با محتوای شما در تعامل بمانند بیشتر است.

  • فایل‌های اینفوگرافیک

فایل‌های اینفوگرافیک نسبت به فایل‌های متنی،  اطلاعات را به شکل بهتری بصری و سازماندهی می‌کنند. اینفوگرافیک‌ها فرمت‌های محتوایی فوق‌العاده‌ای هستند که می‌توانید از آن‌ها برای به اشتراک گذاری اطلاعات زیادی  به یک روش واضح و قابل فهم استفاده کنید.

در صورت تمایل می‌توانید چند نمونه از فایل‌های اینفوگرافیک ما را در اینجا ببینید.

  • فایل‌های ویدئویی

ویدئوها، محتواهایی هستند که تعامل بسیار بالایی دارند و می‌توانند در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها به اشتراک گذاشته شوند. تولید محتواهای ویدئویی نسبت به محتواهای متنی، به زمان و منابع بیشتری نیاز دارد اما در بازاریابی بصری محبوبیت زیادی دارند. در کل احتمال اشتراک گذاری این نوع محتوا نسبت به انواع دیگر محتوا ۴۰ درصد بیشتر است و کاربران این نوع از محتوا را به انواع دیگر ترجیح می‌دهند. علاوه بر این، این نوع از محتوا توجه کاربران را نسبت به انواع دیگر بیشتر جلب می‌کند.

  • پادکست‌ها

استراتژی محتوا

تولید پادکست به کاربرانی که روزانه وقت زیادی برای مطالعه و دیدن ویدئو ندارند کمک می‌کند که بتوانند از محتواهای برند شما بهره‌مند شوند. از طرفی هر روز به تعداد کسانی که پادکست گوش می‌کنند افزوده می‌شود. در سال ۲۰۱۶ ماهیانه حدود ۵۷ میلیون نفر در دنیا پادکست گوش می‌دادند که این رقم هر روز رو به افزایش است. اگر در تیم خود افرادی را دارید که به گفتگو یا مصاحبه علاقه‌مند هستند، به تولید پادکست به عنوان یک نوع دیگر از محتوا فکر کنید.

  • محتواهای اکسترنال

منظور از محتوای اکسترنال این است که بعد از انتشار منظم محتوا در وب‌سایت خود، آن را در سایت‌های دیگر منتشر کنید که مستلزم رعایت موارد زیر است:

  • محتوای وب‌سایت را در شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین منتشر کنید.
  • در فرمت‌های جدید محتوا تولید کنید و آن ها را در شبکه‌های اجتماعی یا وبلاگ‌ها منتشر کنید.
  • محتوایی مخصوص انتشار در سایت‌های دیگر (مثل ویرگول که ورژن ایرانی سایت Medium است.) بسازید و آن را در این سایت‌ها منتشر کنید.

در تصویر زیر لیستی از انواع مختلف محتوا که می توانید تولید و منتشر کنید را می بینید:

انتشار و مدیریت محتوا

برنامه بازاریابی شما باید شامل انواع مختلف محتوایی باشد که توسط خود شما تولید می‌شوند. علاوه بر این باید محتوای شما را نیز سازماندهی کند. به کمک یک تقویم قابل ویرایش، یک مسیر درست برای انتشار محتوای خود ایجاد کنید و یک مجموعه محتوای مناسب، متعادل و متنوع در سایت خود منتشر کنید. سپس با ایجاد یک تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی می‌توانید محتوای خود را در سایت‌های دیگر پروموت و مدیریت کنید.

بسیاری از ایده‌هایی که شما فکر می‌کنید همیشه برای مخاطبانتان جذاب هستند، تنها تا چند ماه بعد مرتبط خواهند بود، بنابراین نباید موضوعات مناسبتی را نادیده بگیرید. در حالی که ممکن است تقویم شما بخش زیادی را به آن ها اختصاص نداده باشد اما هرچند کم، باعث جذب ترافیک برای شما می‌شوند.

اغلب مردم برنامه های بازاریابی خود را با تعطیلات مهم سال تلفیق می کنند اما اگر شما فکر می‌کنید تعطیلات یا مناسبت‌هایی هستند که برای مخاطبانتان اهمیت زیادی دارند، می‌توانید در رابطه با آن‌ها در سایت یا شبکه‌های اجتماعی خود محتوا منتشر کنید. چند نمونه از محتواهای مناسبتی ما در اینستاگرام را ببینید.

برای شروع آماده‌اید؟

می‌دانیم که پیش رفتن همگام با این مقاله به زمان، اطلاعات و منابع زیادی نیاز دارد اما حالا دیگر در این مسیر قرار گرفته اید و تازه، کار شما شروع شده است. سازماندهی و خلاقیت برای رشد یک استراتژی بازاریابی محتوای موفق، زمان‌بر است. اگر مراحل گفته شده در این مقاله را دنبال کنید، تنظیم استراتژی محتوا برای شما، از ساخت طرح اولیه برنامه بازاریابی محتوا تا استفاده از ابزارها برای مدیریت بهتر محتوایتان کار سختی نخواهد بود. با این حال اگر در تعیین استراتژی محتوای خود دچار مشکل هستید یا به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، ما اینجا هستیم که به شما کمک کنیم.

 

منبع: hubspot

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

این مقاله مفید بود ؟
چرا از این پست راضی نبودید ؟
تصویر کپچا

Subscribe for free resources and news updates.